■lloL/wdn
Bij en niet bij
/.FA
00K IN 1990 EEN REÜNIE
IN MIDDEN-JAVA
FA I RW/ ND
Hotel nodig in Indonesië?
reizen 070-3630553
BU DE VOORPLAAT (Foto: L. M. Boon)
"Hij is erg bij". Vroeger hoorde je dat
wel eens zeggen van iemand die "knap"
was. En "knap" wilde zeggen dat die
persoon over alles kon meepraten.
Maar eigenlijk werd bedoeld dat die
persoon over dingen sprak waar de
andere(n) weinig of niets van wisten. En
wat hij allemaal vertelde en meedeelde
was dus erg interessant en in ieder
geval was hij onderhoudend gezelschap.
Wanneer we vandaag terugdenken aan
zo n persoon op zijn praatstoel, kan het
zijn dat we zijn knapheid kunnen relati
veren, omdat we inmiddels weten dat
die persoon gewoon dagelijks de krant
las, geabonneerd was op een weekblad
en verder een normaal stel hersens had.
Zijn ontboezemingen van toen over
bijvoorbeeld politiek, films, de fiscus,
werkgelegenheid en autotechniek blij
ken alledaagse kennis te zijn geweest
die werd opgeraapt en meegepikt om te
blijven drijven aan de oppervlakte van
wat "algemene ontwikkeling" heet te
zijn.
Anno 1990 is het volgen van actualitei
ten op allerlei gebied iets dat iedereen
doet. Is het niet vrijwillig dan wel
gedwongen omdat men van radio en
televisie altijd wel iets opneemt. Niet
het weer maar de actualiteit vormt
tegenwoordig het dagelijkse verplichte
nummer. Maar dat betekent wel dat
wanneer men dat heeft afgewerkt an
dere onderwerpen de zwaardere ge
sprekskost moeten vormen. De zin van
het leven bijvoorbeeld of een kritische
beschouwing van het Romeins Recht,
maarof zoiets een genoeglijk samenzijn
garandeert, is niet zeker. De knie van
Gullit en de komende vakantiebestem
ming gaan veel eerder in die richting.
Kortom: iedereen is tegenwoordig "erg
bij", ledereen, velen in ieder geval,
weten van veel iets. En daarbij zijn er die
van iets heel veel weten. Dezulken wor
den "de deskundigen" genoemd. We
zien ze regelmatig op teevee verschij
nen. Het grappige is dan wel dat de
volgende dag een andere deskundige
een andere mening geeft. Want veel
van iets weten, betekent nog steeds
niet dat je ook (altijd) gelijk hebt, zelfs al
verkondig je de waarheid. Want wat is
"gelijk" en wat is "waarheid", leder
mens vraagt zich dat wel eens af. Toen
de Griekse filosoof Plato (427-347 vC)
met die vragen bezig was, liet hij de
koning in de "Phaedrus" uitspreken:
"Want mensen zullen van veel dingen
horen zonder werkelijk onderricht te
worden; zij zullen de indruk maken veel
te weten, terwijl ze in feite meestal
zonder inzicht zijn, en daarbij lastig in
de omgang, daar zij schijn-wijs zijn
geworden in plaats van werkelijk wijs."
En de koning zegt dit tegen de Egypte
naar Theuth, die bij de koning de uit
vinding van het letterschrift introduceert
als middel om de mensen tot wijsheid
te brengen en hen te helpen zich de
dingen beter te herinneren. De koning
is van die uitvinding niet onder de
indruk, integendeel, hij ziet direkt een
groot gevaar. Hij zegt:
"Deze uitvinding n.l. zal ten gevolge
hebben dat de mensen wat zij geleerd
hebben weer vergeten door gebrek
aan geheugentraining, omdat zij
door vertrouwen op het schrift zich
de dingen laten in herinnering bren
gen van buiten af, door vreemde
tekens, in plaats van ze zich zelf te
herinneren van binnen uit. Ge hebt
dus niet een middel gevonden om
het geheugen te versterken, maar
om zich aan dingen te laten herinne
ren."
Dat is nu werkelijk gelijk dat Plato toen
al had. Hoeveel werkelijke kennis heb
ben wij. Ja, opzoeken in boeken en
archieven kunnen we veel, zoniet alles.
En wat we daarin vinden kunnen we
overschrijven en citeren en zodoende
erg "bij" schijnen.
Maar wat blijft er van ons over als we
geen boeken meer (kunnen) raadplegen,
als we niet maar aan een computer
gegevens kunnen opvragen. Al onze
kennis wordt steeds meer ingekaft en
ingeblikt.
Maar aan de andere kant: vergeten we
even dat kennis daardoor een kwestie
van opvragen in plaats van bezitten
wordt, wèl is daardoor de garantie dat
kennis bewaard blijft. Want ondanks
Plato (die ook niet alles kon voorzien)
zijn boeken en alle technische variaties
daarop allang geworden tot een onmis
bare bron voor kennis. Onmisbaar ten-
Van 1 7 juli t/m 3 augustus 1 990 zal in
Midden-Java opnieuw een reünie wor
den georganiseerd.
Semarang is de centrale plaats van
handeling, waarvandaan een groot deel
van Midden-Java zal worden bezocht.
Op het programma staan plaatsen als
Tegal, Wonosobo, Cilacap, Yogya, Solo,
Ambarawa, Jepara en Kudus. Het unieke
van de reünie-reis zal zijn de vele exclu
sieve ontvangsten door burgemeesters,
regenten, de gouverneur van Midden-
Java en de Voorzitter van de Kamer van
Koophandel voor Midden-Java. Ook zult
u door de Susuhunan van Solo in zijn
kraton worden ontvangen. Behalve van
de officiële ontvangsten zult u kunnen
genieten van een reisprogramma, waarin
niet alleen toeristische trekkers als de
Prambanan tempel en de Borobudur
zijn opgenomen, maar ook een koffie-,
thee- en suikeronderneming, sociale
instellingen (o.a. kindertehuis) en de
Erevelden.
Aansluitend aan de Midden-Java reünie
is het mogelijk een reis te maken door
West- of Oost-Java (inclusief Bali).
Nadere schriftelijke informatie kunt u -
geheel vrijblijvend - opvragen bij:
NINES Secretariaat, Lange Voorhout
5, 2514 EA Den Haag, telefoon 070 -
365 69 83.
minste voor degenen die kennis op
willen doen. Zo kunnen mensen die iets
(of veel) willen weten over suikerriet en
de repatriëring van Indische Nederlan
ders - ik noem maar wat - bijvoorbeeld
terecht bij het I.W.I. waar deze voor
plaat is gemaakt. En wanneer daar de
boeken zijn geraadpleegd, is men wat
die onderwerpen betreft "bij".
Men kan die boeken, en alle andere
boeken, ook gewoon laten staan. Men
is dan "niet bij". Maar of men nu "bij"
of "niet bij" is, het leven gaat toch wel
gewoon verder. Alleen heeft de een
misschien meer inzicht dan de ander.
R.B.
Laan van Meerdervoort 610
2563 BN DEN HAAG
Telefoon 070-3468950/51 of
(ook voor vliegtickets)
In verband met de verhuizing naar
de Prins Mauritslaan 36 te Den
Haag zal het Indisch Familie Ar
chief vanaf 1 april a.s. tot nader
bericht gesloten zijn.
2