"TOKO" DE TULPEN RALLY KUMPULAN BRONBEEK O FA JR WIND Hotel nodig in Indonesië? 070 - 346 89 50/51 070 - 363 05 53 (ook voor vliegtickets) Precies vier jaar geleden, februari 1 986, werd onze Boekhandel/ Toko aan de Prins Mauritslaan 48A geopend. En in februari 1990 vindt u in deze Moesson tussen pagina 1 2 en 13 onze pas geboren TOKO-bijlage. Het is de bedoeling dat de acht gele pagina's vol winkelnieuws en licht verteerbare rubriekjes een vaste maandelijkse toegift worden. Mocht u "TOKO" liever niet in uw lijfblad zien, dan is met een klein rukje de katern los en kunt u die apart bewaren. Dit laatste is aan te raden want er staan tips en advertenties in die wel eens van pas zullen komen. Suggesties, bijdragen, opbouwende kritiek graag! In ieder geval hopen we op uw waardering voor "TOKO" en we zullen proberen het net zo n eigen karakter te geven als u dat van Moesson gewend bent. LILIAN DUCELLE Ongeveer een maand geleden werd in de kranten en op de televisie melding gemaakt van de Parijs-Dakar auto-rally. Dit keer zond Indonesië ook een team. Op de televisie kon men de deelnemers van dit team intensief zien trainen in de wijde krater van de Gunung Bromo. Deze moordende rally trekt ondanks de gevaren nog steeds veel belangstelling. Door deze beelden werden bij mij her inneringen wakker geschud aan de "Tulpen rally", van Jakarta via de Puntjak naar Bandung. Deze gedenkwaardige wedstrijd vond plaats in de vijftiger jaren. Toen was er nog geen beeldscherm in Indonesië. Wel bestonden de dagbladen van de hoofdstad, met name "Java Bode", "Het Dagblad", "Keng Po" nog. "Moessons" pionier Tjalie Robinson werkte nog in Jakarta. De deelnemende auto's waren van Amerikaanse en Europese makelij. De technologisch superieure Japanse karretjes waren nog niet geboren. Een auto-rally was toen echt een evene ment met veel publiciteit. Het aantal auto's was ook niet zo overweldigend groot zoals tegenwoordig. Er was nog geen "computer distributed ignition" en al de "state of the art" technische snufjes. De enige organisatie die deze wedstrijden organiseerde was de I.M.C. - vroeger Java Motor Club. Het ging toen echt om de autosport, er was weinig commercie. Men zag onder de deelnemende wagens grote Ameri kaanse benzine-vreters en kleinere zui niger Europese machines. Er waren behalve sedans ook nog convertibles, niet veel jeeps en geen minibusjes. Onder al deze Goliaths viel een klein wegluisje, de Fiat 500, helemaal niet op. Behalve dat er veel is veranderd aan de auto's is de route Jakarta-Puntjak-Ban- dung ook sterk veranderd. Automobilis ten met bestemming Bandung nemen nu vaak de tolweg via Cikampek en Purwakarta, om de traffic-jam van de Puntjak te ontwijken. Deze verkeers opstoppingen kunnen op weekeinden en feestdagen enorme afmetingen aan nemen. De omgeving rond de Puntjak- pas was een rustig bergoord, wat het nu niet meer is. Het is praktisch volgebouwd met hotels, villa's en bungalows, het lijkt nu meer op een voorstad van Jakarta. Via de radio en kranten hebben we vanaf het begin de ontwikkelingen van de behendigheidswedstrijd gevolgd. Er werden natuurlijk weddenschappen afgesloten, met voorkeur voor de Ame rikaanse sleeën. Men schonk geen aandacht aan kleine wagens. Nadat alle wagens in Bandung waren aangekomen, ging het comité hard aan het werk. De binnengekomen rapporten over tijden, overtredingen en fouten werden moeizaam berekend, natuurlijk zonder laptop computers. En warempel - wie was de winnaar? Ja, U hebt het goed geraden: de wegluis Fiat 500! Zo zien we weer dat het niet altijd gaat om de hardware en technologie en paardekrachten, maar het draait om "the man behind the gun", in dit geval "the man behind the wheel". Nu de vraag: waarom heette het "Tul pen-rally"? Omdat er inderdaad vele prachtige tulpen bij betrokken waren, die speciaal door de K.L.M. waren over gevlogen. Deze gedenkwaardige rally werd besloten met een vrolijke feest avond in het "Savoy Homann" hotel met veel champagne en dansa-dansi. OEI TAT IE, Tegal Plaatsten wij in Moesson van 1 5 januari jl. enige kanttekeningen bij het project Kumpulan Bronbeek, thans mogen we melding maken van een positief bericht en dat is dat het Ministerie van Defensie een subsidie van een half miljoen gulden heeft toegezegd voor de realisering van een Indisch ontmoetingscentrum op landgoed Bronbeek te Arnhem. De totaal benodigde 1,8 miljoen gulden is hiermee nog bepaald niet bijeen ge bracht, maar samen met bijdragen van verschillende fondsen en reeds ont vangen gelden van particulieren is tot dusver een kapitaal verzameld dat reden geeft tot gematigd optimisme dat het centrum er inderdaad ook zal komen. En dat "Kumpulan Bronbeek" er moet komen, is iets waar ook redactie Moes son geen twijfel over wil laten bestaan. Zoals eerder geschreven: tenminste één vast plekje mag de Indische ge meenschap onderhand toch wel hebben. Het creëren van andere centra is daar mee immers niet verboden en uitge sloten. Positief was ook de mededeli ng van een woordvoerder van Kumpulan Bronbeek dat de Indische organisaties betrokken zullen worden bij het project. En wat de in Moesson van 1 5 januari jl. geciteerde samenstelling van de Indische gemeen schap betreft, deze bleek te zijn over genomen uit een Shell-journaal van markten en kermissen, waaraan een vrolijke Indische Frans zijn medewerking had verleend. Kumpulan Bronbeek verdient steun en voorlopig zal die vooral van financiële aard moeten zijn. De subsidie van Defensie is mooi, maar daarmee is men er nog niet. Particulieren kunnen het project steunen door aankoop van zogeheten participatiebewijzen (ad. f 1.000,-) of deelbewijzen (ad. f 100,-). Belangstellenden die hierover uitge breide informatie willen ontvangen, kunnen een brochure aanvragen bij: Stichting Vrienden van Bronbeek, Antwoordnummer 1520, 6800 WC Arnhem. R.B. 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 3