HISTORIE VAN TEGAL J. G. Yssel de Schepper Tegal "Kind van 52 vaders". INDISCHESPEKKOEKEN Sinds de 10e eeuw wonen er mensen in Tegal. Hindu's en Chinezen dreven er handel. Het dorp Tegal groeide en ongeveer 500 jaar geleden was deze nederzetting al bekend bij de buitenwereld. Tome Pieres, een ondernemende handelaar uit Portugal, deed ook Java aan gedurende zijn omzwervingen rond de aardbol. Hij bezocht ook Tegal, in zijn tijd reeds een havenplaats. Tome Pieres noemde deze haven Teteguall, in overeen stemming met de Portugese tongval. De haven van Tegal fungeerde als doorgangsdepot voorde handel. Rijst en andere landbouwprodukten werden hier verhandeld. Het land was erg vruchtbaar. Omstreeks 1 500 telde de bevolking van Tegal ongeveer 4000 zielen. De meesten leefden van handel en land bouw. In de 1 5e eeuw deed de Islam zijn intrede op Java. Door de activiteit van Walisongo en volgelingen breidde de Islamitsche invloedssfeer zich ook uit tot de stad Tegal. Een bekende figuur in deze beweging was Mbah Panggung. Na zijn dood werd hij be graven op de openbare begraafplaats van de kelurahan Panggung aan de huidige Jalan K. H. Zaenal Arifin. Zijn graf wordt tot heden door gelovigen nog als heilig beschouwd. De stad Tegal ontwikkelde zich uit de desa Tetegal. Omstreeks 1530 was het welvarend en werd toen opgenomen in de kabupaten 1Pemalang, die behoorde bij het koninkrijk Pajang. Ki Gede Sebayu, een broer van Raden Benowo, bereikte op zijn reis naar het westen de oever van de kali Gung. Aangetrokken door de vruchtbaarheid van het land, bleef hij en was in staat de bevolking te stimuleren, zodat er meer land werd bewerkt en goede irrigatie leidingen werden gebouwd. Naderhand werd deze plaats Tegal genoemd. Vanwege zijn verdiensten voor het be vorderen van de landbouw, zijn wijs beleid en het vooruitbrengen van de godsdienst, werd hij aangesteld als dorpshoofd. De Bupati2) van Pemalang installeerde hem onder de officiële titel Juru Demung of Demang. Zijn inwijding viel samen met de traditionele viering van het oogstfeest, tijdens volle maan, op de 1 5e dag van de maand Sapar in het jaar 988, welke op een vrijdag viel. Culturele en godsdienstige elemen ten speelden hier ook een rol. De dag, waarop Ki Gede Sebayu als dorpshoofd werd geïnstalleerd, werd geproclameerd als de officiële ge boortedag van de stad Tegal. Dit is vastgelegd in het besluit van de ge meente, gedateerd 28 juli 1 988. De filosofische achtergrond van deze beslissing is als volgt: Het jaar 988 (Hijriah) sluit in Candra Sengkala Mangesti Basukining Anggo, wat de volgende betekenis heeft. Mangesti betekent 8 Basuki betekent 8 Anggo betekent 9 "Oud-Tegallers, ik reken op uw reacties" schreef de heer J. van Velthuysen in Moesson van 1 sep tember jl. bij 3 foto's van Tegal. Reacties hééft hij ontvangen. Sommige daarvan zullen geheel of gedeeltelijk in komende num mers worden gepubliceerd. Hier naast drukken we een artikel af overdegeschiedenis vanTegal in kort bestek. Gemeentewapen van Tegal In het kort betekent dit, dat de mens tot de voorzienigheid moet bidden voor zijn geestelijke rusten persoonlijke vei ligheid, zowel op aarde als in het hier namaals. Het jaar 1 580 (Chr. jaartelling) houdt in Surya Sengkala Purnaning Pangesti Wisiking Gusti, waarvan de betekenis is: Purna betekent 0 Pengesti betekent 8 Wisik betekent 5 Gusti betekent 1 Samengevat betekent dit dat de voor zienigheid de weg zal wijzen aan die ernstig bidt. Tijdens het bewind van Ki Gede Sebayu ontwikkelde deze streek zich tot een welvarende nederzetting met goed- geïrrigeerde landbouwgronden. Land bouwproducten werden verkocht naar andere plaatsen. Door de levendige handel ontstond de pasar. De bevolking groeide, hand in hand met het culturele leven. De uitmonding van de kali Gung is gesplitst in een westelijke tak - Muara Tua Tua en een oostelijke - Kali Bacin - de prauwenhaven van Tegal. Tegal ligt dus in een delta. Vanwege het handelsleven kwamen ook vreemdelingen in de stad en namen hun eigen geloof en cultuur mee. Het merendeel van de Tegalese bevolking nam de Islam aan maar behield daar naast ook de inheemse culturele waar den. Door het verweven raken van lokale gewoonten, Hindu en Islam ontstond een aparte cultuur, met name sintren, lais, wayang en Javaanse rebana (tam boerijn). Het stoffelijk overschot van Ki Gede Sebayu werd begraven in de desa Danawarih, kecematan 4) Balapulang, in de kebupatan Tegal. Het graf heet Wangan Jimat. Gelovigen die daar komen bidden kunnen zich ernaast wassen onder een pantjuran (waterpijp). Dit opstel is een vrije vertaling van het boekje "Berdirinya kota Tegal", uitge geven door het gemeentebestuur van Tegal. Dr. OEI TAT IE 1) kabupaten regentschap Bupati regent 3) Hijriah Islamitische jaartelling 4) Kecamatan gebied van een desa Over Jappenkampen op Borneo is weinig bekend. Richard von Stietz zat als kind in zo n kamp in Banjarmasin. Z'n vader werd er vermoord. Na de 2e Wereldoorlog leefde hij in het oerwoud onder de Dajaks. Met een fotografisch geheugen schreef hij zijn herinneringen. Te bestellen door over making van f 21,50opgirorek. 26501 63 t.n.v. Uitg. Barbeel te Voorburg. Alg. Assurantiebedrijf "Argo" ALLE VERZEKERINGEN Kantoor en woonhuis Corn, de Witt- laan 83, Den Haag, tel.070-55 71 72 TANTE NON's Franko thuis in speciale verpakking. Min. 500 gram f 20,- Min. 750 gram f 25,- stort op giro 38 92 616 Mevr. F. Y. ROBERT-FLAMAND Kerkuil 36 - 4822 PA BREDA - Tel. 076 - 42 16 07 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 4