JAVA GUITARS GEIEZEN. Indo-bands im bi/d lezers, nog nooit hebben gehoord? Welnu, ruim dertig jaar geleden maakten andere Indo-muzikanten een minstens zo verpletterende indruk op het publiek van het Duitse nachtclub-circuit. Zwaar ondergewaardeerd in eigen Boere- klompeland (waar men Ria Valk en Rob de Nijs al shockerend genoeg vond), tuften zij in hun Volkswagenbusjes rich ting Oosterburen, die wèl pap lustten van die "Indonesische Kapellen" met hun exotisch uiterlijk, zwarte kuiven, gouden kostuums en witte Fender-gita- ren. Maar vooral dat meezwepende ritme en die unieke rollende kadans van de gitaren, dat zalige samenspel van solo en ritme-gitaar, vaak nog ondersteund door een extra (slag) gitaar die de bas- lijnen aandikte, maakten hen tot geliefde attraktie in de duitse dancings. Spijtig genoeg schreven de Indo-rockers nagenoeg geen eigen repertoire, blon ken ze vokaal niet bepaald uit door originaliteit en waren hun, meestal niet langer dan twee minuten-durende, grammofoonplaatjes doorgaans niet meer dan een slap aftreksel van wat ze op de bühne, "on the spur of the moment", wel klaarspeelden. Toen dan ook in 1 963 een relatief saai ogend Liverpools kwartetje, dat een jaar daarvoor nog vanuit de coulissen in Hamburg naarde Indo-bands had staan koekeloeren, die eigenschappen wèl wist te verenigen (en hoe!), was het uit met de pret. Nog even waren flarden van Indo-invloe den te horen op vroege Beatle-num- mers*), maar toen verstomde voorgoed de Indo-sound. Momenteel leven we in een tijd van (pop)muzikale bloedarmoede. De ster- (lees verder volgende pagina) The Tielman Brothers. Als gitarist loopt het water me in de mond bij het bekijken van de foto's in "Java Guitars". De Indo-bands die redelijk tot goed verdienden in het Duitse nachtclubcircuit, konden zich de aanschaf veroorloven van Amerikaanse Fender en Gibson-gitaren. Instrumenten die, ondanks de enorme technische ontwikkelingen van de afgelopen dertig jaar, nog altijd onovertroffen blijken qua bespeelbaarheid en geluid. Een z.g. Fender Stratocaster uit 1959, waar men destijds zo'n duizend pop voor moest neertellen, brengt vandaag de dag in goede staat tienduizend DOLLAR op. Een Gibson Les Paul (waar Andy Tielman een blauwe maandag op speelde) uit het zelfde bouwjaar kostte toen ongeveer vijftienhonderd gulden in de winkel, maar wisselt nu voor soms wel TWINTIG DUIZEND DOLLAR van eigenaar. Jammergenoeg hing onze gitaarheld van weleer zijn collectors-item slechts aan spreekwoordelijke wilgen en deed hem in werkelijkheid voor een appel en een ei van de hand, of ruilde hem in voor een brommer of T.V. toestel. Ja-lllah! Eddie van Halen is nu al ruim tien jaar de populairste rockgitarist ter wereld en één van de meest besproken en tot de verbeelding sprekende instrumentalisten van de 20e eeuw. Vraag tien willekeurige tieners uit Moskou, Caracas of Jakarta naar hun favoriete gitarist en negen keer zal het antwoord luiden: Eddie van Halen. Eerlijk gezegd lijkt me de kans klein dat zijn muzikale composities in het jaar 2050 nog door de bakkersknecht gefloten zullen worden, maar toen Van Halen in 1 978 met zijn gelijknamige groep en L.P. voor het eerst door de radiogolven kliefde, ging de hele muziekwereld volledig "uit de bol", zo sensationeel was Eddie's manier van gitaarspelen. Van de tien gitaristen zetten er vijf hun instrument bij het groot vuil en sloten de overige vijf zich met een bus haarlak en een streepjesgitaar op in hun slaapkamer om zich via acht uur dagelijkse studie Eddie's karakteristieke hammer-on and pull-off" en "whammy-bar" technieken eigen te maken. Inmiddels is het alweer 1990, maar nog steeds wordt de roek-wereld ge plaagd door een immer groeiend leger "kamikaze-gitaristen", steeds virtuozer, steeds flamboyanter en steeds meer haarlak, maar stuk voor stuk onmisken bare Eddie Van Halen-klonen; zoverpiet- terend was de indruk die deze jongen maakte. Deze Indo maakte. Want al heeft men het in de Verenigde Staten steevast over "an American of Dutch descent" en spreekt men in Nederland trots van "onze Eddie", hij is gewoon een echte Indische jongen die in de jaren zestig met z'n ouders en broer Alex (drummer bij Van Halen) naar Californië emigreerde, waarom deze loftrompet over iemand van wie de meesten van U, Moesson- Eddie Van Halen 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 18