DE ZILVEREN HANDDRUK EN MOENTJI O Lente IJSSELHAL ZWOLLE - 14/15/16 APRIL (PASEN) Zakgeld, wat klonk dat in mijn jongens jaren als iets onwezenlijks, en als het toch bestond was het alleen maar voor verwende rijke jongetjes of andere begenadigden. Als je hoort welke be dragen nu als zakgeld gegeven wordt, lijken ze vergeleken met wat je er toen van wist astronomische bedragen. Zakgeld, dat is "geld dat iemand toe gelegd wordt ter voorziening in kleine dagelijkse uitgaven" lees ik in mijn nog ééndelige Dikke Van Dale. Vreemd genoeg voelden we ons nooit tekort gedaan. Af en toe de gobang van mama of papa, dat kwartje van oom of tante op visite, en als verrassing soms een ringgit op je verjaardag - goed je best doen en zoet zijn, ja njo - maakten ons als Rockefeller. Komt nog bij de "maande lijkse bijdrage" van Oom Toos in Soekasari. Prompt elk begin van de maand zoch ten we hem "spontaan" op, kwamen hijgend aan na het fietsen tegen de helling - ja, het was in Bogor - en vroegen hoe het met hem ging. Hij was altijd even hartelijk. Hij stotterde een beetje. De honden met wie we dik bevriend waren luisterden naar de namen Djoeni en Djoeli. Zij waren in de nacht van juni opjuli geboren. En als we moe waren van het spelen in de grote tuin kregen we een groot glas thee met oebi of pisang goreng. Wat boften we als de toekang saté babi voorbij kwam. "Njootje, nonnie, houden jullie van saté met lontong?" riep mijn tante dan, die wij onbewust brutaal, nog Moentji noemden. Eén oesoes, één ati, één vlees, geraspte langkwas erbij, een vorstelijke maaltijd. En als we naar huisgingen. "Ati-ati, ja njo, ati-ati ja, non" van de altijd zorg zame Moentji. Oom Toos gaf ons dan alle drie de hand, voor ons een grote hand. In onze kleinere hand bleef dan altijd een gulden achter. "Dank u wel, dag oom, dag moentji" en onder luid geblaf van Djoeni en Djoeli stapten we op de fiets en gingen naar huis. Op een dag was het weer zo ver. Ons buikje vol van de heerlijke saté met lontong stonden we op het punt naar huis te gaan. Weer reikte Oom Toos de grote afscheidshand, weer de traditio nele bijna ceremonieel geworden hand druk. Maar o ontsteltenis, o teleurstel ling, hoe beschrijf je dat, ik voelde geen ronde plak in mijn hand! Mijn handdruk werd steviger en mijn vingers streken tastend langs zijn grote handpalm. Eerst verwonderd, toen begrijpend met een beetje schuldbesef, klonk het: "Wah, wah, wah evenHij liep haas tig naar binnen en toen hij terug kwam stopte hij bij ieder van ons een gulden en een kwartje in de zak. Zo lief toch, die oom, ik denk nog altijd aan hem. Oom Toos is al lang overleden en bij de begrafenis van tante Isa (geen Moentji meer) in Nieuw Eik en Duinen, reali seerde ik mij dat een belangrijk tijdperk definitief was afgesloten. Neen, niet van het niet despereren van de Jan Pieterszoon Coens, niet van het iets groots verrichten, niet van de over het paard getilde koloniaal, maar van de eenvoudige moentji's, de njai's de inlandse huishoudsters, de inlandse moeders. Van hen, die voor hun levens partners een geweldige hulp waren, die het altijd voor hen opnamen. Hun belangrijk aandeel in de ontwikkeling van het voormalig Ned.-lndië is nooit naar waarde belicht of openlijk erkend. De ode van Ben Snijders aan zijn iboe "Al kun je niet lezen, niet schrijven, niet wat Ik ken er niet één die je wijsheid bezat." geldt zeker ook voor Moentji, onvol prezen in haar trouw, haar bescheiden heid, haar fijngevoeligheid. M. F. V. RONKES AGERBEEK fasar Gambir Met veel gerenommeerde artiesten, o.a. Gerard Joling, The Sisters, Rene Schuman, Hans Kazan, Circus Kustersen natuurlijk onze culturele toppers: de flitsende Pentjak Silat demonstraties door de groep van Pa Phefferkorn, de kleurrijke Indonesische klederdrachtenshow van de Stichting Seni Budaya Indonesia, de wervelende Hawaii-Tahiti-shows door de zeer charmante Polynesische dansgroep MAI'ANA, krontjong-orkesten Tanase, Oriental Four, Papayaen nog veel meer. Geopend za. 12.00-24.00 u., zo. 12.00-23.00 u., ma. 12.00-22.00 u. Entree: f 7,50; Kinderen tot 12 jaar en 65+ f 3,00. Inlichtingen: Org. Buro Yunus BV 023 - 24 52 70. Ze schoof de gordijnen opzij en werd begroet door een lentemorgen die erg mooi was. "Nee, ik ga niet naar buiten", dacht ze, "ik blijf binnen". Beneden zette ze wel de tuindeur open. De frisheid van een opgetogen natuur kwam dadelijk vrolijk binnen en kuste het behang, de foto 's en de meubels. En zij werd omhelsd. Weerstaan kon zij zoveel beloften niet direkt. Een schaduw van een glimlach viel om haar mond en een gevoel van weeheid naderde haar ziel. Heel even Het ze dat toe, maar toen draaide zij zich om en dwong haar bitterheid terug in het hart. De telefoon ging. "Ja!" zei ze toonloos maar sterk. Zwijgend hoorde zij de andere kant aan. Na een minuut zei ze "lieverniet. Goed. Dag"en legde neer. Ze zat recht op de stoel, hoofd omhoog en haar blik daagde de lente uit. Die was echter al opge houden zich te verheugen om haar eigen schoonheid, een vreugde die ze zo graag had willen delen met dit huis. Ze stond op, als overwinnaar, en ging weer bij de tuindeur staan. Met een strak gezicht keek zij neer op het leven en met verachting hoorde zij stemmen in de tuin van de buren. Een zachte bries raakte haar gezicht en toen sloot ze driftig de deur. Wilde zich omdraaien maar had daarvoor geen kracht meer. Niet heftig maar heel be heerst welhaast begon haar lichaam te schokken en toen ze steun had gevonden aan de rugleuning van een stoel begon ze te huilen. Heel, heel zacht. Maar wel lang. Toen zij zich weer oprichtte en zich meteen zakdoek en diep ademhalen her stelde, keek ze naar de telefoon. Ze zuchtte een paar keer en ging naar boven. Een hele tijd later kwam ze weer beneden. "Waar ben je", riep ze en ze opende de tuindeur. Toen de lente blij binnen was gestormd, ging ze zitten en pakte de telefoon. RALPH 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 6