doen dit zo objectief mogelijk en meestal min of meer verkapt. Dus: het is aan de opmerkzame lezer om zijn eigen conclusies te trekken, al zal de tendens voor iedereen duidelijk zijn. Als laatste zie ik de descriptief/neutra liserende schrijvers. Waarmee ik be doel dat deze auteurs alleen beschrij vend te werk willen gaan zonder larde ring met bepaalde - positieve of nega tieve - tendenzen.Zij geven de feiten weer zoals die er liggen of zoals zij menen dat die er zijn, zoveel mogelijk met uitschakeling van eigen stelling- name. Primair journalist en geen mora list, beoefenen ze de 'kopieerkunst van het dagelijkse leven'. Je zou ook kun nen zeggen: ze geven beelden zonder eigen commentaar. Natuurlijk heeft u in uw jeugd nooit zó naar boeken gekeken. Je las gewoon wat je fijn en mooi vond. Maar toch mag de kracht die van een jeugdboek kan uitgaan, niet worden onderschat. Negatief zowel als positief. i j, kon een en ander wel eens verwarrend zijn. Heel geliefd en bekend werden rond 1912 de boeken over "De Canne- heuveltjes" van Marie Ovink-Soer. Zij kreeg direkt een goede pers, óók van de zijde van de socialisten, wat, achteraf bezien, toch enigszins verwondering wekt. Want de familie Canneheuvel behoorde tot de welgestelde blanken die het in ons overzeese Rijksdeel voor het zeggen hadden. Het eerste deel van de serie speelt dan ook in Nederlands-lndië. Hoewel het kolonialisme scherp door de socialisten werd veroordeeld, hadden 'rode' vrou wen als Nienke van Hichtum (de echt genote van de S.D.A.P.-voorman Mr. Pieter Jelles Troelstra) toch geen moeite met een boek als "De Canneheuveltjes "Een lief boekje, uiterlijk en innerlijk", oordeelde Nienke van Hichtum erover. Deze positieve recensie is mogelijk gelegen inde wijze waarop de schrijfster Ovink-Soer de kinderen Canneheuvel In de 1 9e eeuw zijn heel wat jeugd boeken verschenen waarin de Indianen en zwarten (Kaffers en anderen) wer den omschreven als respectievelijk 'rooie schurken' en 'onbetrouwbare nikkers'. De helden waren altijd blank en ze pompten de gekleurde onverlaten aan het eind van het verhaal vol lood. Eigen schuld, dikke bult! Want de tegen partij had de verkeerde huidskleur, het verkeerde geloof (of, wat nog erger was: helemaal geen geloof), en de ver keerde cultuur. Als ze niet wilden luiste ren naar de dragers van de énige en ware godsdienst/cultuur, dan moesten ze maar voelen. Hetgeen er op neer kwam dat ze doorgaans aan het eind van het boek helemaal niets meer voelden. Tegengas tegen de 'rode schurken en lage scalpjagers' gaf Karl May. Hij schiep een edele figuur als Winnetou en die dacht en handelde vaak nog beter dan de beste blanke. Dat was weer eens een ander uitgangspunt. Als je in je jeugd bijvoorbeeld de boeken van Hendrik van Balen en Karl May naast elkaar las, met het Inlandse personeel - in het bij zonder hun baboe - laat omgaan. Er is geen sprake van neerbuigendheid ten opzichte van de inlandse bevolking, zoals dat met name vaak in de Rooms Katholieke of Protestantse Christelijke (jeugd)lektuur gebruikelijk was, vooral in die boeken waarin bekering van het 'domme zwarte of bruine volkje' cen traal stond. Als in het tweede deel "De Canne heuveltjes in Holland" baboe Tidjem, die met een andere familie naar Neder land is gekomen, op bezoek komt, ver welkomen de kinderen haar als een dierbaar familielid. Baboe Tidjem is niet 'zomaar' een bediende, nee, zij vervult de rol van liefhebbende 'tweede moe der' of 'grootmoeder'. In de meeste jeugdboeken zijn de hoofdpersoontjes kinderen van blanke ouders, dan wel kinderen van een Hollandse vader en een Indische moeder, geboren in 'ons Indie'. Vaak (lees verder volgende pagina) Toos (Saai-) Zuurveen is directeur van de Stichting Kinderboek-Cul- tuurbezit te Winsum (Gr.). Deze Stichting heeft ten doel het verzame len, bewaren, ontsluiten (dat wil zeggen catalogiseren) en gratis uit lenen van al die oude en oudere kinder- en jeugdboeken die in open bare bibliotheken niet meer of nau welijks te lenen zijn. De Stichting Kinderboek-Cultuur- bezit bezit momenteel een collectie jeugdboeken die meer dan 200 jaar omspant en die plm. 1 5.000 banden beslaat. Kinderboek-Cultuurbezit is er voor U. ledereen, van hoog tot laag, van jong tot oud kan bij ons terecht voor het (gratis) lenen van kinderboeken. Wie de boeken - na telefonische of schriftelijke aanvraag - toegestuurd wil hebben, betaalt dan de porto kosten heen en terug - géén admini stratie- of verpakkingskosten. De Stichting Kinderboek-Cultuur bezit draait geheel op vrijwilligers. Niemand, ook de directeur niet, ont vangt een salaris of enige vergoe ding van welke aard dan ook. Zoudt U graag nog eens een dier bare jeugdherinnering willen (her) lezen, maar weet U de schrijver niet meer en de titel nog maar half, geen nood, schrijf of vertel ons wat u nog wél weet. Wij helpen U dan het bewuste boek boven tafel te halen. Heeft U oudere jeugdboeken die U een goede bestemming zoudt willen geven, dan zouden we die graag van U hebben. Zo nodig komen we ze bij U ophalen. Een team van vrijwilligers door het hele land staat, actief of passief, klaar om voor ons boeken in te zamelen en naar ons door te zenden. Nee, wij worden NIET gesubsidieerd. Wij leven écht van 'giften en gaven' en dat valt niet altijd mee. Wilt U ons steunen, dan kunt u dat doen door een donatie op girorekeningnr. 50 99 588 of bankrekeningnr. 31.60.55.492 ten namen van de Stichting Kinderboek-Cultuurbezit, Hoofdstraat 4 te Winsum (Gr.). Winsum ligt aan de spoorlijn - mis schien iets voor onze 60-plussers met goedkoop reizen? U bent bij ons van harte welkom. U bent onze gast! Een kopje koffie (met Groninger koek) of een kopje thee staat altijd gereed voor onze bezoekers. "Terug naar kinderdromenland" is een be levenis voor velen. Wij zien U graag bij ons. Stichting Kinderboek-Cultuurbezit Hoofdstraat 4 - 9951 AB Winsum Telefoon 05951 - 3663 Openingstijden: di t/m vrij 10.00 - 12.00 uur en van 14.00 - 17.00 uur 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 9