Herinneringen aan mijn vader BELLONI Als er één ding is dat mij is opgevallen van mijn vader, dan is het wel die opmerkelijke gave die hij bezat, die hem in staat stelde dingen aan te pakken en uit te proberen, zonder dat hij er iets over gelezen, laat staan ingestudeerd had. Pa was een pure auto-didact, al vanaf zijn jeugd. Frederik Hendrik Belloni - Henk voor z'n familie en Fred als artiest - werd op 22 december 1891 geboren in Fort de Koek, dat prachtige plaatsje op West-Sumatra dat thans Bukittingi heet. Het gezin Belloni verhuisde echter al gauw vandaar naar Java, eerst naar Tjilatjap, later naar Bandoeng. Pa was toen pas acht jaar. Hij had tien broers en zusters, die vrijwel allemaal een of ander instrument bespeelden. Armoe was troef in Huize Belloni. Maar de band was hechten hun rijkdom vonden ze in de muziek. De een speelde viool of piano, de anderen cello, gitaar of fluit. Muzikaliteit werd hun, en dus ook Henk, met de paplepel ingegeoten. Pa koos zelf voor de viool, een van de moeilijkst te bespelen instrumenten. Bij zijn overburen, de familie Fröhling, had hij altijd vrij entree. Hier kon hij stude ren en musiceren. Op zijn vijftiende jaar, wanneer andere kinderen dachten aan gattriek, vliegeren, knikkeren of bobok- stavast, kreeg Pa zijn eerste serieuze vioollessen van zijn zwager. Een zekere dr. Van Heumen schatte zijn talent op dat instrument zo hoog in, dat hij de "Oudeheer" Belloni voorstelde Henk naar Holland te sturen om zich verder te bekwamen. Maar "Senior" was niette vermurwen. Stel je voor: Eén zoon weg uit z'n gezin, dat kon toch niet? Pa was zestien, toen hij bij de Staats spoorwegen solliciteerde en een baan kreeg. Safe toch, zo n gouvernements job? Maar intussen speelde hij links en rechts in orkestjes, bij Kuyl en Versteegh, in Concordia, en leerde hij zijn viool bekwaam te spelen. Toen al begon hij, met potlood en op blaadjes, muziek op papier te zetten, tokkelend op z'n viool ontstond een thema, en dat werd in een orkestje dan uitgewerkt. Erg primitief allemaal, maar het was het begin van zijn latere succesvolle muzikale loop baan. Toch verloor Pa zijn maatschappelijke toekomst niet uit het oog. Want toen broer Leo van Bandoeng naar Batavia werd overgeplaatst, ging Hendrik mee en hij liet zich inschrijven aan de KWS, de Koningin Wilhelmina School. Studie en muzikaal talent gingen hier goed samen. Toen hij 22 jaar was, had hij al heel wat composities op zijn naam staan. Eén ervan was de "KWS-mars". Henk werd steeds bekender. Allengs begon hij ook zijn liefde en aandacht te ontwikkelen voor typisch Javaanse in strumenten als de gamelan, de angklung, de suling (fluit) en de terwangsa - een soort citer. Hij leerde ook de specifieke Javaanse, zeg Indonesische muziek kennen. Maar deze ligt niet altijd even prettig in Westers georiënteerd gehoor. Men bestempelde Pa's muziek vaak als krontjong, maar Fred (Henk) Belloni's grootste verdienste was die specifieke Indonesische klanken aanvaardbaar te maken voor Westerse oren. Later, in Nederland, zo tussen 1 933 en 1 940, wist hij met Westerse instrumen ten die Indonesische gamelan-, suling- en angklungklanken te vertolken. Dat is het unieke, dat ik mijn vader toedicht in zijn muziek. Tijdens zijn KWS-tijd dirigeerde Henk vaak grote orkesten en raakte zijn naam tot ver buiten Batavia bekend. Maar hij bleef het gouvernement trouw. Nadat hij z'n KWS-diploma op zak had, werkte Pa bij de Staatsspoorwegen, de Beton Mij en de PTT. Hoewel hetgeen hij met z'n muziek verdiende een veelvoud was van z'n salaris. Intussen had een bekende muziekfirma Pa overgehaald zijn composities exclu sief voor een Engelse grammofoon- platenmerk te laten uitbrengen. Dat was een grote fout die hij op muzikaal gebied maakte. Zo liep hij enkele zeer lucratieve aanbiedingen mis. Pa schreef zijn composities nu niet langer op vodjes papier. Op "echte" muziekvellen werkte hij ze uit voor grote orkesten, in dikwijls uiteenlopende bezettingen. Toen hij weer eens ergens in Batavia optrad en voor het eerst zijn later zo bekende "Langs Java's stranden" pre senteerde, met die prachtige gamelan partijen, werd hij benaderd door iemand die zich voorstelde als Jose Iturbi, een zeer bekende Amerikaanse pianist en componist. Hij vertelde Pa dat hij speci aal naar Yogya was geweest, tevergeefs echter, om te proberen vooral gamelan klanken in z'n composities te verwer ken. En hier hoorde hij ze op natuurlijke en perfecte manier in Pa's muziek verweven. Jammer dat Pa geen verder gebruik heeft gemaakt van dit interna tionale contact. Belloni's grammofoonplaten werden bij scheepsladingen verkocht en tot in de verste uithoeken van de Archipel ge draaid. Men zegt dat misschien wel acht op de tien oudere "Oudindisch gasten" de naam Belloni kennen, alleen dankzij Pa's muziek. Toen hij in de jaren 30 opeigen verzoek werd gepensioneerd als hoofdtechnisch ambtenaar van de PTT, pakte hij van alles aan om de studie van zijn kinderen - twee zonen en een dochter - te kunen bekostigen. Hij behaalde het diploma Kunstfotografie en opende in de Haagse bloemenbuurt een foto-atelier die in Deze foto van een orkest van Fred Belloni (midden) ontvingen wij van de heer F.M. Berhuis, wiens vader (met cello) rechts van Belloni zit. Wie de andere musici waren, is niet bekend. Evenmin als waar en wanneer deze foto is genomen. Wie het weet, wordt verzocht contact op te nemen met redactie Moesson. 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 8