op eigen houtje to door JOOP KARMAN Sumatra Daar staan we dan langs de Sumatra Highway. Vijf minuten geleden leek het allemaal nog prima te gaan tot er plotseling grote rookwolken onder de motorkap vandaan kwamen. De chauffeur heeft de auto langs de kant gezet en is inmiddels zonder veel overtuiging aan het sleutelen, 't Is midden op de dag. Loodrechte zonnestand en gloeiend heet. En we hadden het allemaal zo goed voorbereid. Ruim een half jaar lang hadden we reisverslagen gelezen, een route gepland, logeeradressen besproken. Indonesisch gestudeerd enz. en dat alles om als twee 60-plussers een alle vakanties overtreffende reis van twee maanden door Indonesië te maken, te beginnen in Medan op Sumatra met als verste punt Jayapura in Irian Jaya. Op diverse reisbureaus waar we met deze plannen aankwamen hadden ze ons wat meewarig aangekeken. Ze had den wel wat kant en klare pakketjes zoals van Medan naar het Tobameer, maar dan moest je weer terug naar Medan. Van Irian Jaya hadden de meeste reis bureaus nog nooit gehoord. Eén reis bureau had Irian Yaya wel in haar pro gramma maar dan zaten we vast aan een boottocht met haastige uitstapjes in een aantal havens. In een wat overmoedige bui besluiten we dan het zaakje zelf te regelen. Bij het tijdschrift Moesson bestellen we een lijst met logeeradressen, bij de Garuda een dienstregeling, bij boek handel A la Carte kopen we kaarten en bij het Koninklijk Instituut voor de Tropen kopen we een cursus Bahasa Indonesia, bestaande uit een boek en een viertal bandjes. Onze vliegtickets bestellen we bij een reisbureau in Amsterdam. Zij hebben ook een agent in Jakarta zitten die voor een surat jalan zal zorgen om Irian Jaya binnen te komen. Eind mei '88 vertrekken we en als we pakweg 1 7 uur later op het vliegveld Pollonia van Medan uitstappen is het daar een broeikas. Voor we onderaan de vliegtuigtrap zijn transpireren we van top tot teen. De temperatuur blijkt daar al een paar dagen een graad of 10 boven normaal te zijn. Onze gastvrouw haalt ons af met haar auto. Aan het stuur haar zestienjarige zoon. Eigenlijk twee jaar te jong voor Ikan mas op de schitterende pasar in Kabanjahe. een rijbewijs maar in Indonesië kan alles verzekert zij ons bij herhaling. Zijn duim zweeft voortdurend in de buurt van de claxon en voor we van het parkeerterrein af zijn heeft hij vaker geclaxonneerd dan ik in m'n hele leven. Hij is niet de enige, ledereeen creëert met behulp van de claxon een soort geluidsbarrière rondom z'n voertuig. De vele tweetakt voertuigen voegen daar nog een rookgordijn aan toe en ziedaar, lalu lintas di Medan. Gelukkig zullen we hier niet langer blijven dan nodig is om een paar zaakjes te regelen. Geld halen met onze giro kaarten op het postkantoor levert, in tegenstelling tot wat in sommige reis gidsen staat, geen enkel probleem op. Je moet even de tijd nemen om naar een postkantoor te gaan en misschien heb je die tijd niet als je met een groep reist. Natuurlijk moeten we even wat drinken in restaurant Tip-Top. We zijn het in tal van reisverslagen tegen gekomen en het doet z'n naam alle eer aan. We zullen met een taxi naar Brastagi en Prapat gaan maar vanaf Prapat willen we proberen per bus in een paar etappes naar Bukittinggi en Padang te gaan. Op dus naar de terminal bis, het busstation, 't Kan allemaal, zeggen ze daar maar er zijn wel een paar problemen. De bus vertrekt als hij vol is en hoe laat hij in Prapat zal zijn om ons op te pikken is met geen mogelijkheid te zeggen, 't Beste is om maar met onze koffers langs de straat op de bus te wachten tot hij al of niet komt. Buiten wordt net een bus klaargemaakt voorvertrek. Hij puilt aan alle kanten uit. Torenhoge stapels barang op het dak en net als wij denken dat het maximum laadvermogen al ruimschoots over schreden is komen er een paar mannen aan die een driedeurs linnenkast mee zeulen. Maximum laadvermogen is hier een bekrompen begrip. De kast wordt gewoon opgeladen. Onderweg naar Prapat moet er ongetwijfeld weer van alles af- en opgeladen worden. Geen wonder, dat ze niet kunnen zeggen hoe laat wij in Prapat in kunnen stappen. Dus niet per openbaar vervoer van Prapat naar het zuiden. De volgende dag vertrekken we met gastvrouw en gastheer per taxi naar Brastagi. Zowel in Brastagi als in Prapat hebben zij voor ons een bungalow gehuurd. De tocht per taxi naar Brastagi is schitterend. Voortdurend stijgen we en al stijgende daalt de temperatuur naar heel wat aangenamere hoogte dan in Medan. Een goede kennis van ons is geboren in Kabanjahé, vlakbij Brastagi. We hebben haar beloofd er wat foto's te maken als 't niet te moeilijk te bereiken is. Dank zij deze belofte komen we op een schit terende pasar in Kabanjahé terecht. Toeristen komen hier nooit en wij vor men dus een even grote bezienswaar digheid voor hen als de pasar voor ons.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 24