Water brengen naar Panggul door J.S. SANDBERG Daar staan ze dan. Geduldig te wachten. Een lange rij mannen, en ook wel enkele opgeschoten jongens, leder met een pikulan en twee vierkante blikken. U weet wel, van die petroleum blikken zonder welke de Indonesische economie niet kan draaien. Ze staan rustig in de rij en wachten. Op water. Ik stond daar ook. Eigenlijk ook te wachten op water, dat wil zeggen te wachten op de waterauto. Niet omdat ik dorst had of omdat ik mijn potje niet kon koken zoals al die anderen daar. Ik stond daar uit nieuwsgierigheid. Of noem het belangstelling. Ik wilde zien hoe dat water werd verdeeld. Mijn wachten was dus duidelijk een ander soort wachten, niet uit nood geboren. Umaryadi, onze Indonesische kennis, had mij onverwacht gevraagd of ik een vrachtwagen waterwilde schenken aan een kleine desa. Het bleek dat hij en andere kleine luiden uit dezelfde streek al vele malen water hadden gebracht naar hun geboorte-dorpen, dat wil zeg gen naar die desa's waar zelfs geen drinkwater meer te krijgen is. En dat zijn er vele. Ze lappen dan met z'n allen, en dat zijn ambtenaartjes, bedienden, hotel personeel, maar ook veel beca-rijders. Ze zijn op het land opgegroeid, werden gedwongen naar de stad te trekken om te overleven, maar voelen zich verant woordelijk voor hun ouders in de desa en hun vele ooms en tantes daar. De paar rupiah die ze ternauwernood kun nen missen, stoppen ze in water. Ik heb eerder opgemerkt dat in Indonesië het sociaal gevoel nog niet is ontwikkeld, zoals trouwens in de meeste landen die wij ontwikkelingslanden noemen. Maar dat geldt niet voor familie en aanver wanten, en hele goede vrienden die tot de familie worden gerekend. Daar ligt het sociaal gevoel juist heel hoog. Moes son lezers die weten dat wel: Als er één in de familie goede verdiensten heeft dan hebben ze allemaal te eten. Maar het is toch wat anders om het zelf mee te maken; om te zien hoe beca-rijders enige lapjes van honderd Rupiah afstaan om water te kopen voor hun familie- en desa-genoten. Voor mij was het een peuleschil, tienduizend Rupiah voor een hele vrachtauto vol in Hollands geld omgerekend nog geen twaalf gulden. Het is natuurlijk geen drinkwater zoals wij Europeanen dat in flessen kopen voor bijna twee gulden per fles. Het is water dat gekookt gedronken kan wor den zoals de thee die we in een warung drinken. Valt het u op, die prijzen die ik noem? Voor zes flessen kan je een hele vrachtauto vol kopen. Ik werd uitgenodigd mee te gaan op de vrachtwagen, maar mijn vrouw mocht niet mee. Zo'n tocht was niet geschikt voor een vrouw. Een overbelaste vracht wagen, waarvan de veren niet veel meer doen op wegen van steen en rots (en waar dat niet is zijn de kuilen), vereist wel enig inwendig eelt. Overigens viel het allemaal erg mee, wat ergens kwa men wij een pa man van Umaryadi tegen. Deze oom was het hoofd van de veilig heidsdienstvan het Ambarukmo Palace hotel en had ook een watertransport geregeld, maar naar een andere desa. Niet ver van de onze. Hij had een busje van zijn hotel mee en daarin konden wij overstappen. Het ging nu wel iets sneller. maar op die onverharde wegen bezaaid met rotsen leek ook die luxe auto zo nu en dan meer op een paard. Oom had nog zijn vrouw, dochters, en anderen in het busje, die op weg waren naar hun desa. Volle bak dus en gezellig. Zo kwamen wij in Panggul aan. Die rij wachtenden stond er al. Kabar angin was ons vooruit gesneld. Hoe vervoer je nu water op een open vrachtauto? Dan zorg je dat je 21 oude olievaten hebt, goed schoon natuurlijk, en die stel je op in drie rijen van zeven in de laadbak. Dat gaat net. En dan vervoer je 21 keer 200 literdus ruim 4000 liter. En waar komen al die vaten en vrachtauto's ineens vandaan? Wel, als er iets te verdienen valt dan hoef je in Indonesië niet lang te wachten en het is er. Ook het probleem van "hoe krijg je nu het water van de vrachtauto in die vierkante blikken" hebben ze al lang geleden opgelost. Maar ik wist het nog niet en was er nieuwsgierig naar, terwijl ik daar stond te wachten. Na een half uur kwam die wagen aan gesukkeld en parkeerde na wat manoeu vreren met de achterkant tegen een betonnen bak. Het water werd met behulp van slangen uit enige vaten tegelijk in die betonnen bak overgehe veld. Aan de onderkant van die bak stak een pijp uit waaraan een kraan zat, en ook weer een slang. En daar kon ieder om de beurt zijn vierkante blikken onder houden. Alles ging heel rustig en be daard, niet dringen en geen onvertogen woord. Regelmatig zag je iemand met twee volle blikken weglopen. Er zijn in deze hele kleine desa maar 67 gezin nen, dus gemiddeld per gezin kreeg men ongeveer 60 liter, dat wil zeggen 3 blikken van 20 liter. Hoe dat in alle rust verdeeld werd is mij niet duidelijk ge worden, maar je zag niemand een on even aantal pikoelen. Overigens waren al die petroleum blikken met houten latten beslagen om er een hengsel voor De auto is gearriveerd en de inhoud wordt in de betonnen bak (andere foto op de achtergrond) overgebracht. Let op de houten latten om de petroleumblikken. 26 Ze staan geduldig te wachten op de waterauto. Op de voorgrond in gestreept hemd paman met vrouw en dochters. Rechts met baseballpet Umaryadi.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 34