XOTUS WEER OPEN Vanaf 30 maart is XOTUS weer open voor het publiek. maart tot 1 <e^Ve e> april OPEN HUIS met gratis rondleidingen door onze 2.5 ha. kassen. Volop kemangi, melati, kangkong etc. XOTUS, Spoorlaan 15, 2267 AN Leidschendam Tel. 01731 - 81 41 (Vervolg: "Indonesië op eigen houtje") schoonzus en twee kinderen. Elk huis heeft op het erf een toilet maar dat wordt gebruikt als gudang. Elk huis heeft bovendien een cementen regen bak waarvan de kranen voortdurend stuk werden gedraaid. Die zijn er nu dan ook afgehaald en nu moet het water door een opening uit de bak worden geschept. Opvallend veel stenen altaar tjes rondom het huis en bij elk altaartje ligt wel een offertje. Natuurlijk hebben we eten en kleding voor het gezin meegebracht en dat wordt onder grote belangstelling uitgedeeld. Pa krijgt o.a. een nieuw overhemd en in de borstzak heb ik wat geld gestopt. Hij trekt het meteen aan en een paar mannen in specteren de inhoud van de borstzak om vervolgens aan iedereen mede te delen hoeveel er wel in zit. De volgende dag doen we het kalmaan en blijven in Kuta waar de voorberei dingen voor Galungan in volle gang zijn. 't Wordt vertaald met Balinees Nieuw jaar, maar aangezien het tweemaal per jaar wordt gevierd zal het toch wel iets anders zijn dan ons nieuwjaar. Bij de voorbereidingen zijn al heel wat zaken gesloten, tijdens het feest is vrijwel alles twee dagen dicht en daarna schijnt het ook nog wel een paar dagen te duren voordat alles weer z'n normale gangetje gaat. Buiten het strand- en nachtleven is er in Kuta niet veel te beleven. Erg veel restaurants, souvenir winkels, bungalowparken en daar houdt het wel mee op. Er worden erg veel motoren verhuurd en rijbewijs of geen rijbewijs.iedereen scheurt er op rond. Vooral het strand is een geliefd race circuit. De man van Foster Parents laat verstek gaan. Hij heeft plotseling fami liebezoek van Java en dat gaat natuurlijk voor. Een andere chauffeur is snel ge vonden, te snel zoals we al gauw mer ken. De man heefteen afgrijselijke rijstijl. Voortdurend even het gas op de plank en dan weer loslaten. Hij rijdt ontzettend hard. Aanvankelijk zijn we in de ver onderstelling dat hij precies weet waar en hoe laat in de diverse tempels iets te beleven is in verband met Galungan en dat hij ons daar op tijd wil afzetten. Die veronderstelling blijkt dus fout. Hij scheurt gewoon door en we krijgen nauwelijks de tijd iets te zien. Na een half uurtje hebben we er genoeg van en verzoeken 'm beleefd doch dringend 't wat kalmer aan te doen en nu en dan te stoppen om wat foto's te maken. Met duidelijke tegenzin neemt hij wat gas terug en bij de schitterende Taman Ayun krijgen we zelfs de gelegenheid wat rond te kijken. Hetzelfde gebeurt bij Tanah Lot waar op een rots in zee een tempel is gebouwd, 't Is zondag en bovendien Galungan en dus erg druk. Ook hier erg veel handel maar waar is dat niet op Bali. Als we terug komen bij de auto verkeert de chauffeur in grote gewetensnood. Hij vind dat hij het toch eigenlijk niet kan maken op Galungan niet naar de tempel te gaan om te bidden en hij smeekt haast om toe stemming terug te mogen gaan naar Kuta. Dan zal hij wel voor een andere taxi zorgen. Dat laatste hoeft van ons niet maar tegen het eerste hebben we eigenlijk nauwelijks bezwaar. Als chauf feur bevalt de man ons helemaal niet en dus gaan we akkoord. Lies gaat naast de chauffeur zitten die er onmiddellijk flink de vaart in zet. 't Gaat ons te hard en Lies verzoekt nadrukkelijk 't wat kalmer aan te doen. 't Vooruitzicht gauw weer thuis te zijn stemt de knul kennelijk wat milder want warempel, hij rijdt de rest van de weg bijna voorbeel dig. In Kuta betalen we 'm aanzienlijk minder dan was overeengekomen. Voor de rest van 't geld mag hij ons morgen op en neer naar Denpasar brengen en daar ziet hij de redelijkheid wel van in. Hij levert ons inderdaad af in Denpasar en zal ons om 1 uur 's middags weer ophalen. Als bewijs van z'n goede bedoeling wil hij nog geen betaling. De plaats waar hij ons afzet maakt op ons niet de indruk het centrum te zijn en dus gaan we lopend verder. We vinden niets dat meer op een centrum lijkt en tenslotte nemen we dan maar een taxi naar het centrum. Binnen een paar minuten staan we weer op ons punt van uitgang. Er zijn inderdaad wat toko's in een flatachtig gebouw en er is een pasar maar veel indruk maakt het niet op ons. Met moeite doden we de tijd tot 1 uur en staan dan op de afgesproken plaats waar de chauffeur ons op zal halen. Na een kwartier geven we ook dat wachten op en charteren een bemo die ons naar Kuta brengt. De knul heeft nog wel het lef, ondanks z'n klungelige dienstver lening 's middags om de rest van z'n geld te komen en zijn diensten voor de volgende dag aan te bieden. Als we 'm vertellen dat we morgen naar Flores vertrekken belooft hij volgend jaar naar ons uit te zullen zien. Saya ingat, beweert hij. Nou, we zullen ons zijn gezicht ongetwijfeld ook herinneren en er met een grote boog omheen lopen. De taxi die ons de volgende dag naar het vliegveld brengt zakt bijna in elkaar van ellende. De chauffeur ziet geen kans een rechte koers te rijden en slingerend en wel komen we aan op het vliegveld. Maar eerlijk is eerlijk. Z'n claxon deed het wel. (wordt vervolgd) Snelweg Amsterdam-Rotterdam, afslag Leidschendam. Richting Voorburg aanhouden. Volg de (nieuwe) borden "XOTUS". 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 12