Een vliegongeluk op Antjol, 1922 TUNAS Trade, Tours Travel International B.V. Bladerend in oude Indische kranten, kwam ik in het Bataviaasch Nieuwsblad en in de Java Bode van juli 1 922 een bericht tegen waaruit bleek, dat er reeds toen een poging werd gedaan om een geregelde luchtdienst tussen Batavia en Soerabaia te onderhouden, een poging die, helaas, rampzalig eindigde. De Java Bode van vrijdag 7 juli 1 922 meldde: "de bekende vliegenier Hussni zal a.s. Zaterdag van Batavia naar Soerabaia vliegen ter inwijding van den geregelden NILO luchtdienst Batavia - Semarang - Soerabaia vice versa. Er bestaat gelegenheid voor twee passagiers om deze vlucht mede te maken tegen betaling van f 200- per persoon, waartoe men zich kan opgeven bij de N.V. Velodrome alhier. Het vertrek zou op Antjol plaats vinden en zou een enigszins feestelijk karakter dragen, zodat op grote publieke belangstelling werd gehoopt. Helaas, de krant van zaterdag 8 juli bevatte in plaats van een hooggestemd verslag van een glorieus begin, het verslag van het noodlottige einde van die tocht, reeds dadelijk na het opstijgen van het vliegtuig. De krant meldde, dat behalve de vlieger Hussni, als passagier meevlogen de heren M. A. van Huut (administrateur van Aneta), C. A. Gerrit sen, eerste redacteur van de Indische Courant en K. Borst, eerste redacteur van de Java Bode. Met uitzondering van de heer Van Huut verloren alle inzitten den het leven bij dat ongeluk: Gerritsen (36 jaar, gehuwd, 3 kinderen) was op slag dood, Borst (24 jaar, ongehuwd) en Hussni overleden enige uren later in het Tjikini ziekenhuis. "Het was druk op het Antjol terrein, er heerste een bijna feestelijke stemming; er was nogal werk gemaakt van deze proefvlucht over JavaTal van belang stellenden waren er met hun dames om getuige te zijn van deze nieuwe phase in ons Indische particuliere vliegwezen Toen welgemoed naar het toestel, Borst achterin op het achterbankje, Gerrit sennaast Van Huut op de voorbank in het kleine passagierscompartimen- tjeHussniin zijn plaatsje voorin met al zijn mascottesHet stijgen ging langzaam, als met eenige moeite tot een honderd meter hoogte onge veertoen maakte het toestel een bochtweer een bocht, het toestel kwakkelde van vleugel op vleugel en stortte toen zijwaarts omlaag, ver buiten het vliegterrein, 't Was gebeurd Aldus het verslag in de Java Bode. Het blad meldde ook nog, dat Van Huut de enige was "die niet min of meer aan de zitplaats met riemen was vastgebonden en daaraan heeft hij waarschijnlijk zijn leven te danken gehad, want, toen het toestel met zijn kop omlaag schoot, moet hij tijdens den val eruit zijn geval len. Daarbij kwam hij in de dikke alang- alang terecht" (Een halve eeuw later hadden we hier de discussie over het al of niet dragen van de autogordel. Die discussie heeft dus een voorloper gehad). Zondagmorgen 9 juli vond de teraarde bestelling van de slachtoffers plaats: Gerritsen en Borst op de begraafplaats Tanah Abang en Hussni, een Turk en Moslim, op een Islamitische begraaf plaats. Er was zeer grote belangstelling voor de uitvaart, niet alleen uit de kran tenwereld, maar ook van officiële zijde. Genoemd werden o.a. de heren v. Heus- den (van de firma v. Heusden en Mees, eigenares van de Java Bode), Belonje, hoofdredacteur en Holtus, redacteur van de Indische courant, de Vries, hoofdredacteur van de Java Bode. Voorts kap. Cramwinckel, adjudant van de G.G. "die in een rijtuig van den Landvoogd den stoet van volg rijtuigen opende", de regeringsgemachtigde voor algemene zaken Mr. Schrieke, de burgemeester van Batavia Mr. Meyroos, de Volksraadsleden Cramer, Roep en Dahler, de kapiteins Stom en Roukens namens de