BERSIAP IN BANDOENG Analyse van zinloos geweld ÉÉN KERSTKADO EN ZESMAAL EEN VERRASSING Dat kan niet anders zijn dan een kwartaal-abonnement op Moesson. Drie maanden lang (6 nummers, inclusief het dubbeldikke Kerstnummer) voor f 17,50. Speciale feestmaandprijs geldig t/m 15 december a.s. Vier jaar was Mary van Delden toen ze met haar moeder uit het Ambarawa kamp kwam en niet lang daarna haar vader, die in het 15e Bataljon had gezeten, eindelijk voor het eerst leerde kennen. Wat zich tussen oktober '45 en maart '46 afspeelde heeft ze nooit kun nen begrijpen. Bij de "opstand der hor den" is het gezin Van Delden gespaard gebleven, maar de "Bersiap-tijd" heeft Mary op latere leeftijd wel bezig ge houden. Wat was de oorzaak van het culmineren van geweld dat voor duizenden mensen een afschuwelijke dood betekende, niet alléén in Bandoeng, maar overal op Java. Mary Verhoeven-van Delden dook maanden lang in archieven, bezocht instellingen, interviewde mensen. Het resultaat was 21 5 pagina's gegevens, informaties van de meest uiteenlopende aard. Politiek, historisch sociaal. Bijna onvoorstelbaar hoeveel naslag ze hier voor heeft moeten plegen, intensief lezen om de juiste data, plaatsen te weten te komen. Men treft in haar boek namen aan die voor vele lezers de herinnering zal doen herleven aan een periode die ze eigenlijk liever zouden willen vergeten. Er zijn duidelijke situa- tiekaarten van Bandoeng en omgeving, een lijst van data en publicaties over de gebeurtenissen en tenslotte ook een (onvolledige) lijst van vermiste en teruggekeerde personen. "Bersiap" dat in het Indonesisch alleen betekent: "Weest paraat" zal voor ons uit Indonesië altijd synoniem zijn voor moord, marteling, niet na te vertellen wreedheden, vernedering. Machteloos heid van de aangevallenen, tomeloze hysterie van de aanvallers. De schrijfster besteedt er ruimschoots aandacht aan, niet uit sensatielust, maar op een onder koelde, toch niets verhullende wijze. Ze heeft ernstig geprobeerd het waarom en waarvoor te achterhalen. "Als we nu het verloop van de Bersiap in Bandoeng volgen, dan kunnen we het volgende vaststellen. Als gevolg van sociale en politieke mobilisatie waren in en rond Bandoeng talloze meer of minder georganiseerde pemuda-groeperingen aanwezig. In eerste instantie, in de maanden augustus en september, hielden zij zich voornamelijk bezig met politie ke bijeenkomsten, massademonstra ties en vlagvertoon. Hierop volgde het confisqueren van instellingen en gebouwen die de macht van de over heersers en "collaborateurs" sym boliseerden, en intimidatie van de Nederlandse, Chinese en Indone sische burgers. Toen het gezag van de nationalistische leiders afnam. traden de pemuda's op de voorgrond en het geweld nam ernstiger vormen aan. Sabotage, boycots, aanvallen op konvooien, plunderingen en brand schatten namen hand over hand toe. Deze handelingen konden een twee ledig doel beogen. Door de geslaagde acties van de pemuda's werd de zwakte en het gebrek aan legitimiteit van de Nederlanders aangetoond waardoor wellicht de band tussen de eigen bevolking en de over heerser kon worden doorbroken. Tegelijkertijd imponeerden zij met hun successen een deel van de eigen bevolking waardoor dat deel zich achter de pemuda's schaarde. In Bandoeng, en ook in andere plaat sen, leidde dit tot gewelddadigheden als ontvoeringen, gijzelingen, marte lingen en moorden die gericht waren tegen het koloniale blok (de Euro peanen en Indo-Europeanen), maar ook tegen Chinezen, Britten, Japan ners en volksgenoten." (pag. 1 78) De talrijke verwijzingen naar literatuur en publicaties maken het voor de door snee lezer niet eenvoudig. Mary van Delden heeft zichzelf een hoop huis werk op de hals gehaald om haar relaas, met ware feiten te staven. De bloed stollende verhalen ontbreken niet, de foto's zijn afkomstig van de auditeur militair in Bandoeng in de betreffende periode. Semarang en Soerabaia hebben het zelfde geweld gekend. De motieven waren dezelfde, bijkomstige complica ties maakten voor de ene stad het geweld rigoreuzer dan bij de andere. De Bersiap is nergens voor nodig ge weest. Heeft het zin om babies de handjes af te hakken, vrouwen en mannen te mutileren? Heeft de Indonesiër die luidkeels verklaarde dat hij eigenhandig 73 Nederlanders in mootjes had gehakt bijgedragen tot de Onafhankelijkheid van Indonesië? Neen. Het was even zinloos als het nog jaren lang confereren, discussiëren, delibe reren, tawarren over die onafhankelijk heid. Die uiteindelijk toch een feit werd. Onze bevrijding zou in '45 een feit zijn geweest als er meteen een complete legermacht klaar had gestaan om de zaak van de Japanners over te nemen. Onze Regering in Londen had het te druk met de bevrijding in Europa, om aan de overzeese gebiedsdelen te den ken. Had Amerika maar niet zo gauw de atoombom moeten laten vallen en de bevrijding in de Pacific forceren! Maar daar zijn duizenden boeken over ge schreven dus laten we het daar niet meer over hebben. Wie èn het oude Indië, én de oorlog én de bersiap èn Onafhankelijk Indonesië heeft meegemaakt kan niet ontkomen aan de gedachte van de zinloosheid van alles. Japan is nu machtiger en rijker dan ooit, Indonesië onafhankelijker (en misschien wel armer) dan ooit en ons koloniale verleden wordt erger dan ooit veroordeeld door mensen met een ver stand niet groter dan een peperkorrel. Met dat "koloniale systeem" worden de uitvoerders bedoeld. Alleen insiders weten dat wanneer het systeem zo was uitgevoerd als de veroordelers ons in de schoenen schuiven, de bersiap al voor de oorlog was losgebarsten. Nu waren er chaos, spanning, massa-hysterie voor nodig. Botheid en Baatzucht deden Nederland uiteindelijk de das om. On- schuldigen werden ervoor vermoord. Als ik de horden bij een voetbalstadion, een festival, een demonstratie of die meute weldoorvoede "onderdrukte" Oost-Duitse "vluchtelingen" bezig zie, vraag ik me af, hoe ver we dagelijks van een bersiap afstaan. Zinloosheid heeft geen aanleiding nodig. LD "Bersiap in Bandoeng" Mary C. van Delden, f 24,50, ver zendkosten f 6,50. Bestellen bij C. Verhoeven-van Delden, Rabobanknr. 33.28.04.372, postbanknr. Rabobank 23873. Ook verkrijgbaar bij Boekhan del Moesson. Als u de gelukkige vriend(in) nóg gelukkiger wilt maken dan mag het ook een halfjaar-abonnement zijn voor f 37,50. Dat scheelt f 7,50 met de gewone abt.prijs die in 1 990 iets verhoogd wordt. Schrijft of belt u ons de naam door (het mag ook de uwe zijn als u nog geen abonnee bent!), wij zorgen dat de Moesson er is. Indisch Tijdschrift Moesson, Prins Mauritslaan 36, 2582 LS Den Haag. Afd. abonnementen tel. 070 - 54 55 01. 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 19