Schooltje van Djilantik Twee klaslokalen in het schooltje van Dr. Djilantik. Links, een groep van lichamelijk gehandicapte kinderen. Het jongetje voor het bord is erg pienter, maar heeft ongelukkige handen en voeten. Op de rechterfoto een andere klas, met rechts de onderwijzer en toekijkend vanuit de deuropening, Netty Selder. Even buiten Kuta op 't mooie eiland Bali staat een schooltje voor lichamelijk- en geestelijk gehandicapte kinderen. Het schooltje is opgericht en gesticht door Dr. Djilantik en zijn vrouw. Dit echtpaar, hij een rasechte Balinees die zijn artsenstudie in Nederland heeft gedaan, waar hij zijn vrouw, toen een Nederlandse verpleegster, heeft leren kennen, is 40 jaar getrouwd, heeft 4 kinderen en is 71 jaar oud (beiden). Met eigen middelen en steun van enkele begunstigers hebben zij dit mooie werk tot stand gebracht. Het schooltje telt 24 leerlingen en 6 leerkrachten. De kinderen zijn hoofd zakelijk ex-poliopatiënten, de anderen zijn gehandicapt geboren. De leerkrachten zijn werkloze onder wijzers die op basis van eten en drinken, slapen en wat zakgeld hun werk ver richten. Zodra ze een normale baan kunnen krijgen vertrekken ze weer. Zodoende wordt vaak van leerkracht gewisseld. De leerlingen zijn allen intern. Er zijn twee slaapzalen, een voor de meisjes en de andere voor de jongens. Het is de bedoeling dat de kinderen zodanig worden onderwezen dat ze later als volwaardige mensen door het leven kunnen gaan. Ze leren niet alleen rekenen, lezen en schrijven maar ook praktische dingen als huishouden doen, naaien en timmeren. De geestelijk- en lichamelijk gehandicapte kinderen worden voornamelijk bezig gehouden met handenarbeid. Het keukenmeisje kookt onder toeziend oog van Mevr. Djilantik voedzame eiwit rijke maaltijden. Iedere dag staat naast rijst met sajoer, waar hele kippepoten inzitten, ook een bonengerecht (katjang idjo) op tafel. 's Middags na het koken volgt het keukenmeisje ook de lessen op school. Deze kinderen die vaak in de desa's verborgen gehouden worden, deels door schaamte of onwetendheid, komen helemaal uit hun isolement. Als het nodig is worden ze geopereerd. Ver schillende kinderen kunnen nu met behulp van krukken lopen. Ook helpen ze elkaar. Dat hier goed werk wordt verricht hoeft geen betoog. Schrijfster van dit artikel is samen met haar man net drie weken terug van vakantie op Bali en heeft het schooltje bezocht. Wij waren diep onder Mevrouw en dokter Djilantik in hun zit kamer. de indruk. Het schooltje telt twee les lokalen, een kantoortje, keuken, twee slaapzalen en een paar w.c.'s en mandi- kamers. Het ziet er schoon en fris uit. Een paar weken vóór onze vakantie stond in Moesson 1 5 oktober '89) een oproep voor dit schooltje, waarin ge vraagd werd om teken- en handwerk materiaal. Omdat wij toch naar Bali gingen konden wij heel wat handwerk en voornamelijk tekenmateriaal mee nemen. Door een kleine inzameling te houden (met als inzet de verloting van een gouden ringetje) bij familie, vrienden en yogaleerlingen van mijn man, kon ik Dr. Djilantik een half miljoen rupia's aanbieden (f 600,-). Wat waren ze daar blij mee. Mevr. Djilantik vertelde ons dat de bedden aan vernieuwing toe waren. De matrassen, 2e hands, waren erg versleten. In de nabije toekomst hoopt men plan nen te verwezenlijken om een stukje grond naast de school te kopen. Op die grond willen ze dan hun eigen groenten en fruit gaan kweken met behulp van de leerlingen. Vanzelfspre kend is hiervoor veel geld nodig. Dit schooltje is 100% particulier, d.w.z. dat het zonder steun van de overheid staande wordt gehouden. Het is te wensen dat zij veel financiële hulp krijgen, zodat meer klaslokalen kunnen worden gebouwd en meer ge handicapte kinderen naar deze school kunnen gaan. Als de leerkrachten een normaal salaris krijgen zal er minder verloop zijn, waardoor de school nog beter kan functioneren. Hulde aan dit sympathieke en niet zo jong meer zijnde echtpaar dat met vol ledige inzet en financiële steun zoiets goeds heeft gedaan. NETTY SELDER 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 26