WINDKRACHT 12 TUNAS Trade, Tours Travel International B.V. Het is nu toch al weer een weekje geleden, maar nog steeds heeft ons veelgeprezen openbaar vervoer meer vertraging dan normaal, zijn trottoirs bezaaid met verpulverde dak bedekking en liggen grote iepen, linden en kastanjes na eerst door dertig jaar zure regen punch-drunk te zijn gemept, volledig uitgeteld in plantsoentjes en parken. Vaak ontbloten zij hierbij zo'n armetierig wortelkluitje dat het een wonder mag heten dat ze überhaupt overeind stonden toen de orkaan ons land bereikte. Massaal wordt gretig misbruikt gemaakt van opstalverzeke ringen. Daken die door gebrek aan onderhoud al hopeloos waren doorgerot, worden nu onder het mom van stormschade en op kosten van de verzekering volledig vernieuwd. Door de enorme stormloop van min of meer frauduleuze huiseigenaren nemen de meeste maatschappijen niet eens meer de moeite om een schade-expert langs te sturen, dus je kunt ze echt van alles wijsmaken (Ach, de verzekeringen hebben cente zat Velen van ons zagen 't kreng niet eens aankomen. Wat dat betreft heb je ook weinig aan dat natte vinger werk van het K.N.M.I. en kan je beter de weersvoorspellingen van de BBC volgen. Niet alleen zijn die iets betrouwbaarder, maar je hebt ook nog even de tijd om een en ander vast te sjorren en de reddingsboot op te pompen voordat de storm het kanaal is overgestoken. Dat het ook in het oude Indië flink kon waaien bewijzen deze foto's, genomen in Batavia vlak na de orkaan van 1912. Een keurige rij omgebogen telegraafpalen en een woudreus die zo vriendelijk was de andere kant op te vallen. Eerlijk duurt 't langst MB (Vervolg: "Uit het dagboek van een boormeester") Cees, verdorie wordt nou eens wakker man. Cees!" weer schudden, koude lap in mijn gezicht. Wat gebeurt er? Heel langzaam kom ik bij mijn positieven. Oh ja, prinses ge boren, Bols, slapen, champagne en slapen. "Goeiemorgen", zeg ik. Mijn maten staan me aan te kijken. "Hoe bedoel je, goeiemorgen, welke mor gen?" Ik snap niet wat ze bedoelen en kijk ze wat glazig aan. "Hoe voel je je?" vraagt er een. "Lekker uitgeslapen?" vraagt de ander. Nog steeds heb ik het niet door. "Weet je wel dat je 24 uur geslapen hebt?" Ik ben ineens klaar wakker. 24 Uur geslapen? Dat betekent dat ik dienst heb gemist. Dat ziet er niet goed uit. "Waarom hebben jullie me dan niet eerder wakker gemaakt?" Ze lachen: "hebben we gedaan met alles en nog wat maar je was helemaal vertrokken". Langzaamaan beginnen de radertjes in mijn hoofd te draaien en realiseer ik me dat mij een douw te wachten staat. Dat klopt. Een financiële promotie van f 35,-weg. Een strafoverplaatsing. Naar het Palem- bangse. Nooit meer champagne besluit ik. Aangekomen in het Palembangse ont dek ik dat de hoofdplaats van de N.I.A.M. hier Soeban Djerigi is, met groot zwembad, zo'n 70 kilometer van mijn standplaats. De dichtstbijzijnde plaats is Prabamoeli met Soos en ten nisbaan en de boorlocatie is Talang Djimar. Hier krijg ik een atap pondok toegewezen. Ik kijk wat rond schat de situatie in en ga hard aan het werk. Niet echt leuk als je een stapje achteruit gaat. Gelukkig sta ik wat het werk betreft heel goed aangeschreven. Een boor meester opgeleid in Canada leert mij alle laatste kneepjes van het vak en daar in Talang Djimar word ik boormeester. Dit vieren wij, ik doe het voorzichtig aan en zeker zonder champagne. 385 Beeklaan Telex: 34193 tunas nl. 2562 AZ DEN HAAGTelefoon 070 - 363 92 27 363 89 94 Uw Indonesië en Verre Oosten reis op de maat van uw beurs en wensen gesneden! Agent voor Europa van P.T. TUNAS INDONESIA TOURS TRAVEL Jakarta Kantoren: Medan, Padang. Yogya, Surabaya, Bali. Ujung Pandang, Bandung. Singapore. Hongkong, USA. 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 22