ORIENT TRAVEL BV •JJ^Ê wij ook niet meer terug. Er waren on derwijl enige vrachtauto's en ook nog een andere bus bijgekomen. Het was dus een aardige kumpulan geworden daar op die brug. Immers er waren ook nog een aantal bewoners van een na burige desa door het water komen waden om hun nieuwsgierigheid te be vredigen en de gezelligheid te verhogen. Onderwijl bleef het water stijgen. Je kon volgen hoe een huis op palen ver derop langs de weg - alle huizen in dit gebied staan op palen - langzaam maar zeker dieper in het water kwam te staan tot tenslotte de veranda verdween. Hier zitten wij dan, en het is duidelijk dat we de nacht in de bus zullen door brengen. Overigens was het op die brug wel gezellig; er kwam zo'n stemming die je wel meer ziet onder lotgenoten die samen in de penarie zitten; er wordt veel gelachen en luider gesproken, en iedereen is je vriend. Een lichtelijk opgewonden stemming. Om een onder grond van angstte verbergen? Gelukkig was er geen reden voor echte angst, want tegen de tijd dat het donker werd hadden we al gezien dat het water niet verder steeg, en zelfs konden we voor dat het helemaal donker was nog met zekerheid constateren dat het water begon te zakken. We konden ons daarom met een gerust gevoel installe ren voor de nacht, hoe oncomfortabel dat ook was. Voordat ik nog kon weg doezelen werd ik weer gewekt door mijn buurvrouw rechts over het gangpad - een gezellige dikke ibu met wie ik al heel wat had afgekletst - die mij een pisangblad met gekookte rijst in de hand drukte. Had een dorpeling ge bracht die ons schipbreukelingen met voedsel te hulp was gekomen. We had den inderdaad sinds het ontbijt om zes uur niets meer gegeten. Gelukkig had den we wel drinken meegenomen. Ineens schrik ik wakker uit mijn lichte doezel, want de motor slaat aan. Lang zaam rijdt de bus het water in. Het is aarde donker en je kan alleen door de voorruit wat zien in het licht van de koplampen. Maar wat je ziet is alleen water, niets dan een donker wateropper vlak waar wij in rijden. Ik denk bij mijzelf: de chauffeur heeft de weg zeker verkend, het water ging immers voor donker al zakken, het zal wel nergens meer hoger zijn dan kniediep. Maar het zag er toch wel link uit, want: Waar liep die weg? En de weg is daar een soort dijk, links en rechts is het 1 tot 2 meter lager. Aan niets was te zien waar de weg liep, geen hek en geen paal.De huizen, als die er al stonden lagen een eind van de weg af. En dat met een bus vol mensen, overvol met bagage, de deuren geblokkeerd. Ergens heb je een eindeloos vertrouwen in een chauffeur, maar ik begon toch een onaangenaam gevoel te krijgen. Al mijn Indonesische medepassagiers, die natuurlijk wel wakker waren ge worden, bleven rustig zitten. Het zijn fatalisten en ze staarden daarom vol vertrouwen in het niets. Hij bleef rijden, en je staarde vooruit, maar al wat je zag was water. En het leek of het water hoger kwam, maar dat drong toch niet goed tot je door. Tot ik natte voeten kreeg en ik mij ineens realiseerde hoe diep het al was. Toch bleef hij doorrijden. En het was aarde donker, behalve het licht van de kop lampen die nu ook onderwater dreigden te komen. Onderwijl was ik overeind gekomen om beter te zien. Maar er viel niets te zien. Jawel toch, in de kop lampen ineens een Indonesiër die ergens op gestaan moet hebben, en die pogingen deed de bus te stoppen met wilde gebaren, en tenslotte naar z'n voorhoofd wees. Toen gebeurden er in eens snel een heleboel dingen achter elkaar: Mijn vrouw riep: Ik zit tot mijn middel in het water! De koplampen vielen uit en