door niet erg interessant. Het is een lange tweebaans weg met bossen aan weerskanten, flauwe hellingen en boch ten, geen verrassingen. Kortom een nogal saaie weg. Maar je kunt wel opschieten. Na Muarabungo tot Lubu- klinggau wordt de Highway wel wat aardiger, maar door zijn grote lengte blijft hij vrij saai en vermoeiend. Het wegdek blijft goed. Gelukkig hadden wij tussendoor een prachtige heen en terug rit van Bangko naar Sunggaipenuh. Wij vertrokken 's morgens altijd om 8 uur. Maar in Lubuklinggau zei onze gids dat hij de volgende dag wat vroeger weg wilde omdat het stuk tot Bandar Lampung zo groot was (bleek later 600 km te zijn). Het vertrek zou om 7 uur moeten zijn. Daartegen hadden wij ook geen bezwaar. In de avond kwamen de gids en de chauffeur ons vragen of we nog wat vroeger konden vertrekken. Zij hadden gehoord van mensen, die uit het zuiden gekomen waren, dat de weg nogal slecht was en er dus niet snel gereden kon worden. Hoe laat dan? Nou, liefst half vijf in de ochtend. Daar schikten wij ons ook in. En het ontbijt? Ja, dat moest maar ergens onderweg zijn. Op onze vertrekdag stonden wij om kwart voor vier op en tot onze verrassing kwam er om tien over vier een keurig ontbijt op de kamer. Zo in het donker rijden vond ik heel prettig. Het was rustig. Maar de chauffeur moest wel erg goed uitkijken omdat er zo langzamerhand meer en meer mensen met hun koopwaar naar de pasars op weg waren. Na Lubuklinggau is de weg veel mooier dan daarvoor, bochtiger en geacciden- teerder. Helaas ook veel en veel slechter. Van Lubuklinggau tot Muaraenim 1 95 km) bestond de weg uit delen die goed waren, maarzoomde 50tot200 meter waren er diepe gaten tot wel 50 cm diep, keien, e.d. Dat betekende dus vaart vermeerderen, afremmen, in de kuil duiken, naar links en rechts over de weg slingeren als er eventjes geen tegenligger was die hetzelfde deed. Na de wegbeschadiging weer vaart ver meerderen, afremmen enz. Dit stuk was nog goed vergeleken met het stuk Muaraenim-Martapura (150 km). Dit hele traject was kapot, er waren geen goede stukken bij. We werden voort durend van links naar rechts en van de bank naar het autoplafond gestuiterd. Om niet van de bank af te vallen moes ten wij ons steeds schrap zetten. Maar ook hier kwamen wij doorheen. Toen volgde het stuk Martapura-Kotabumi (1 33 km). De weg had dezelfde kwaliteit als de eerste 1 95 km. Na Kotabumi was de weg weer heel goed. Over het traject Lubuklingga-Bandar Lampung hebben wij 1 7 uur gedaan. Om half tien in de avond kwamen wij in een heel goed en prachtig gelegen hotel aan. De volgende dag zijn we met een taxi naar Bakauheni gereden. In deze taxi (een stationcar) zaten we met z'n nege nen plus de bagage van ons allemaal. De chauffeur reed het traject Bandar Lampung-Bakauheni in 5 kwartier waar in begrepen een keer brandstof tanken. Hij moet hier en daar wel 1 20 km per uur gereden hebben. Hij scheurde langs de weg, soms ergens nog net er langs, soms schielijk afremmend, en dat alle maal met marges van centimeters. Ik heb me door het raampje heen aan de dakgoot vastgehouden omdat ik de slui ting van de deur niet vertrouwde. In het Sumatraanse verkeer ben ik fatalistisch geworden. Bij de veerhaven wisten wij natuurlijk niet direkt waar we heen moesten. Dat hoefden wij ook niet te weten want twee kruiers ontfermden zich over ons. Wij wilden toch wel eerste klas op de boot hebben? Zouden zij even de kaart jes kopen? Geef dan maar wat geld. In een ommezien kwamen ze terug met de kaartjes en in ijltempo gingen wij achter de twee kruiers, die onze koffers meenamen, aan boord. We werden neergezet op de beste eerste klas plaat sen en hadden een mooi uitzicht over de voorzijde van het schip. De twee jongens hebben ons zeer goed geholpen. Dat ze, toen ze betaald moes ten worden, duur waren hebben we maar voor lief genomen. Ik heb de indruk dat aan de Sumatra Highway flink gewerkt wordt.De weg wordt vanuit het noorden en vanuit het zuiden verbeterd. Daarbij hebben de bruggen de meeste aandacht. We waren in mei op Sumatra, dus kort na de regentijd. Naar men zegt is de weg aan het eind van de droge tijd vrij goed. Hetzelfde traject Lubuklinggau-Bandar- Lampung werd dooronze gids circa een half jaar eerder ongeveer 5 uur sneller afgelegd, dus in 1 2 uur in plaats van in 1 7 uur. Onze gids raadde ons aan om een volgende keer niet de Sumatraanse Highway te nemen, maar de westelijke kustweg. Volgens hem is die veel mooier. Ikkendieweg niet, maarals wij ooit nog eens gaan, denken wij zijn raad wel te zullen opvolgen. De SUMATRA HIGHWAY een MUST? Zoals wij de Highway ten zuiden van Padang gereden hebben is het veel te snel gegaan. Je moet er veel meer tijd voor uittrekken. Gezien de toestand van de weg vind ik het zeker niet een MUST. Het eerste deel was nogal saai, het tweede deel grotendeels slecht, daar door vermoeiend en niet ten volle te genieten. Er zijn vast mooiere wegen te vinden. Niettemin ben ik blij dat wij ook dit zuidelijke deel van de Sumatra Highway hebben gereden en dat wij daardoor in niet-toeristische gebieden zijn geweest. HENK HORN JAUIN KWH «OFI 0R8N6 ecrtHim A»X' Voorbereidingen voor wegverbetering tussen Lahat en Muaraenim. Even ten zuiden van Martapura wordt een nieuwe brug gebouwd. 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 13