OORLOGSKIND O HULP GEZOCHT voor het Indisch Familie Archief Monoloog van een Individu: Cassettes TOKO MOESSON Olga heet zij. Ze is 4 jaar als haar Duitse vader, een eerzaam burger van Nederlands-Indië, in mei 1940 wordt geïnterneerd. Zij en haar Indische moeder konden met de Duitse vrouwen en kinderen van de geïnterneerden via Japan naar familie in Duitsland. Maar voor Olga en haar moeder was er niets in Duitsland waar ze op terug konden vallen en zo bleven zij dus steken in Japan. Aan de vragend-verwarde interpretatie van ruw oorlogsgebeuren herken ik in de gesprekspartner, die contact met me zocht, het kind zijn gedurende de Ja panse bezetting. Ze vindt de juiste woorden niet omdat de geschiedschrij ving kinderen zo hardnekkig buiten beschouwing laat. Het lijkt wel alsof de historicus het kind uit zijn geweten jaagt als het om de hoek komt kijken gedurende zijn wetenschappelijk werk. Als de historicus dat niet zou doen en alle oorlogskinderen gelegenheid zou geven zijn geweten binnen te dringen, dan zou hij niets anders kunnen doen dan erkennen dat oorlog een collectieve schuld is van volwassenen jegens het kind. Op het bovenstaande volgt dan de vraag: Zou het niet gemakkelijk zijn als je stellers van vragen over het hoe en waarom van het doorbrengen van je kinderjaren in Japan gedurende de tweede wereldoorlog kunt verwijzen naar een hoofdstuk uit een geschiede nisboek? Mijn antwoord is bevestigend: Gemak kelijk wel, maar of jij ermee geholpen bent is de vraag. Door de eeuwen heen heeft men argumenten gezocht ter legitimatie van oorlog. Van het fabeltje van de zelfverdediging tot het aan matigend willen bestraffen van de tegenpartij. En zolang de vragenstellers niet vrij zijn van de invloed van die legitimatie van het voeren van oorlog, dus van vijandbeelden, zal het verwij zen naar een hoofdstuk uit een ge schiedenisboek geen voldoening schenken. Nee, je zal moeten beginnen met jezelf te accepteren als degene die uit haar kindzijn gedurende de oorlog fijne her inneringen heeft overgehouden aan Japan, voor velen in onze samenleving na ruim veertig jaar nog steeds het land van de vijand. Wat betekent het brengen van de fascis ten groet en de eerbewijzen aan de Japanse vlag waartoe de situatie jou, een meisje van amper zeven jaar, ge dwongen heeft? Niets! Wat betekent het onder dwang werken aan de Japanse oorlogsindustrie door mij als krijgsgevangene in Nagasaki? Niets! Wat moet ik me verwijten toen ik na de capitulatie van Japan bij mijn aankomst in Balikpapan een geweer accepteerde? Met niets dan het naakte leven verliet ik het krijgsgevangenkamp. Het uniform dat mij verstrekt werd was mijn eerste bezit en bij dat uniform hoorde een geweer omdat de Nederlandse regering meende het koloniale gezag te moeten herstellen met wapengeweld. Dat ge weld zou mij thuis brengen en thuis komen was, na drie en een halfjaar krijgsgevangenschap, het enige dat gold. Verwijten? Wat in hemelsnaam? Juist bevrijd uit een toestand van direkte nood geraakte ik in een situatie van verwarring waaruit een nieuwe direkte nood ontstond. Ik betreur die tijd maar bezit ondanks het geweld in en rondom de plaatsen die me dierbaar waren een latent verlangen naar die plaatsen. Daarom kan ik me zo goed voorstellen dat je terug verlangt naar plaatsen in Japan. Verlangt niet iedereen terug naar de plaatsen waar zij/hij als kind geluk heeft gekend? Bovendien Japan is een mooi land. Ik ben er na de oorlog drie keergeweest en ben door die reizen van Japan gaan houden. Ja ik, die er de ellendigste jaren van mijn leven heb doorgebracht, hou van Japan: de natuur, de Japanse kunst en mijn vrienden in Nagasaki. De ver wijten die hierdoor op me afkomen heb ik leren verwerken. Verwerken is het sleutelwoord. Verwerken, elke keer als het leven je voor schijnbaar ondraagbare ellende plaatst moet je verwerken. Verwerken is het sleutelwoord. Verwer ken, elke keer als het leven je voor schijnbaar ondraagbare ellende plaatst moet je verwerken. Sommige mensen krijgen meer te ver duren dan ze dachten aan te kunnen en moeten meer aanvaarden dan waartoe ze bereid waren en het is moeilijk de waarde te peilen van de strijd waartoe de werkelijkheid hen noopt. De werke lijkheid die vele talen spreekt en waar van de mens slechts weinige verstaat. Maar als de strijd gestreden is, hoe klein blijkt dan vaak datgene waar hij als een berg tegenop gezien heeft en hoe groot het aanvankelijk kleine. Hij verwondert er zich over, hij zoekt de zin, hij luistert, hij leest, hij begint te begrijpen en te verstaan en hoe meer hij leert verstaan hoe meer mens hij wordt. Zo leerde de werkelijkheid mij, dat ik niet ondanks het traumatische verleden gekomen ben tot gelukkig zijn, maar dankzij de verwerking ervan in woord en beeld. RENÉ SCHAFER Het I.F.A. ontvangt vrij wel dagelijks verzoeken om informatie, zoals ken nen jullie ook een zekere of weten jullie mis schien waar die en die woont....? voor veel men sen zijn dat belangrijke dingen. Daar kunnen wij in vele gevallen niet aan voldoen, omdat we nu pas een heel bescheiden informatie-bestand bezit ten van ruim 20.000 kaartjes, en dat is niet genoeg. We bezitten toch wel vele gegevens, maar die staan in boeken en op allerlei lijsten. Als we die nu eens in ons bestand zouden kunnen invoegen, dat zou wat zijn! Daarom zoeken we een of meer perso nen, die ons willen helpen, con amore. Het gaat om het tikken van kleine kaar tjes van onze lijsten, waarmee ons archief dan kan groeien Het is werk dat U gewoon thuis kunt doen, in uw eigen tempo, het kan worden gebracht en gehaald. We helpen U eventueel aan een tikmachine. Wie durft het aan? Belt U even of stuurt U een kaartje aan I.F.A. Vreelandsestraat 14, 2574 RX Den Haag, tel. 070-3655068. (Mag ook in de middag of avonduren, want in de ochtend vaak afwezig.) 16 krontjong asli-nummers van o.a. Belloni, Lief Java en De Nachtsirenen op de cassette "KRONTJONG ASLI". Prijs f 1 9,50, porto f 2,25 De originele opnamen van o.a. Tielman Brothers, Hot Jumpers, Hap-Cats e.v.a. op de cassette INDO-ROCK. Prijs f 24,50, porto f 2,25 Zojuist ontvangen Een kleine collectie ANGKLUNG cassettes f 1 5,00, porto f 2,25 met bekende melo dieën. NOW AND FOREVER op CD Andy Tielman met zijn mooiste evergreens, f 35,-, porto f 3,-. tel. 070 - 354 34 66 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 6