luchtvaartafdeling, de heer de Quay, directeur van de NILO. Onderweg naar Tanah Abang verliet de wagen met het stoffelijk overschot van Hussni de stoet en ging op weg naar, zoals het toen heette "een inlandse begraafplaats". Op Tanah Abang werd het woord ge voerd o.m. door de heer De Vries die ook memoreerde, dat hij de vliegtocht zou hebben meegemaakt, ware het niet dat hij op sterk aandringen van Borst zijn plaats aan laatstgenoemde had af gestaan. De heer Belonje sprak in zijn rede de hoop uit, dat de journalisten een monument op het graf van hun gevallen collega's zouden doen oprichten. Na de plechtigheid op Tanah Abang begaven de adjudant van de landvoogd en enkele autoriteiten en journalisten zich naar "het Mohammedaansche kerk hof" voor de teraardebestelling van de vlieger. Daar waren ook de kapitein vliegers Stom en Roukens aanwezig en er was buitengewone belangstelling van de zijde van de Arabische Gemeente die onder leiding stond van de heer Alatas. Aan het slot van het verslag van de plechtigheden betreurde het Bata viaasch Nieuwsblad het, dat de voor zitter van de Volksraad "geen gelegen heid heeft kunnen vinden om van zijn plaats een enkel woord van deelneming te laten hooren. De jonge Borst toch was een dagelijksch bezoeker van de perstribune; hij schreef de overzichten voor de Java BodeHet gebaar van den Landvoogd en zoovele andere autoriteiten steekt daar wel bij af!" De dag van het ongeluk werd reeds door de Hoofd Commissaris van Politie een commissie gevormd, bestaande uit vier militaire experts, om een onderzoek in te stellen naar de oorzaak van het ongeluk. De commissie zou op maan dagmiddag reeds voor het laatst verga deren met commissaris Weyerman in het politiebureau Pasar Baroe (het on derzoek naar vliegongelukken gebeurt nu wel enigszins anders). Vóór de bevindingen van de commissie bekend werden rezen er hier en daar vragen over de bevoegdheid of be kwaamheid van de vlieger. Het Bat. Nwsbl. wist echter te vertelen, dat Djevad Hussni zijn vliegbrevet als Duits officier (begiftigd met het IJzeren Kruis eerste klasse) had gehaald aan de Hal- berstadter Militar Fliegschule en dat zijn Hauptman hem in 1 91 7 een lovend certificaat had verstrekt. Voorts had de Kondor Flugzeugwerke in een aan Hussni verstrekt getuigschrift o.m. ver klaard, dat hij "ein unerschrockener und waghalsiger Flieger ist". De pers had kritiek op de commissaris van Politie Schoevers, omdat die wist, dat Hussni een voorgevoel had gehad, dat er iets mis zou gaan; dit zou "een symptoom (zijn) van een bekende vlie gerskwaal, die reeds menig vlieger on- mogeljk maakte om zijn beroep verder uit te oefenen" en dus had de HCP Hussni het vliegen met passagiers moeten verbieden. Het lid van de Volks raad Kerkkamp stelde aan de regering schriftelijke vragen over het ongeluk. Er volgden ook vele ingezonden stuk ken in de kranten waarin kritiek op de NILO werd uitgeoefend: de vliegers zouden vaak op te geringe hoogte boven de stad "vliegkunstjes" vertonen. Een "NILO-aviateur" joeg het publiek op Pasar Baroe de stuipen op het lijf, want "komende uit de richting Waterlooplein, snorde het vliegtuig regelrecht op Pasar Baroe aan, toen wij plotseling het mon ster sterk zagen dalen, terwijl het ronken van den motor ophieldEerst laag bij (lees verder volgende pagina) 385 Beeklaan Telex: 34193 tunas nl. 2562 AZ DEN HAAG Telefoon 070 - 63 92 27 63 89 94 Uw Indonesië en Verre Oosten reis op de maat van uw beurs en wensen gesneden! Agent voor Europa van P.T. TUNAS INDONESIA TOURS TRAVEL Jakarta Kantoren: Medan, Padang, Yogya. Surabaya, Bali, Ujung Pandang, Bandung, Singapore, Honkong, USA. 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 4