De achtergevel van het huis van Reinier de Klerk in 1900. Gouverneur-Generaal De Klerk liet het huis rond 1760 bouwen. Thans huisvest het de archieven van de Republiek Indonesië. (Uit: V.l. van de Wall, "Oude Hollandse buitenplaatsen, nr 49"). zamelijke taal (het Nederlands), gedeel de kennis (Europese scholing) en gelijke dagelijkse gewoonten (zoals het lezen van een krant!) voor alle burgers met Europese (of vergelijkbare) status. Zo probeerde hij een bevolkingsgroep te kweken die loyaal zou zijn aan de Compagnie. Maar met het vertrek van deze gouver- neurs-Gerneraal worden hun maatrege len teniet gedaan. En ook de Loge en het Genootschap sterven een geluidloze dood als hun initiator de kolonie weer verlaat. Waarmee pareerde de Mestiezencul- tuur dit soort aanvallen? Waarom mis lukten deze pogingen om de kolonie te vereuropeaniseren? Omdat zowel Van Imhoff als De Klerk werden opgevolgd door gouverneurs- generaal uit de "Aziatische" lijn, met name Mossel en Van der Parra, die straks nog ter sprake komen. De rege ringselite in Batavia bestond nu eenmaal uit een 'Europese' en een 'Aziatische' fractie, die in de Hoge Regering stuiver tje wisselen speelden om de macht. De Aziatische fractie werd gesteund door een hele samenleving die op Azië ge richt was en niet op Europa. Die samen leving had kennelijk geen behoefte aan westerse wetenschap en westerse ge heime religieuze rituelen, aan westers onderwijs voor meisjes en voor Aziaten, en ook niet aan een krant. De op Europa gerichte lijn Van Imhoff-De Klerk had in de kolonie geen maatschappelijk draagvlak. De totoks die wel behoefte aan westers vermaak en bezigheden hadden, gingen na een poosje immers altijd weer weg. Maar de voornaamste reden van mislukken was wel dat nie mand, vriend of vijand van de Mestie- zencultuur, tornde aan haar wortels: aan het stelsel van matrilineaire (via vrouwen in stand gehouden) familie allianties die in de koloniën de lucratieve baantjes en dus de macht verdeelden. Dat stelsel kapselde alle nieuw uit Euro pa gearriveerde totoks zoetjes in. Om politieke redenen, om carrière te maken in 'de Oost', moest men daarin wel meedraaien. Maar wie dat deed werd langzaam aan Mesties in zijn kleding, zijn voedsel, de keuze van zijn genotmid delen, in zijn taalgebruik, in zijn (gebrek aan) religie, in de keuze van zijn (huwelijks) partner(s) en in de wijze waarop hij zijn kinderen opvoedde. Via de familie-allianties werd het persoon lijke politiek (en andersom, zoals later zal blijken), juist omdat de Heren XVII alleen economische doeleinden hadden en alle andere gebieden braak lieten liggen. Ook Van Imhoff was zo Mesties geworden, ook De Klerk, en zelfs Rademacher met zijn twee Mestiezen- huwelijken. Het familiestelsel was het ultieme wapen waarmee de Mestiezen- cultuur deaanvallen op haar heerschap pij pareerde. Daardoor bleef de Mestie- zenmaatschappij op de been, en bleef de Mestiezencultuur dominant in de kolonie. De Mestiezencultuur Hoe zag die Mestiezencultuur er eigen lijk uit? Dat weet niemand precies. Een opvallend kenmerk was namelijk dat de meesten, de vrouwen, niet geletterd waren, ook de elitevrouwen niet. De mestiezencultuur was een orale cul tuur met belangstelling voor muziek, zang, dans, en houtsnijwerk, voor pop pentheater en andere mondelinge litera tuur zoals het verhaal. Er bestaan dan ook geen door Mestiezen geschreven bronnen over henzelf uit de VOC-tijd. Alleen totoks hebben over Mestiezen geschreven, en niet zo heel betrouw baar. Want zij beschreven meestal niet alleen, zij veroordeelden vooral: de over dadige consumptie,de lage huwbare leeftijd, de vreemde manier van zitten, gehurkt namelijk of languit op een mat, het geklit aan de bedienden, de genante niet-Europese kleding en het gebrek aan gratie waarmee Europese kleding gedragen werd, het gebrek aan (Chris telijke) godsdienst, het gebrek aan lees- en schrijfvaardigheid, kortom: het ge brek aan westerse beschaving. Europe anen behoren zich te gedragen zoals in Europa, was de gedachte daarachter. De idee dat men er in de koloniën een eigen cultuur op nahield kwam bij deze totoks niet op. Een ander kenmerk is de sterke Azia tische oriëntatie van de Mestiezen cultuur in de 1 8e eeuw. Als grootgrond bezitter Michiels na een langere af wezigheid weer terugkwam op zijn landgoed Tjitrap, speelde de gamelan ter verwelkoming, alle dorpshoofden trokken in optocht langs, slavenorkes- ten, topeng (gemaskerde dansers) en troepen ronggèngs (danseressen) ver maakten de aanwezige gasten met muziek en dans. Michiels droeg altijd Aziatische kleding, hij zat liever op een mat dan op een stoel, hij at Aziatisch voedsel en onderbrak zijn dag met een siësta. Deze Michiels was geen import- Europeaan, hij was een Mardijker. Hij had officieel dus zelfs geen 'Europese status'. Maar toch kunnen beschrijvin gen als deze best gelezen worden als beschrijvingen van een Mestiese leef wijze. Want welvarende Mardijkers gin gen met de koloniale top op voet van gelijkheid om. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat Michiels dochter met een hoge VOC-dienaar trouwde (en daarmee de Europese status verkreeg!) De Mar- dijkse levensstijl en die van andere wel varende Aziatische groepen heeft diep gaande invloed uitgeoefend op de Azia tisch georiënteerde tak van de Mestie zen. Op Gouverneur-Generaal Van der Parra bijvoorbeeld, en op Gouverneur- Generaal Mossel. De opvolgers van Van Imhoff! Rijkofarm, men was extravaganterdan in Holland in dezelfde tijd. Ook daarin was de kolonie Aziatisch georiënteerd. De zogenaamde 'weeldewetten' uit 1 754 van Gouverneur-Generaal Mossel zijn gemaakt naar Javaanse en Japanse voorbeelden, niet naar Nederlandse. De regelingen dienden niet om het uiterlijk vertoon tegen te gaan, maar om deze in overeenstemming te brengen met de (lees verder pagina 7) 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 5