All things Hawaiiana Paul Drost (hawaii-gitaar) en zijn eigen orkest van hartstochtelijke amateurs. Jarenlang bracht deze band uit Apeldoorn hun favoriete muziek ten gehore. daar inschrijven. Mijn muzikale carrière kreeg toen een aanvang. Een paar zo mers later trad ik met een eigen orkest op en niet zonder succes mag ik zeggen. In die naoorlogse jaren telde Nederland overigens zeshonderd(l) hawaiian-orkes- ten en dat zegt iets van de populariteit van dit genre in die jaren. Hawaiian- muziek lééfde dus in Nederland en had een eigen stijl. Van invloeden van Indi sche en Molukse musici was in die naoorlogse periode nog weinig sprake. Maar men mag niet de vergissing maken dat Hawaii-muziek vóór de oorlog hier een onbekende was. Integendeel. Ik heb bijvoorbeeld vijftig hele jaargangen van de NCRV-gids doorgespit, vanaf 1925, en mij bleek dat ook vóór de oorlog op dit muzikaal terrein veel is gedaan. En het is ook niet zo geweest dat "Indische" Hawaii-muziek voor en vlak na de oorlog in Nederland niet werd gehoord. Integendeel. Wanneer ik de namen noem van "Honolulu Queens" o.l.v. Elly Apontoweil "Kilauehas Ha waii Orchestra" o.l.v. Theo Ehulida, "Maui Islanders" o.l.v. Han de Willigen, "Cocoanuts" o.l.v. Joost Kandou en Sue Ravenswaay, "Kahula's" o.l.v. Broer Arends, "South Sea Hawaiians" o.l.v. Rudy Severijns en "Indisch Kleinkunst Ensemble Koetjitja" dan zullen best nog wat ouderen zich het nodige herin neren. De Nederlandse Hawaiian-bands haal den hun inspiratie uit optredens van rondreizende solisten uit Hawaii. Van grote betekenis zijn de optredens hier geweest van Gino Bordin, de Italiaans- Paul: "Het was in de jaren na de oorlog en ik was een schooljongen van vijftien, zes tien jaar. Op een avond wandelde ik in mijn woonplaats Leeuwarden en opeens hoorde ik ergens hawaiian-muziek spe len. Ik had die muziek natuurlijk al eerder gehoord en vanaf het begin was ik er gecharmeerd van. Ik liep in de richting van de klanken en kwam toen aan bij een haag mensen die luisterden Een foto van de legendarische Hawaiian Syncopaters (Batavia 1932-1941) met Miss Shoolbred en namen als George en Emiel Sinsoe, Jan Verkouteren, Broer Vrede, Njonjo Voorsmit, Jan van Elmensdorf. "Indische musici kregen de meeste slag van Hawaiian- muziek toen die exotische klanken zich na de eeuwwisseling over de wereld verspreidden", aldus Paul Drost. Wat Allard Möller heeft gedaan met de jazz-muziek in Indie 1en wat Lutgard Mutsaers heeft gedaan met de Indo-Rock2), dat heeft de nu 59-jarige Paul Drost gedaan met Hawaiian-muziek: er een boek over geschreven en niet zo dunnetjes ook. De titel is "Een halve eeuw Hawaiian-Muziek, 1925-1975" en Paul Drost zelf noemt dit geen boek maar een encyclopedie. Dat is het ook. Na inleidende hoofdstukken geeft hijzo'n 325 biografieën van musici en ensembles, overzichten van concoursen die in de jaren 1 938 tot en met 1 960 gehouden zijn, een complete discografie, lijsten van films, radio-programma's, duizend hawaiian-songs en nog veel, heel veel meer. Foto's natuurlijk ook. Er is (vooralsnog) één probleem voor mr. Paul Drost, oud kandidaat-notaris, ex-ambtenaar en oud-docent, en dat is dat hij na tien jaar zwoegen aan de encyclopedie nog geen uitgever bereid heeft gevonden dit Nederlandstalige standaardwerk uit te geven. Dat wil dus zeggen dat de door hem verzamelde en geordende schat aan gegevens verbor gen blijft. Uitgevers plegen zich nu eenmaal altijd af te vragen of een boek commercieel is: zal er belangstelling voor zijn, zal het verkocht worden, zal het voldoende geld opleveren? En wan neer een uitgever daaraan twijfelt, krijgt de auteur het manuscript met een vrien delijk maar kort briefje retour. Paul Drost heeft verschillende van die briefjes. En ook heeft hij herinneringen aan enkele gesprekken met (mederwerkers van) uitgevers die hem weliswaar beleefd te woord stonden, maar die vooral ook blijk gaven van een stuk onwetendheid. Zo van "Hawaii, Hawaii, ligt dat niet ergens bij Aruba?" naar een spontaan optreden van Jan Veldwiesch en enkele vrienden in een voortuintje. Jan, een blozende jongen uit de Friese klei, speelde werkelijk virtuoos hawai- ian-gitaar. Ik ben toen definitief voor die muziek gevallen. Jan Veldwiesch had een muziekschooltje en direct liet ik mij 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 4