n WEEMOEDIGE ROMANTIEK BIJ EEN EXPOSITIE Tien jaar geleden, om precies te zijn op 24 september 1979, nam een beroemd schip het lot in eigen handen. De schande die te wachten stond zou te groot zijn. In de Grote Oceaan, op N.Br. 11,43, WL 121,42 zonk zij naar een diepte van 2600 vadem (4700 m). De "Angelina Lauro" - het voormalige m.s. "Oranje" - wenste niet in Taiwan door snijbranders en slopershamers uiteen gereten te worden. Zij koos voor een waardiger einde. W» Niet de teloorgang van het voormalige vlaggeschip was echter de aanleiding voor een tentoonstelling, maar het feit dat het op 4 september 1 989 50 jaar geleden was dat het m.s. Oranje vertrok voor haar eerste reis van Amsterdam naar Batavia. Op 8 september jl. opende de heer H. Rootliep, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Koninklijke Nedlloyd Groep N.V. (een concern dat o.a. een rederij is) de tentoonstelling "Waar Palmen Wuiven, herinneringen aan de Oranje"; een expositie die gehouden wordt in het Nederlands Scheepvaart Museum te Amsterdam. Was Amsterdam, vroeger o.a. de thuis haven van de S.M.N. en de K.N.S.M., een grote drukke haven, dan werd dat hoofdzakelijk veroorzaakt door de vaart die de Nederlandse koopvaardij onder hield op haar koloniën en op andere delen van de wereld waar wij vracht vandaan haalden of lading naar toe brachten. Rotterdam, weliswaar de grootste haven ter wereld, dankt haar bestaan hoofd zakelijk aan het (buitenlandse-) achter land en wat er thans aan schepen te zien is vaart hoofdzakelijk onder buitenlandse vlag, waarbij de vlaggen van de zgn. "muskieten-vloten" steeds meer de overhand krijgen. Zo stelde de heer Rootliep aan het begin van zijn toespraak terecht, dat Amster dam als haven begon af te takelen vanaf het moment dat de S.M.N. uit Amster dam vertrok, d.w.z. opging in de Nedlloyd. Het was die dag 51 jaar geleden dat Koningin Wilhelmina dit prachtige schip op 8 september 1 938 doopte en het was die dag 50 jaar geleden dat de "Oranje" op haar maiden trip op 4 september 1939 uit Amsterdam ver trok met als bestemming Batavia (Tj. Priok). Het schip werd gebouwd als geestes kind van Ir. H. N. Prins (1888-1839) die ook de gehele bouw van dit sierlijke schip heeft mogen begeleiden. De eerste afvaart maakte hij helaas niet meer mee; hij overleed nl. kort voor de eerste afvaart van de "Oranje" naar de Grote Oost. Waarom was dit schip op- en onder de geladen waterlijn breder dan de rest van de romp? Dit viel nl. direkt op en de autochtonen van de Indische waterkant gaven dit schip al vlug de bijnaam "Kapal Boen- ting", het "Zwangere Schip". Als hoofdreden kan genoemd worden de benodigde ruimte (lees rompbreed te) die nodig was in de machinekamer voor haar drie hoofdmotoren, en omdat dit schip met alleen buitenhutten uit gerust zou worden, kon boven de water lijn met een geringere breedte volstaan worden. Dat deze vormgeving tenslotte voor de meting van het Suez Kanaal een gunstiger rendement opleverde, was mooi meegenomen maar was zeker geen uitgangspunt van de ontwerper van dit schip. Aanvankelijk had de "Oranje" ("Oranie" zei men in Tj. Priok) passagiers acco- modatie voor 750 personen met een crew van 470 koppen, waarvan alleen al de civiele dienst 350 man (én wat vrouwen) telde. Na een verbouwing die in 1 959 plaatsvond, kon het schip 950 pasagiers vervoeren. Na 1 939 bleef het schip i.v.m. veilig heids-voorzorgsmaatregelen in Ooste lijke wateren en van 1941 tot 1946 deed het dienst als Hospitaal schip. Als zodanig maakte zij 41 reizen, vervoerde 32.461 zieken, gewonden en oorlogs invaliden en legde in die periode 328.260 zeemijltjes af (een zeemijl is 1 852 meter!) Een werkelijk zwarte bladzijde in haar leven was de nacht van 5 op 6 januari 1 953, toen zij in de Rode Zee tijdens uitstekend zicht en zonder noemens waardige scheepvaart in de nabije omgeving, de thuisvarende "Willem Ruys" aanvoer. Haar Gezagvoerder was toen Kapitein H. W. Hemmes, die tijdens het vervolg van die reis naar Batavia, ziek in zijn kooi vertoefde. In de scheepsverklaring die toen (door hem en/of de eerste stuur man) werd opgemaakt, werd met geen woord over de aanvaring gerept. De kapitein van de "Willem Ruys" werd vrij gesproken, iets waar velen het niet mee eens waren. Dit schip nl., dat aanvanke lijk de plicht had om koers en vaart te houden, en dat niet deed, heeft later, toen bleek dat de "Oranje" alléén een aanvaring niet kon voorkomen, gewoon volle kracht door gevaren en is niet stuurboord uit gegaan volgens het principe van uit de weg gaan in plaats van in de weg gaan, zoals de "Wilen Ruys" deed! Later wil "Pohon Linde" nog eens trachten om zijn eigen zilte memoires te publiceren en zal hij daarop terug komen. Op 2 mei 1 962 vierden Koningin Juliana en Prins Bernhard hun 25 jarig huwelijks feest aan boord van de "Oranje" en het zal waarschijnlijk de eerste keer - én de laatste keer - in de geschiedenis ge weest zijn dat op zo'n fraai zeeschip zóveel gekroonde hoofden en andere hooggeplaatsten aanwezig waren. De vaart op de voormalige koloniën nam af, steeds minder mensen trokken naar de Gordel van Smaragd en landen met een goedkoper arbeidspotentiëel konden veel goedkoper doen dan het geen wij al zo'n drie eeuwen gedaan hadden. En zo werd op 4 september 1964, op de dag af 25 jaar nadat de "Oranje" zo hoopvol aan haar eerste reis naar de Oost Indiën begon, het schip verkocht aan een Italiaanse reder, Erote Lauro genaamd. Kapitein Mörzer Bruyns kwam de twij felachtige eer toe om het commando aan zijn Italiaanse collega over te dra gen. Wat voor emoties zullen toen door die man zijn hoofd zijn gegaan? Als zo iets oer-Nederlands, zo iets moois, zo iets vrouwelijks met een ziel moet af staan aan een ander. Ongetwijfeld een af- (lees verder pagina 14, onderaan) 1 1

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 11