PENANG de Parel van de Orient I POIRRIÉ reizen 63 05 53 Holwerda Reizen biedt u de unieke mogelijkheid om op het eiland Penang een huis te huren voor 4 weken of een veelvoud ervan. Bij bezetting van 6 personen komen de vliegreis huur van het huis op f 2.330,- per persoon in het laagseizoen. Bel voor meer informatie en de gratis brochure. Hieronder vallen oudheidkundige vond sten of bepaalde oeroude Indonesische technieken als het bronsbewerken, edelsmeedkunst, weven, ikatten, pot tenbakken enz. Dit is dus een heel bewust gekozen, consequente stelling- name, met als doel de bevordering van de eenheid van volk en staat, want alleen dan kan men gezamenlijk aan een betere toekomst bouwen. In deze gedachtengang past dan bijvoorbeeld ook heel goed een museum in Jayapura, Irian Jaya. Maar waar blijft dan de kunst in de betekenis, die wij er in het westen aan hechten? Zo opgevat speelt kunst in genoemde musea een ondergeschikte rol. Daarom kan men beter van cultuur bezit of cultuurgoederen spreken, waar bij kunst slechts een van de aspecten vormt. Wat moeten wij eigenlijk precies onder kunst verstaan? Het is allemaal zo betrekkelijk. Het blijft een ondefinieer baar begrip. Hanteert men als criteria de termen: zeldzaam overblijfsel uit een bepaalde periode; uniek in zijn soort; van cultuurhistorisch belang; het fraai ste exemplaar in zijn genre; kostbaar (goud, edelstenen); perfect vakman schap; pusaka of heilige erfstukken; ja, dan komen er ontzaggelijk veel voor werpen in aanmerking om als kunst aangemerkt te worden. Trouwens veel van onze oude westerse kunst wordt volgens deze zelfde maatstaven be oordeeld. De categorie voorwerpen, die aan boven genoemde criteria voldoen, zijn in prin cipe voorbehouden aan het Nationale Museum in Jakarta. Hier gaat het om uiterst waardevolle verzamelingen, waarvan de basis reeds lang geleden werd gelegd en die daarom onvervang baar zijn geworden en inmiddels een onschatbare waarde vertegenwoordi- Gouden offerschaal op houten voetstuk in het Nationale Museum, Jakarta. gen. Men kan ze gerust als nationale schatten beschouwen en dat doet de Indonesische regering dan ook. Vanaf de prehistorie, via de bronstijd naar de oud-Indonesische cultuurvor men, de Hindoe-Indonesische bloei periode, tot aan de levende traditionele culturen van vandaag, kan men de hoog staande materiële getuigenissen van het Indonesisch efgoed bewonderen. Dat ook hier in de naoorlogse tijd ver scheidene reorganisaties hebben plaats gehad, spreekt vanzelf. In het kader van het glorieuze verleden van Indonesië past de fanatieke heksen jacht, die de Indonesische regering zo'n twintig jaar geleden ontketende, om door Nederland "geroofde" kunstschat ten terug te eisen. Waar het ging om voorwerpen van prestige en status, zoals de bekende rijkssierraden van Lombok, heeft de teruggave allang plaats gehad, evenals dat met andere, soortgelijke schatten is gebeurd. Het grote publiek heeft hier waarschijnlijk helemaal geen weet van gehad. Maar ook het onschat bare lontarpalm-handschrift, de Néga- rakrtégama (1 365), een lofdicht van de hofdichter Prapanca, op koning Hayam Wuruk van het oostjavaans Hindoe-rijk Majapahit is, terecht, teruggeven. Niemand minder dan koningin Juliana heeft dit kostbare manuscript tijdens haar succesvolle Indonesië-reis in 1971 officieel aan president Suharto over gedragen. Een betere ambassadeur van goede wil had men zich niet kunnen wensen. En zo heeft Indonesië dat ook aangevoeld. En weer, in 1977 werd een andere wereldberoemde schat, die sinds gene raties in het Rijksmuseum voor Volken kunde te Leiden opgesteld was geweest, officieel overgedragen. Dit was de z.g. Prajnaparamita, het Buddhistische beeld van de opperste wijsheid, als bijzettings beeld van koningin Kèn Dedes van Singosari, Oost-Java, 13e eeuw. Dit beeld staat nu te pronk in het Nationale Museum in Jakarta. Nederland heeft zijn goede wil getoond en dit gebaar heeft men in Indonesië op de juiste waarde weten te schatten. Dat het thema van de "geroofde kunstschatten" onlangs in een landelijk dagblad plotse ling weer uit de mottenballen werd gehaald, doet dan ook wat onwezenlijk aan en lijkt een misplaatste grap. (slot volgt) (C5> Hebt U Indische boeken, films, foto's, documenten enz. waar U een goede bestemming voor zoekt? Neem dan contact op met het Indische Wetenschappelijk Instituut, tel. 070-354 55 01. "Heb je oom Bert ech gevraagd, of je zijn nieuwe Raleigh mocht ombouwen voor je aanval op het werelduurrecord?" Laan van Meerdervoort 610 $^M-\ /g/rIivtjy///' 2563 BN DEN HAAG 7f(JUASl£UALL Telefoon 070-46 89 50/51, of Dagelijks geopend van 09.00-1 7.00 u. en op zaterdag van 10.00-13.00 u. t 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 18