ORIENT TRAVEL BV Onze sambolans zijn bij uitstek geschikt om er mee te mixen, b.v.: Sambal Roedjak Petis mengen met wat gado-gado-saus: dan krijgt U de lekkerste Tahoe Petis Saus. Gado-gado-saus mengen met wat Vamu ketjap: U krijgt dan de lekkerste Saté-saus. Probeer ook de andere sambalans te mixen. Smakelijk eten VAMU NEDERLAND Gele Meerbloem 1 3 - Wateringen - Tel. 01 742 - 3280 RETOUR BANGKOK v.af 1.295- RETOUR JAKARTA v.af 1.795,- 31 -daagse verzorgde reis JAVA en BALI v.a. f 3.670 - RETOUR BALI v.aƒ2.150,-!!! RETOUR AUSTRALIË v.a2.695 - Singel 486 - 1017 AW AMSTERDAM Tel. 020 - 23 74 84 Laan van Meerdervoort 291 DEN HAAG Tel. 070 - 61 50 78 Rokin 52 - AMSTERDAM - Tel. 020 - 24 25 38 zin, want onze "tjopir" scheen een black out gekregen te hebben, want alhoewel we hem wel zagen zitten, reden we zonder te remmen steeds meer naar rechts, helden toen over, gleden al rijdende van het wegdijkje af en kwamen in de sawah terecht, onder luid gegil van de ruim 50 passagiers, waaronder veel vrouwen en kinderen. We kwamen aanvankelijk even op z'n kop terecht; alles en iedereen werd door elkaar gegooid, waarna de bus terug kantelde naar een zijdelingse positie. Het was (achteraf) haast komisch om te bezien in welk rap tempo de meesten de bus uitklauterden, hetgeen via de ramen, de achter- en voordeur die nu boven zaten en de ontbrekende voorruit geschiedde. Pohon-Linde, die zich nog krampachtig vasthield aan de stoelen, omdat hij niet op z'n mede passagiers met zuigeling onder hem wilde vallen, had behoudens twee blauwe plekken weinig schade opgelopen. Toen hij eenmaal over de rechter zijramen kon lopen, was hij in staat om nog enige vrouwtjes te helpen die zoekende waren naar hun spullen en en passant raapte hij ook het er barmelijk schreeuwende babytje op, die aan de greep van de moeder ont komen was. Mijn zoon, die al lang op het dak van de bus zat, of op de andere zijkant zo gezegd, maande zijn vader tot grotere spoed aan. Maar omdat Pohon-Linde z'n schoenen tijdens de rit had uitge trokken, die in de ravage zoek waren geraakt benevens z'n tas met papieren en dergelijke had die geen haast, totdat alles was gevonden. Toen alles terecht was bereikte hij middels de ontbrekende voorruit de sawah. De chauffeur en de knèk hebben we niet meer gezien en binnen 10 minuten kwam er een andere bus aan, daar werden we bijkans ingejaagd en zonder dat ooit iemand naar de kaartjes vroeg jakkerden we weer voort alsof er niets gebeurd was. Die bus was toen wel een pietsie prop vol, een knappe Batak-vrouw van een jaar of 25 die binnen kwam, moest op de binnenmotorkap zitten en de knèk (dus nu weer een andere) bogon daar hevig naar te lonken. Inmiddels waren er ook nog een paar balen rijst naar binnen gekomen en die lagen voor de voorste bank, waarop de zoon van Pohon-Linde zat. Op een gegeven moment zat die zo ongemakkelijk, dat van plaats geruild werd en ik met mijn vrij lange staken over de balen rijst lag. Het werd al nacht, dus dat was vrij comfortabel. We stopten ergens in een desa, het geen wel vaker gebeurt gedurende zo n busreis en iedereen mocht uitstappen om zich te vertreden. Wie schetst echter onze verbazing en grote schrik, toen we uit een warong kwamen en de hele bus met al onze bagage foetsjie was? Goede raad was duur, we zagen geen enkele bekende meet en op straat wist niemand raad. Zodat we al overwogen om een taxi te nemen (als die in dit gat te krijgen was) en de bus achterna te jakkeren, al was het maar vanwege onze bagage. Maar dat hoefde al niet meer, want daar kwam de bus weer luid toeterend aan, de "tjopir" had even een rondje klantenwerving gereden en kwam ons weer ophalen. De opluchting was groot! Inmiddels was het jonge vrouwtje, die bepaald last kreeg van de opdringerige knèk, naast Pohon-Linde komen ziten, omdat daar een plaatsje vrij gekomen was en het jonge ding had knap last van een soort kriebel hoest, zodat Pohon- Linde na eerst z'n schuchterheid over wonnen te hebben,het vrouwtje wat op de rug klopte, als ze weer zo'n hoest- aanval had. Ondertussen daverde debus voort door de stikdonkere nacht, over een weg met eindeloze kronkels en steeds links en rechts diepe ravijnen naast de smalle weg. Bij het krieken van de dag reden we Sibolga binnen. In Sibolga stapten we over in een andere bus die ons naar Padang bracht. Ook dat deel van het traject was prachtig, graag had ik daar wat langer gebleven, maar we hadden ook nog wat dagen voor Java nodig, dus moesten we verder. In Padang namen we kamers in het Natour Hotel Muara, een hotel dat ik nooit zal vergeten, al was het maar vanwege het listige bedrog dat daar alom aanwezig was. De nieuwe kamers waren allemaal volgeboekt en of wij genoegen wilden nemen met de nog laatste oude kamers van het hotel. Er was bijna geen andere keus,of men zou weer met een taxi op zoek moeten gaan naar een ander hotel. De kamers waren muf, de airconditioning lekte op de vaste vloerbedekking en in de bad kamer lagen slecht gewassen hand doeken. Alle rekeningen, zoals die van ontbijt, andere maaltijden, cola's, bierof ayer djeroek werden steeds door dezelfde artiest geschreven en de man zag kans om de getallen zó te schrijven, dat na optelling meestal een groot voor deel ontstond voor de serveerster en consorten. De man was een vakman, schreef alle nullen half open, zodat er een acht of een 5 van gemaakt kon worden. En een twee persoons kamer van 24.000 rupiah, bleek op de rekening te zijn uitgedijd tot 44.800 rupiah. En wie dan niet kan praten in 's lands taal, die praat tegen een muur. De mensen aan de balie bleken ook ineens geen klein geld meer te hebben en dat terwijl er meer dan vijftig gasten ingeboekt waren. Een aardige Chinees kon gelukkig wisselen, maar anders zat je goed moeilijk. (wordt vervolgd) 1 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 17