MENEER TE PAS GE1EZEN door RALPH BOEKHOLT Toen ik het door Theo Joekes geschreven boek "Het vertrek" uit had, bleef ik zitten met de vraag waarom de Indo in het boek "er zo slecht van af kwam", zo stereotype was beschreven. Dat ik me die vraag moest stellen, deed helaas afbreuk aan het leesplezier dat ik had gehad en vooral ook aan de voldoening om eens te hebben kunnen kijken onder de hersenpan van een totok, i.e. Willem van der Steen, een van de hoofdpersonen. Maar die meneer Te Pas, de Indo in het verhaal, is die nu bewust zo neergezet of zomaar. In ieder geval is daar bij mij die bijsmaak en die wordt alleen maar sterker bij het besef dat "Het vertrek" in het jaar 1988 is geschreven en in 1989 is uitgegeven, jaren waarin ook voor een schrijver van een historische roman voldoende kennis voorhanden is om zich een meerzijdig beeld van de Indo te vormen. Dat er Indo's (hebben) bestaan als meneerTe Pas iszekerwaar, maardeze vaststelling is een dooddoener. Waar het om gaat is dat óók Theo Joekes in een zeer recente roman net als vele anderen (ver) vóór hem niet anders kan (of wil) dan een Indo neer zetten die voldoet aan menig vooroordeel jegens de Indo. Dat is de "pijn". Want ook daarmee wordt eens te meer bewezen dat vanwege desinteresse gebaseerd op vooroordeel (hetgeen overigens wat anders is dan discriminatie) nog altijd minzaam laatdunkend wordt gedacht over de Indo. De wil om te begrijpen dat een Indo (vroeger èn nu) op menig punt heel eigen denkt, voelt, ervaart en dus is, kan een belanda nog steeds niet opbrengen. En nog minder kan hij zich voorstellen dat een Indo het op zijn minst op prijs stelt dat hij in zijn denken en voelen (zijn identiteit) gerespecteerd wordt, en dat dit, wat heilig voor hem is, niet wordt afgedaan met "jullie moeten niet zo zielig doen". Maar toch is "Het Vertrek" een onder houdend en leerzaam boek. Dit laatste omdat je (als Indo) door de verschillende personages in het boek kunt leren hoe over de Indo werd (en wordt) gedacht en ook het waaróm. De verschillende redenen waarom een Hollander anti pathie tegen de Indo kan hebben, worden door Joekes zonder omhaal duidelijk naar voren gebracht. En die verdienste dankt de auteur enkel aan het feit dat hij ook een Belanda is die zo denkt of zich kan voorstellen dat anderen zo denken. Maar wat dezelfde auteur zich niet kan voorstellen, is hoe een Indo denkt, voelt en is. En omdat hij geen tijd (en zin) heeft om zich daarin te verdie pen, maakt hij maar gebruik van het gangbare, sterotype beeld dat bestaat. "Het Vertrek" iseen historische familie roman (er komt nog een vervolg op). Het verhaal is vrij eenvoudig: Willem van der Steen, in Indië geboren als zoon van een vooraanstaand B.B.-ambtenaar, studeert vanaf zijn 1 2e jaar in Neder land. Op zijn 25e is hij een in Leiden afgestudeerd briljant jurist die maar te kiezen heeft in welke richting hij een even briljante carrière zal opbouwen. In Karei Rigter van Delden heeft hij een trouwe vriend en deze Karei zorgt ervoor dat zijn zus Lucia Willem ontmoet en dat uit die ontmoeting een huwelijk voortvloeit. De familie Rigter van Delden behoort tot de Twentse industriële adel. Direkt na hun huwelijk vertrekken Willem en Lucia naar Indië, waar Willem via schoonpapa een betrekking heeft ge kregen in Semarang bij de K.P.M. Op dat kantoor, waar meneer Te Pas als oudste klerk werkt, is het een financiële janboel vanwege fraude die de baas op het kantoor heeft gepleegd. Daarbij is deze baas, Kloosterboergenaamd, defi nitief verworden tot alcoholist vanwege zijn mannelijk onvermogen en de nym- fomane neigingen van zijn vrouw. Hoe de fraude precies in elkaar zit weet intelligente Willem in een paar uur te ontdekken en dat mede dank zij de aanwijzingen van meneer Te Pas. Het verhaal eindigt met een miskraam van Lucia, the perfect lady. "Schrijven is zorgen voor entertainment" zegt Theo Joekes. En wie van dit genre romans houdt, weet hij inder daad 321 pagina's (aangenaam) bezig te houden. Hoewel: op een gegeven moment krijg je toch werkelijk zin om het jochie Willem van der Steen, dat dan wel een mooie opleiding heeft gehad 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 24