Mochtar Lu bis Mochtar Lubis is schrijver, journalist en een self-educated historicus. Nu lopen er wel meer mensen rond met dezelfde kwalificaties, maar omdat Mochtar Lubis jaren een politieke gevangene is geweest, een door hem opgerichte krant nog steeds verboden is en hij moet proberen zijn idealen te verwezenlijken in een land dat daarvoor onvoldoende politieke ruimte wil bieden, hebben zijn kwaliteiten een bijzondere dimensie gekregen. In Indonesië zelf, maar zeker ook daarbuiten. Mochtar Lubis is een Indonesische intellectueel, een man van aanzien, een martelaar van het Indonesische streven naar democratie. Hij geniet voldoende politieke ruimte om zich ook internationaal te blijven oriënteren en om zich in eigen land op een gematigde wijze te blijven beijveren voor politieke hervormingen. Onlangs was Mochtar Lubis een van de gastsprekers op een in Den Haag ge houden congres van de ICOM, The International Council of Museums. De ICOM is de enige internationale vak organisatie voor musea en museum- werk. De rode draad die door het gehouden congres heen liep was het thema "Musea als generatoren van cultuur", waarmee aangeduid wilde zijn dat musea naast de taak om te behouden en te beheren vooral ook impulsen zouden moeten geven om de cultuur te vernieuwen. In zijn rede - die hij niet hield omdat hij betrokken is bij museumwerk maar omdat hij (intellectueel uit een ontwik kelingsland) erg veel van musea houdt - ging Mochtar Lubis in op zijn acht stellingen: 1Veel musea verdienen niet om musea genoemd te worden. 2. Beter één goed museum dan 100 slechte. 3. Teruggave van cultuurschatten (des- noods in replica) aan de landen van herkomst. 4. Veel ontwikkelingslanden zijn nog niet klaar om musea te beheren. 5. Westerse musea moeten geen cul- tuurschatten in kelders onzichtbaar houden. 6. Veel museumstukken komen niettot hun recht en bieden geen historisch perspectief wanneer ze in een (vaak buitenlands) museum in een vitrine worden geëxposeerd. Openlucht- musea, waar je voelt "dit is de plek, hier is het gebeurd" geven mensen veel meer mogelijkheden tot bezin- ning. 7. Goede musea geven volken een be- langrijk houvast wanneer zij denken over hun verleden, heden en toe- komst. 8. Musea en internationale samenwer- king op museumgebied kunnen we- zenlijk bijdragen tot een betere wereld. Een paar dagen na het congres ont moette ik Mochtar Lubis op zijn logeer adres in Amsterdam. Niet dat ik het had verwacht of gehoopt, maar hij was geen "angry old man" die klaar zat om met genoegen (politieke) wantoestanden in zijn land te berde te brengen om vervol gens te zeggen hoe het wel precies moest. Wel ging hij in op enkele grote lijnen en de indruk die ik overhield na ons gesprek was dat Mochtar Lubis van strijder geworden is tot ideoloog. Hoe vindt u Nederland? Erg veranderd. Toen ik begin jaren '50 hier was, was alles nog erg formeel, op vaste dagen werd de was gedaan en op vaste uren de stoep geveegd. N u is alles veel vrijer, tutoyeren is gewoon. Ik ben ervan onder de indruk hoe hier in een paar uur miljoenen guldens bijeen wor den gebracht voor arme landen en hoe vluchtelingen en asielzoekers worden opgevangen. Koloniale Nederlanders bestaan niet meer. Er zijn wel zaken, bijvoorbeeld op het gebied van drugs en sexualiteit, waarin de hier heersende vrijheid naar mijn opvatting is door geslagen. Vrijheid is niet in de eerste plaats de zorg voor persoonlijk welzijn en persoonlijke genietingen, maar de zorg voor het welzijn van de gehele maatschappij. Nee, ik zou niet in Nederland willen wonen, ik zou niet gelukkig zijn hier. Ondanks alle moeilijkheden daar, blijf ik liever in Indonesië, waar ik dicht bij de natuur kan leven, een noodzaak voor een zo goed mogelijk mens-zijn. Ik zie de negatieve kanten van de hooggeïn- dustrialiseerde wereld. Ik wil niet dat computers en machines mijn leven be heersen en dat mijn kinderen alleen maar belangstelling hebben voor de televisie. Wie en wat is Mochtar Lubis en wat wil hij? Ik ben een Indonesiër maar voel me ook burger van de wereld. Ook mijn streven is een levenswaardig bestaan in de beste zin van het woord voor alle Indo nesiërs en de gehele mensheid. Ik zie geen verschil in kleuren. De mensheid is één mensheid en als de mensheid wil overleven moeten we tot één wereld en één mensheid komen. Er zijn nog veel conflicten maar je ziet dat naties steeds meer toenadering zoeken om samen problemen op te lossen: armoede, milieu, ontbossing enz. Voorwaarde om hierin te slagen is democratie en voor Indonesië is het een obstakel dat daar geen democratie is. Het politieke leven in Indonesië is eigenlijk saai. Je hoort altijd maar dezelfde statements, er zijn geen andere, nieuwe geluiden. Die worden althans niet al te open bespro ken. Toch zal ook Indonesië ooit een democratie worden, dat is mijn vaste overtuiging. Eerst zal daarvoor afgedaan moeten worden met het feodale stelsel en ook moet verandering komen in onze cultuur. Ik bedoel daarmee bijvoor beeld dat mensen niet meer klakkeloos aannemen dat mensen die macht heb ben daartoe ook door God geroepen zijn. Het is aan scholen, universiteiten, intellectuelen en aan de pers om een ommekeer in denken te bewerkstelli gen. De Indonesische cultuur heeft al democratische kiemen die deels ver ankerd zijn in overleveringen. Zoals bij voorbeeld het in oude tijden neerzitten van het volk voor een kraton om van de sultan recht te eisen. Democratie is ook noodzaak om onze cultuur levend te houden. Cultuur die niet wordt beïnvloed, niet wordt ver nieuwd, wordt dode cultuur. Maar ik heb het hier over iets anders dan over de aanraking van Indonesië met het steeds massaler wordende toerisme. Dat moet gekanaliseerd worden. Zo

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 4