"TOKO"
DE TULPEN RALLY
KUMPULAN
BRONBEEK
O
FA JR WIND
Hotel nodig in Indonesië?
070 - 346 89 50/51 070 - 363 05 53
(ook voor vliegtickets)
Precies vier jaar geleden, februari 1 986, werd onze Boekhandel/ Toko aan
de Prins Mauritslaan 48A geopend. En in februari 1990 vindt u in deze
Moesson tussen pagina 1 2 en 13 onze pas geboren TOKO-bijlage.
Het is de bedoeling dat de acht gele pagina's vol winkelnieuws en licht
verteerbare rubriekjes een vaste maandelijkse toegift worden. Mocht u
"TOKO" liever niet in uw lijfblad zien, dan is met een klein rukje de katern los
en kunt u die apart bewaren. Dit laatste is aan te raden want er staan tips en
advertenties in die wel eens van pas zullen komen.
Suggesties, bijdragen, opbouwende kritiek graag! In ieder geval hopen we
op uw waardering voor "TOKO" en we zullen proberen het net zo n eigen
karakter te geven als u dat van Moesson gewend bent.
LILIAN DUCELLE
Ongeveer een maand geleden werd in
de kranten en op de televisie melding
gemaakt van de Parijs-Dakar auto-rally.
Dit keer zond Indonesië ook een team.
Op de televisie kon men de deelnemers
van dit team intensief zien trainen in de
wijde krater van de Gunung Bromo.
Deze moordende rally trekt ondanks de
gevaren nog steeds veel belangstelling.
Door deze beelden werden bij mij her
inneringen wakker geschud aan de
"Tulpen rally", van Jakarta via de Puntjak
naar Bandung.
Deze gedenkwaardige wedstrijd vond
plaats in de vijftiger jaren. Toen was er
nog geen beeldscherm in Indonesië.
Wel bestonden de dagbladen van de
hoofdstad, met name "Java Bode",
"Het Dagblad", "Keng Po" nog.
"Moessons" pionier Tjalie Robinson
werkte nog in Jakarta.
De deelnemende auto's waren van
Amerikaanse en Europese makelij. De
technologisch superieure Japanse
karretjes waren nog niet geboren.
Een auto-rally was toen echt een evene
ment met veel publiciteit. Het aantal
auto's was ook niet zo overweldigend
groot zoals tegenwoordig. Er was nog
geen "computer distributed ignition"
en al de "state of the art" technische
snufjes. De enige organisatie die deze
wedstrijden organiseerde was de I.M.C.
- vroeger Java Motor Club.
Het ging toen echt om de autosport, er
was weinig commercie. Men zag onder
de deelnemende wagens grote Ameri
kaanse benzine-vreters en kleinere zui
niger Europese machines. Er waren
behalve sedans ook nog convertibles,
niet veel jeeps en geen minibusjes.
Onder al deze Goliaths viel een klein
wegluisje, de Fiat 500, helemaal niet
op.
Behalve dat er veel is veranderd aan de
auto's is de route Jakarta-Puntjak-Ban-
dung ook sterk veranderd. Automobilis
ten met bestemming Bandung nemen
nu vaak de tolweg via Cikampek en
Purwakarta, om de traffic-jam van de
Puntjak te ontwijken. Deze verkeers
opstoppingen kunnen op weekeinden
en feestdagen enorme afmetingen aan
nemen. De omgeving rond de Puntjak-
pas was een rustig bergoord, wat het nu
niet meer is. Het is praktisch volgebouwd
met hotels, villa's en bungalows, het
lijkt nu meer op een voorstad van
Jakarta.
Via de radio en kranten hebben we
vanaf het begin de ontwikkelingen van
de behendigheidswedstrijd gevolgd. Er
werden natuurlijk weddenschappen
afgesloten, met voorkeur voor de Ame
rikaanse sleeën. Men schonk geen
aandacht aan kleine wagens.
Nadat alle wagens in Bandung waren
aangekomen, ging het comité hard aan
het werk. De binnengekomen rapporten
over tijden, overtredingen en fouten
werden moeizaam berekend, natuurlijk
zonder laptop computers. En warempel
- wie was de winnaar? Ja, U hebt
het goed geraden: de wegluis Fiat 500!
Zo zien we weer dat het niet altijd gaat
om de hardware en technologie en
paardekrachten, maar het draait om
"the man behind the gun", in dit geval
"the man behind the wheel".
Nu de vraag: waarom heette het "Tul
pen-rally"? Omdat er inderdaad vele
prachtige tulpen bij betrokken waren,
die speciaal door de K.L.M. waren over
gevlogen. Deze gedenkwaardige rally
werd besloten met een vrolijke feest
avond in het "Savoy Homann" hotel
met veel champagne en dansa-dansi.
OEI TAT IE, Tegal
Plaatsten wij in Moesson van 1 5 januari
jl. enige kanttekeningen bij het project
Kumpulan Bronbeek, thans mogen we
melding maken van een positief bericht
en dat is dat het Ministerie van Defensie
een subsidie van een half miljoen gulden
heeft toegezegd voor de realisering van
een Indisch ontmoetingscentrum op
landgoed Bronbeek te Arnhem. De
totaal benodigde 1,8 miljoen gulden is
hiermee nog bepaald niet bijeen ge
bracht, maar samen met bijdragen van
verschillende fondsen en reeds ont
vangen gelden van particulieren is tot
dusver een kapitaal verzameld dat reden
geeft tot gematigd optimisme dat het
centrum er inderdaad ook zal komen.
En dat "Kumpulan Bronbeek" er moet
komen, is iets waar ook redactie Moes
son geen twijfel over wil laten bestaan.
Zoals eerder geschreven: tenminste
één vast plekje mag de Indische ge
meenschap onderhand toch wel hebben.
Het creëren van andere centra is daar
mee immers niet verboden en uitge
sloten.
Positief was ook de mededeli ng van een
woordvoerder van Kumpulan Bronbeek
dat de Indische organisaties betrokken
zullen worden bij het project. En wat de
in Moesson van 1 5 januari jl. geciteerde
samenstelling van de Indische gemeen
schap betreft, deze bleek te zijn over
genomen uit een Shell-journaal van
markten en kermissen, waaraan een
vrolijke Indische Frans zijn medewerking
had verleend.
Kumpulan Bronbeek verdient steun en
voorlopig zal die vooral van financiële
aard moeten zijn. De subsidie van
Defensie is mooi, maar daarmee is men
er nog niet. Particulieren kunnen het
project steunen door aankoop van
zogeheten participatiebewijzen (ad.
f 1.000,-) of deelbewijzen (ad. f 100,-).
Belangstellenden die hierover uitge
breide informatie willen ontvangen,
kunnen een brochure aanvragen bij:
Stichting Vrienden van Bronbeek,
Antwoordnummer 1520, 6800 WC
Arnhem.
R.B.
3