WüjzUN "NJAI DASIMA" BIJLAGE VAN HET INDISCH TIJDSCHRIFT MOESSON JUNI 1990 LOSSE NUMMERS f 1 - vr/// I Kroncong muziek of Swing-music voor uw Rijsttafel Tel. 01742 - 3280. ÏSÊÊÈÊI Kunt u zich voorstellen dat het alweer zes maanden geleden is dat we onze Oudejaars zwartzuur stonden klaar te maken? De tijd vliegt en wij vliegen mee. Buiten het rampzalige nieuws dat ons uit alle windstreken van de aardbol bereikt, gebeurt er in ons dagelijkse bestaan eigenlijk niets opzienbarends. Alles wat er gebeurt draait om geld. Money, money, money. En dan wil ik het nog niet eens hebben over die formulieren waarmee we hopen nog iets van Japan los te peuteren, maar over die nooit ontbrekende slotvraag: "Hebt u er nog wat aan kunnen over houden?" Vanmorgen ook weer op de Ontbijtshow, waar een Nederlands onderwijzeresje vertelde over haar ervaringen in Enge land. Daar heerst een schrijnend onder wijskrachten tekort. Onderbetaling en andere tekorten, en hier struikelen ze over de onderwijzeresjes en onderwij zers. "Waarom ging u er eigenlijk heen als het zo slecht betaalt?" vroeg Catheri ne Keyl. "Ach", lachte het jonge meisje bescheiden, "ik vind dat het bij les geven niet alleen om geld moet gaan!" Een uitspraak die haar hier door vak bonden en miljoenen potentiële stakers niet in dank zal zijn afgenomen. Intussen zijn er nog wat nagekomen reacties geweest over het begrip "arm". Van Meta van Hien uit Brazilië kwam de opmerking dat "ze in Holland niet weten wat echte armoede is". Net op dat moment demonstreerden honderden huismoeders en vrouwen voor het Haagse Binnenhof tegen stille armoede. Nou, watje stil noemt! Echte armoede, neen, geen woord meer daarover! Mijn melatie staat in bloei, de kamper foelie ook. Geen parfum dat haalt bij de geur van de Natuur. Toch ruik ik in Diorissimo (van Dior) duidelijk de mela tie en in Anaïs-Anaïs de kamperfoelie. De rozen geuren hier niet zo als in de tropen, daar gaan de tuinders wat aan doen. Is er nog iets waar de moderne mens niets aan doet? Toch zit er nog een zweem van geur in sommige rozen, aandoenlijk vind ik dat en heb de gewoonte behouden de afgevallen blaadjes tussen mijn kleren te doen. Geeft natuurlijk alleen een enorme rot zooi, maar soit, voor mijn gevoel heb ik er de roos een plezier mee gedaan, een Indisch momentje waarmee ik Ma en Oma en alle voor-moeders herdenk. En er waart toch een bepaald geurtje in mijn linnenkast dat anders is dan die van de onontbeerlijke wasverzachters. De akar wangi zwaait haar scepter in een aparte afdeling, die geur laat geen tedere inmenging toe. Er zit iets in van weerstand, stabiliteit en betrouwbaar heid. Ben ik te lyrisch, te overdreven? Weineen, ik opende van de week een oude hutkoffer die in 1954 met ons voet aan wal zette in Amsterdam. En uit een oud sprei op de bodem lag nog een takje akar wangi. 36 Jaar oud. Het rook nóg. "Weetje nog, ik ben het akar wangi en ik ben het gebleven!" Survival of the fittest en nog trots ook. Waren wij allemaal maar zo. Nooit vragen, alleen maar dragen en trots zijn, en tevreden zijn met wat we hebben. Ach wat, we zijn geen akar wangi! De tijd snelt voort en laat vele mensen achter. Op het kerkhof, in het cremato rium. Zoveel namen die we niet vergeten willen, maar onze hersenen worden oud en zoveel ontglipt ons. Heb ik vaak hoor! Zit me soms gek te peinzen op een naam, een woord waar ik niet op kan komen. Of het begint overvol te raken in mijn zolderetage of het dak lekt. Allebei denk ik. Over crematie gesproken, weet u dat er nog velen zijn die niet weten dat de bloemen op het Indisch Monument aan de Waterpartij afkomstig zijn van een Indonesische feestdag. Vanaf honderd personen: voor f 35,- per persoon, muziek gratis. Minstens één maand van tevoren bespreken. Beleefd aanbevelend, Hans van Muyen en bendeleden. crematie? Niet alles natuurlijk, maar als u goed kijkt dan ziet u dat het meren deels bloemstukken zijn. Nabestaanden hebben het goede idee gehad de bloe men na de crematie naar het Indisch Monument te laten brengen. Een waar dige dubbel-functie dus. Ik sprak onlangs iemand die uit het buitenland kwam en niets wist over het Indisch Monument. Hij verwonderde zich over die massa bloemen en ik legde hem het uit. Hij was even stil, peinsde over iets. "Zolang er zoveel bloemen liggen, zijn er nog Indische mensen overleden." "Als u het zo bekijkt, ja," zei ik. "Als er géén bloemen meer liggen dan zijn er ook géén Indische mensen meer overleden. Dan zijn er helemaal geen Indische mensen meer. Het Indisch Monument is dus een gedenkteken voor overledenen èn voor hen die het overleefden", zei de man. Zo had ik het nog niet bekeken. LD De uitvoering van "Njai Dasima" door theatergroep Delta in het Korzo theater. Den Haag op 28- 29 september a.s. gaat niet door. Wij houden u op de hoogte van andere data en plaats. T-1

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 19