O
NUSA INA REIZEN BV
Voor reizen naar en door:
INDONESIA - SINGAPORE -
MALAYSIA - THAILAND
NUSA INA REIZEN verzorgt transport, logies,
regionale tours, complete tourpakketten naar de
Mystieke Oriënt.
Op grond van onze jarenlange tropenervaring
kunnen wij u vertellen wat u allemaal te wachten
staat en hoe uw reis nog productiever en of
aangenamer kan verlopen.
BEL ONS NU EN VRAAG ONZE UITGEBREIDE FOLDER AAN!!!
Laan van Meerdervoort 326 A -
2563 AM DEN HAAG - Tel. 070 - 63 39 23
Telex 32674 NIT - NL - Telefax 070-61 47 07
NUSA INA REIZEN: individueel en toch verzorgd
Tours naar: Iniionesie,
Singapore,
Malaysia ttit
Thailand, t
ANm
in zijn zetel om en gromde vanuit de
grond van zijn hart:
"Nondejü, wat een rotregen. Koud of
niet in die slokan?"
Als hij geen sergeant was geweest en
wij niet zelf hadden gezien hoe hij eens
een Palembangse djago-poekoelan als
een geplukte kip achter onze barak had
achtergelaten, hadden wij hem toen
een knal voor zijn kop gegeven. Boven
dien waren wij veel te moe en eigenlijk
was het een beste vent, als je deed wat
hij zei.
(Vervolg: "Angstzweet")
commandant van de politiepost hem
wilde bedanken, weerde hij diens dank
beleefd af en liet de eer aan ons.
Die commandant bekende trouwens
erg geschrokken te zijn van ons geschiet
en aanvankelijk aan een stormloop van
die tachtig garongs te hebben gedacht.
Over de twee agenten, die bij die gele
genheid uit een achterraam waren ge
sprongen, maakte hij zich geen zorgen.
Die kwamen wel weer terug.
Onze sergeant keek niet eens raar op,
toen de KL-jongens met lege handen
terugkwamen en zelfs geen voorwerp
in de voortuin hadden gevonden dat
leek op een handgranaat of ander mis
selijk projectiel. Hij gunde ons nauwe
lijks de tijd om het glas kopi-toebroek
uit de politiekeuken leeg te drinken en
joeg ons zo de weap in. Volkomen
verkleumd en ontredderd door alle er
varingen van die akelige nacht, namen
wij op de achterbak plaats en hobbelden
met hem mee. Het regende nog steeds
en onze sergeant was danig uit zijn
hum. Hij mompelde wat over snotneuzen
en garongs, die voor zijn part allemaal
naar de hel konden lopen en de moeite,
die hij zou hebben bij het in elkaar
flanzen van een redelijk rapport van het
voorval.
Pas vlak bij huis vertoonde hij wat meer
begrip voor ons lijden. Hij draaide zich
(Vervolg: "Bezoek aan sultan Ottoman
van Deli")
tot ver voorbij de Assahan rivier. Na
deze heldendaad werd hij beloond met
een stuk van de Oostkust om daar een
vazalstaat van Atjeh te stichten. Hij
mocht het gebied zelf uitzoeken.
Hij reisde dus het land rond en bekeek
alle rivierdalen op hun economische en
bestuurlijke mogelijkheden. Tenslotte
kwam hij in Deli-toewa, een groot dorp
ten zuiden van de huidige stad Medan.
Daar woonde een "deroeng 'hoofd dat
de supervisie had over alle Batakdorpen
langs de Delirivier. Deze ontving hem
vriendelijk.
De generaal had in zijn bagage een fles
met water uit zijn geboorteland meege
bracht die hem op al zijn tochten ver
gezelde. Hij tapte wat water uit de
Delirivier waaraan de kampong gelegen
was, en vergeleek dat met het water uit
de fles. En wat bespeurde hij? De beide
vloeistoffen hadden hetzelfde soortelijk
gewicht.
Hoe hij dat vaststelde vertelde de sultan
niet en ik beheerste mij om ernaar te
vragen. Ik knikte begrijpend.
"Toen wist mijn voorvader dat hij zich
op die plaats moest vestigen", zei de
sultan plechtig.
"Hij trouwde met de oudste dochter
van het "oeroeng"hoofd en bouwde er
een moskee. Ook opende hij een han
delspost, want de Delirivier was vanuit
zee tot daar met prauwen te bevaren.
Door toename van de bevolking ver
zandde hij echter en een volgende
generatie verhuisde naar de monding
van de rivier en stichtte er de haven
plaats Belawan Deli. Daar werd een
nieuwe moskee gebouwd. Later toen
de tabakscultuur een grote vlucht nam
verhuisden wij naar Medan, waar een
paleis en de huidige moskee werden
gebouwd. Inmiddels waren de grenzen
van het sultanaat Deli vastgesteld en
had de Nederlandse regering onze
positie officieel bevestigd. Medan werd
de hoofdplaats. Ja zo is het gegaan", zei
hij met voldoening.
Toen ik later uit de voorhanden archieven
de adat bundels had bestudeerd bleek
dat de positie van de sultan, ten opzich
te van de autochtone bevolking, volgens
hun adatrecht, wel wat ingewikkelder
was dan deze vorst wilde doen voor
komen.
Het adatrecht van de Bataks stoelt op
een hechte verhouding tussen de man
nelijke familieleden. Dit recht heet in de
taal van de Bataks "dalihan na toloe" dat
betekent: de metalen driepoot met ring
waarop de rijst gekookt wordt. Het
symboliseert drie gelijkwaardige prin
cipes die de basis van de Batakse maat
schappij vormen. Het zijn:
De vader, de oudste zoon en de schoon
zoon die getrouwd is met de oudste
dochter. De vader is het hoofd van de
familie, de oudste zoon is zijn raadgever
en eventuele opvolger en zijn oudste
schoonzoon is hem eerbied en bijstand
verschuldigd. Dit patroon is doorgetrok
ken en over vele generaties en bij ieder
adatfeest worden de deelnemers ge
plaatst tegen de achtergrond van dit
systeem.
Dit patroon werd gedemonstreerd bij
de huwelijksfeesten tijdens de bruiloft
van de oudste dochter van de sultan,
Tengkoe Maheran met de broer van de
sultan van Langkat, Tengkoe Moerad in
november 1 948. Dit laatste sultanaat
grenst aan de zuidkant aan dat van Deli
en maakt eveneens deel uit van de
Oostkust. De feesten duurden drie
dagen. De eerste dag was uitsluitend
bestemd voorde Karo-Bataks. Het vond
plaats in Medan. Reeds in de nacht
stroomden de bezoekers toe met bussen
uit de Tobahoogvlakte. De tweede dag
wasvoorde mohammedaanse bevolking
van Deli en de derde voor alle vreemde
lingen,
lingen, zoals Europeanen, Chinezen,
Hindoes en andere relaties. In dergelijke
gevallen maakte de sultan geen fouten.
15