Getokkel van een Leek TAHITI FÊTE 1990 MA/'ANA TROPICAL HOSPITALITY SERVICE PRESENTEERT: Muziek: een woord dat iedereen kent. Het is afgeleid van Muze en de muzen waren dochters van de oppergod Zeus. Ze fungeerden als beschermgodinnen van de kunsten. Voor muziek zorgde de muze Euterpe. De doorsnee mens houdt van muziek, luistert op zijn minst graag naar welluidende, harmonische klan ken. Inclusief schrijver dezes, die geen benul heeft van muziek; notebalken zijn geheimschrift voor hem. Sinds onheugelijke tijden kent men in Indonesië gamelan-muziek. Deze rusti ge, soms slaapverwekkende percussie klanken zijn tot heden populair. Dan is er de Balinese variatie, levendiger ge speeld en met hoger decibel-ratio, ook erg populair. Tegenwoordig is de Ja vaanse gamelan een beetje aangepast aan de moderne tijd. Onder andere noemen we pater Van Deinse in Sema- rang die succes had met zijn "gamelan supra", een combinatie van Oosterse en Westerse klanken. Als myogo (gamelan bespelers) fungeerden zijn leerlingen van de S.M.A. (middelbare school). Dit bijzondere orkest heeft de eer gehad, enkele keren in de Istana Negara (paleis) te spelen. Ook pater Prier in Jogja had een soortgelijke groep onder de naam "Vocalista". Naast de gamelan bestaat er een andere versie van percussie-muziek, namelijk "kolintang kolintang", afkomstig uit de Minahassa in Noord-Celebes. Het lijkt op een kruising tussen xylophoon en gamelan. Gezellig om naar te luisteren, vooral in combinatie met de West- Javaanse angklung. Voor de Pacific-oorlog kende praktisch iedereen het krontjong-orkest "Lief Java" met de blinde zangeres Annie Landouw. Een andere bekende kron tjong-figuur was Bram Atjeh (Titaley). Heel populair - vooral onder de jongeren - was toen ook Hawaiian muziek. Er waren vele goede Hawaiian orkesten; een van de bekendste was de "Hawaiian Syncopators" met hun crooner miss Shoolbred. Laatst genoemde was over- wichtig maar had een mooie stem. Ze speelden geregeld voor het radiostation "Mirom". Tijdens de Japanse bezetting verdwe nen de Westerse dans-orkesten evenals de Hawaiian groeperingen, wat tot ge volg had dat krontjong een hoge vlucht nam. Vele nieuwe liederen werden in deze krontjong-haussee gecomponeerd, onder andere: "Sepasang matabola", "Mawar Melati" en "Dibawah sinar bulan purnama". Het krontjong-orkest van de toneelgroep "Bintang Surabaya" trok altijd veel belangstelling. Na de souvereiniteits-overdracht kwam er geleidelijk verandering - Indonesische populaire liedjes begonnen hun intrede te doen en krontjong raakte wat op de achtergrond. Hawaiian muziek beleefde even een korte periode van opleving. Men kon via de beeldbuis genieten van zachtvloeiende oude liedjes van een orkest dat onder leiding stond van Hoegeng Iman Santoso. Onder de spe lers zag men enkele old cracks, waar onder Bram Atjeh. Mevrouw Hoegeng- Cortenbach zong vaak mee. Jammer genoeg werd deze Zuidzee muziek na relatief korte tijd uit de televisie-pro gramma's gelicht. Daarnaast kwam geleidelijk een andere muziekstijl op de proppen, namelijk het "orkes Melayu", eigenlijk al lang bekend, maar een beetje in de hoek gedrukt. Naast krontjong bestond het ai een hele tijd. In de 70-er jaren nam het een hoge vlucht. Dit soort muziek stond nader hand bekend als "ndang-dut" muziek. Ndang-dut is een onomatopoe (klank nabootsing). Men hoort klagelijke mineur fluittonen tegen de bas-achter grond ndang-dut. Tegenwoordig speelt de radio veel ndang-dut wijsjes; ook orkesten tijdens feestelijke gelegen heden hebben het op hun repertoire. Krontjong wordt nog steeds gespeeld, doch gaat met de tijd mee en gebruikt ook elektronische instrumenten. Orgel fabrikant "Yamaha" heeft een model op de markt met een speciale drukknop voor het krontjong-ritme. Ook krontjong wordt vergemakkelijkt door de moderne technologie. In de laatste jaren wordt er veel gedaan aan jazz. Er bestaan goede jazz-bands, waarvan enkele hebben deelgenomen aan het "North Sea jazz festival" in Holland. Bekende namen zijn "Bhaskara" en "Krakatau". Onderde populaire jazz- virtuozen noemen we onder andere Buby Chen, Jack en Indra Lesmana en Ireng Maulana. De Dixieland stijl hoort men zelden en de klassieke melodieën van Duke Ellington en Louis Armstrong raken opde achtergrond. Moderne Jazz is anders geworden, mede door al de technologische snufjes als elektronische orgels, synthesizers, equilizers en an dere verfijnde apparaten. Elke medaille heeft zijn keerzijde, ook de verelektronisering van dansmuziek, jazz, krontjong en ndang-dut. Het motto is nu: hoe luider, hoe beter. Als men het decibel-volume zou meten, zou het vele malen de veilige gehoorszone van de mens overtreden. Het is echt een mar teling voor onze tere trommelvliezen. Dit kan resulteren in vervroegde hard horendheid bij spelers van roek-bands en andere luidruchtige muziekmakers. We kunnen alleen hopen dat men ge leidelijk inziet dat daverende muziek niet alleen de trommelvliezen bescha digt, maar ook zenuwslopend is. Alleen fabrikanten van gehoorapparaten zijn in hun schik; al die kapotte trommel vliezen betekent geld in het laatje. U ziet wel, dat dit verhaal is geschreven door een luisteraar die geen benul heeft van muziek, of met andere woorden: het was een beetje getokkel van een leek en geen mijmeringen van een maestro. OEI TAT IE - Tegal - Indonesië EEN BRUISEND EN KLEURRIJK FESTIVAL WAAR DANS, MUZIEK, KLEUR EN GEUR VAN TAHITI CENTRAAL STAAN ZONDAG 22 APRIL 1990, "WINTERTUIN" HOTEL ORANJE, KON. W/LHELM/NABOULEVARD 20, NOORDWUK AAN ZEE. ZAAL OPEN: 14.00 TOT 22.00 UUR - ENTREE f 12,50. VOOR RESERVERINGEN EN INFORMATIE: MA/'ANA T.H.S. HA VENS TRAA Tl 9, 2101 LA HE EMS TE DE -023-28 1385. 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 9