het was ineens aarde donker. Ik brulde: Berenti! Berenti! en rukte aan de versnellingshandel. De motor sloeg af, het werd doodstil. Even maar. Nou ja, de rest heb ik al verteld. Na een tijdje had de chauffeur enkele uit de duisternis gekomen nieuwsgierigen verzameld om de bus te duwen. Ineens kwam er beweging en onder het gebrul van satu, dua, tiga kregen we steeds een duw. Onze sopir kroop weer achter het stuur (ik neem aan dat mijn vrouwer niet meer op zat) en twee mensen met een lantaarn ieder liepen voor ons uit om de weg aan te geven, ieder aan een kant van de weg. Nu wel Zo kwamen we uiteindelijk langzaam het water uit, daar waar de weg lichtelijk omhoog liep een honderd meter verder op. Maar ja, wat nu? Het is midden in de nacht, de bus rijdt niet, immers de motor zit vol met water en ook een koffer van ons zat onder water (deze koffer lag onderin de grote stapel bagage in het gangpad). Alle boeken en foto's naar de bliksem, gelukkig de negatieven niet, die had ik goed in plastic verpakt. Mijn fototoestel droeg ik al die tijd over mijn schouder zodat die er zonder kleer scheuren vanaf is gekomen. Een grote linnen tas van ons lag bovenop de bagage stapel en bood ons de volgende dag nog droge kleren. Niet alleen de koffer nat, maar mijn vrouw tot aan haar middel en veel geslapen hadden we ook niet. Gelukkig is het niet koud; gezegend Indonesië. En ook begint het aardig licht te worden door de lantaarns van steeds meer omwonenden die moeten zien wat eraan de hand is. Indonesië zal Indonesië niet zijn of met man en macht wordt de motor al onttakeld en ontwa terd. Ze mogen dan geen technische opleiding hebben, maar dat weerhoudt een Indonesiër niet aan zijn eigen motor te sleutelen. Toen ze na een paar uur dachten klaar te zijn en de startmotor het zelfs deed, bleek alsnog de diesel olie tank vol water te zijn gelopen. Onderwijl had mijn vrouw vriendschap gesloten met een vrouwelijke omstan der die ons voor de nacht logies aan bood. Toen ze mij dat kwam vertellen begon net de motor pogingen te doen aan te slaan. Na enig gekuch lukte het ook nog, tot mijn verwondering moet ik zeggen. Immers, was ook niet de hele elektrische bedrading nat geworden? Nou ja, in Indonesië gelden al die tech nische wetten niet; zelfs de koplampen deden het weer. Wezijntoen maarweer meegereden, na eerst onze viendin voor een nacht hartelijk bedankt te hebben voor haar vriendelijke logeeraanbod. Even later hadden we toch weer een beetje spijt toen onze chauffeur zijn kunst demonstreerde in het veelal maar niet altijd ontwijken van diepe gaten in de nacht en gelukkig altijd, maar ter nauwernood ontwijken van tegenliggers. Uiteindelijk zijn we toch op onze plaats van bestemming aangekomen. We had den gehoord dat hotel Maria in het centrum van Rantepao wel aardig was en niet te duur. Het mooiste was dat, hoewel we om 5 uur 's ochtends bij dat hotelletje aankwamen, niemand van het ontvangstcomité verbaasd was, wat ons wel verbaasde. Bleek dat om deze tijd de nachtbus verwacht werd, kan je nagaan! Overigens hebben we hierna nog twee fantastisch fijne weken gehad in Tanah Toradja. J. S. SANDBERG RETOUR BANGKOK v.af 1.295,- RETOUR JAKARTA v af 1.795,- Wj/y 31 -daagse verzorgde reis JAVA en BALI v.a. f 3.800,— garantiefonds REISGELDEN RETOUR BALI v.aƒ2.150,-!!! RETOUR AUSTRALIË v.af2.695,-!!! Singel 486 - 1 01 7 AW AMSTERDAM ,r T - Tel. 020 - 23 74 84 TW*TT7^TM^ ^-aan van Meerdervoort 291 DEN HAAG J* k /w Tel. 070- 361 50 78 Rokin 52 - AMSTERDAM - Tel. 020 - 24 25 38 1 1

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 11