"AMBONS? Eigenlijk kan dat niet meer" door RALPH BOEKHOLT "Mogen we binnenkort weer een treinkaping verwachten?" vroeg de nieuwslezer in het acht uur journaal van 25 april jl. aan een Molukse woordvoerder naar aanleiding van de steniging van de Indonesische ambassade op die dag door Molukkers. Dat dit zomaar even zo werd gevraagd was in de tweede plaats onbeschoft, maar in de eerste plaats was die vraag zeer illustratief voor ook bij het NOS-journaal bestaande vooroordelen waarvan Nederland in alle toonaarden verkondigt dat die hier niet bestaan. In dit land is een Duitser nog altijd een Nazi, een Indo een nostalgische koloniaal, een Molukker een treinkaper enz. Molukkers komen niet in het nieuws wanneer zij wachten tot het licht groen is en dan pas oversteken. Wèl als er een paar mata gelap worden en aan hun streven naar een vrije republiek der Zuid-Molukken op een onparlementaire of criminele manier uiting geven. De R.M.S. is dan ook welhaast synoniem geworden met allerlei acties die steeds meer de antipathie opwekken tegen die niet blanke mensen die zo heel anders zijn, doen en zich gedragen dan al die andere niet-Nederlanders. Ja, Simon Tahamata was een goede en aardige voetballer en op de hitparade heeft eens de groep Massada gestaan. Voor velen houdt de kennis hiermee op. Nu wil ik in dit artikel niet pogen de geschiedenis van de Molukken en de Molukkers uit de doeken te doen, maar wel wil ik eens hardop zeggen dat het eigenlijk toch wel eigenaardig is dat Molukkers en Indische Nederlanders, die toch uit het zelfde land komen, in Nederland altijd ver van elkaar hebben geleefd. En elkaar toch nog steeds behoorlijk negeren. Natuurlijk heb je wel een of meer Moluk se kennissen en als je bij hen op bezoek komt, is het alsof je gewoon thuis bent, maar een "broederschap" of iets wat daar maar op lijkt tussen Molukkers en Indische mensen bestaat niet. Verschil lende oorzaken daarvoor liggen voor het oprapen. Molukkers zijn Molukkers die terug willen naar de Molukken en die zich tot dan bij voorkeur terug trekken in eigen wijken of woonoorden. Indische Neder landers zijn Nederlanders uit Indië die - zij het onder de druk van de omstandig heden - bewust hebben gekozen voor Nederland en hier een gewoon geïnte greerd leven willen leven. De gevolgen in allerlei opzichten van deze verschil lende keuzes hebben mensen uit één land van herkomst tot vreemden van elkaar gemaakt. Als je hierover denkt en je hebt daarbij toevallig een plaat op staan van de Molukker Tjoh de Fretes, wiens kron tjong- en hawaii-muziek nog altijd je ziel doet omdraaien, dan voel je dat er ergens iets niet helemaal klopt. Of wel. Of niet. Laatst had ik het hierover met drs. M. Fr. ("Ritz") Mual, voorzitter van het Inspraakorgaan Welzijn Molukkers. De heer Mual: "Molukkers hebben nooit gevraagd om naar Nederland te mogen komen en meer dan dat: we hebben dat nooit gewild. Wij zijn gedwongen om hier te komen. Wanneer over Molukkers wordt gepraat is dit wat altijd voorop moet worden gesteld. Dit houden we ook elke nieuwe Nederlandse regering voor. Wij willen terug naar de Molukken. De politiek maakt ons dat echter onmogelijk. Onze geschiedenis hier is bekend. De Knil-militairen kregen bij aankomst een briefje waarin stond dat zij ontslagen waren. Zij werden dus werkloos. De geschiedenis van de Molukkers in Nederland is een geschiedenis van werkloosheid. Momenteel zijn hier45 50 duizend Molukkers. Zeg dat daarvan ongeveer de helft behoort tot de be roepsbevolking. De helft daarvan echter is werkloos. Discriminatie is daarvoor de hoofdoorzaak en verder de onbe kendheid van werkgevers met Moluk kers." "Midden jaren 60 hebben de verschil lende Molukse politieke en belangen organisaties zich verenigd in de Badan Persatuan. Deze organisatie is sinds dien de Molukse gesprekspartner van de Nederlandse regering. Aan de rege ring hebben wij duidelijk gemaakt om niet eenzijdig het beleid ten aanzien van Molukkers uit te stippelen. De Badan Persatuan is een bevrijdingsbeweging die het zelfbeschikkingsrecht van de Molukkers nastreeft. Pas wanneer dit recht gerealiseerd zal zijn, is er vrede. In overleg met de Badan Persatuan heeft de Nederlandse regering het Inspraakorgaan Welzijn Molukkers in gesteld bij ministeriële beschikking. In dit orgaan, waarvan de naam voor zich spreekt, participeren behalve de Badan Persatuan onder meer ook Molukse vrouwen-, jongeren- en kerkelijke or ganisaties." drs. M. Fr. Mual "Ik zou niet kunnen zeggen hoeveel of hoe weinig Molukkers in Nederland geïntegreerd willen zijn en geen be moeienis willen hebben met het R.M.S. ideaal. Wat dit betreft zijn zij vrij om te gaan en te staan waar zij willen. Maar van essentieel belang daarbij is dat Molukkers nu en in de toekomst kennis hebben van de historische en politieke achtergronden van hun verblijf in Neder land en van hun taal en cultuur. Via onder meer Moluks onderwijs kan dit bereikt worden. Overigens kunnen we vaststellen dat in tegenstelling tot de Nedelandse ver wachting de tweede en derde generatie Molukkers zich fel achter het R.M.S.- ideaal opstellen." "Indische Nederlanders en Molukkers. Laat ik het zo zeggen: de koloniale hiërarchie heeft wat die verhouding betreft zijn werk gedaan. Inde persoon lijke sfeer zijn er inderdaad goede con tacten, maar op politiek terrein zijn er tegengestelde belangen. Maar aan de andere kant kunnen wij vanuit het besef dat wij ook gelijksoortige belangen hebben, streven naar samenwerking of op zijn minst naar uitwisseling van informatie. Zowel Molukkers als Indische Neder landers moeten erkennen dat zij een ge meenschappelijke achtergrond delen, zonder dat de verschillen worden uit gewist. Met die erkenning blijft overeind dat onze wegen in Nederland zijn geschei den. De vraag is inderdaad gerecht vaardigd wat er meer is: dat wat ons bindt of dat wat ons scheidt." "Ja, Molukkers werden (en worden soms nog) door Indische mensen aan geduid met"Ambons". Nee, anno 1 990 zou dat eigenlijk niet meer moeten. "Molukkers" is beter." 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 10