EEN MUST? wffÉfëété Sumatra Highway Van het noordelijkste naar het zuide lijkste puntje van Sumatra, van Banda Aceh tot Bakauheni, loopt de Sumatra Highway. Gezien de lengte kan men inderdaad wel spreken over een High way. Hij is nl. ongeveer 2500 km lang (volgens een grof afstandskaartje). De kwaliteit van de weg (smalte, wegdek) en het drukke verkeer (bij en in de steden, langzaam en snel verkeer, voet gangers en vee) zorgen ervoor dat men overzo'n afstand veel langerdoetdan in Europa. Er zijn nog meer wegen van noord naar zuid. Langs vrijwel de hele westkust loopt een weg. Hier en daar moet men wel het binnenland in. Dat zijn echter korte stukjes gezien de totale lengte van deze weg. Uiteindelijk komt men dan uit bij Bandar Lampung (Telok Betung). Nog een andere weg is er, nl. die langs de oostkant van Sumatra. Deze weg splitst zich van de Sumatra Highway af bij Tebingtinggi en gaat dan via Rantauprapat, Pekanbaru, Jambi en Palembang naar Kotabumi waar weer de Sumatra Highway bereikt wordt. Verder zijn er hier en daar nog tussen liggende noord-zuid wegen. Maar deze zijn veel korter. Wij hebben een autotocht gemaakt van Medantot Bakauheni. Hetgrootstedeel was Sumatra Highway. Het traject van Medan tot het Padangse wil ik niet bespreken, omdat vele toeristen dit traject wel kennen. De meesten stap pen dan in Padang op het vliegtuig naar Jakarta of komen in Padang aan en vertrekken in noordelijke richting. Een zeer klein deel bezoekt het gebied ten zuiden van Padang. Banda Aceh-Medan ken ik niet. Daar praat ik dus ook niet over. Over het deel van de Sumatra Highway ten zuiden van Padang wil ik wel wat zeggen. Grote delen van de Sumatra Highway bestonden vroeger ook al. Maar ten zuiden van Padang ontbrak een grote doorgaande weg. De Indone siërs hebben met buitenlandse hulp (Italiaanse) de weg doorgaand gemaakt. Zoals ik in Moesson van 1 5 oktober 1989, nr. 6 al schreef kwamen wij vanuit Padang via Pakanbaru bij Pari- trantang op de Sumatra Highway. We konden toen voortmaken want de weg was goed. De drukte viel mee (verge leken met Medan-Padang). Hieren daar een verongelukte autobus of een vracht auto, uitgebrand, aangereden of van de •V weg geraakt. Niet mee bemoeien en zorg er voor dat je er niet bij betrokken raakt. De Indonesiërs houden er hele maal niet van. Wegwezen is het parool. E.e.a. komt voort uit de reacties van de Indonesiër die iets overkomt. Hij raakt geheel overstuur en kan mata gelap worden. Ook de politie kan je een hele tijd ophouden. Ook wij ontsnapten op het nippertje aan een aanrijding met een wild rijdende, om de bocht scheu rende overbeladen autobus. Er waren ook veel auto's met motor- en banden- pech. Gelukkig zijn er veel werkplaatsjes variërend van 1 tot 10 vierkante meter. De steden liggen vrij ver van elkaar af. Daardoor ook de grotere benzinesta tions. Geen probleem, want de benzine en solar (diesel brandstof) wordt gehaald in grote aantallen vaten (van 20 liter kannetjes tot 200 liter tanks). De brand stof wordt dan weer verder verkocht in piepkleine verkooppunten aan o.a. brom- en motorfietsers die maar weinig nodig hebben. Van Padang tot Sawahlunto gaat de weg dwars over de Bukit Bariaan, een heel mooi stuk. Daarna rijd je over een vrij vlak deel zuidwaarts over de ooste lijke uitlopers van de Bukit Barisan. Het stuk Paritrantang-Muarabungo is daar-

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 12