HET GRAS BLIJFT NIET VANZELF KORT Indrukwekkend. Dat zijn de Nederlandse Erevelden in Indonesië. Ik zal hier geen poging doen om verbaal uit te pakken over wat je allemaal kunt denken en voelen wanneer je een Ereveld bezoekt. Wie er geweest is, zal dat begrijpen. Een Ereveld is een van de heel weinige plekjes op aarde datje zwijgend verlaat. Om een heleboel redenen. En sommige daarvan hebben dan eigenlijk niet direkt met de oorlog te maken, maar wel met het Indische verleden in het algemeen. Ik bedoel: die mooie witte gedenktekens zijn mensen geweest. Familievrienden, bekenden. Mensen die ooit 's morgens opstonden, een Indische ochtend be leefden en naar hun werk gingen. Of naar school. Of gingen patrouilleren. Mensen die de samenleving vormden waarover nog steeds zoveel gedacht, geschreven en gepraat wordt. Die samenleving is er allang niet meer. Wel zijn er nog resten van. Een deel van de stoffelijke resten ligt op de vervallen Europese begraafplaats waarover in de vorige Moesson is geschreven. Een ander deel wordt op zeven plaatsen in Indonesië in ere gehouden. Dat in ere houden wordt nog gedaan door mensen. Mensen die daar iedere dag mee bezig zijn. Omdat het in ere houden van iets of iemand niet iets is dat af en toe gedaan kan worden. "Prachtig onderhouden zeggen terug gekomen bezoekers in Nederland van de Erevelden. Inderdaad, Rolf Smagge, de directeur van de Oorlogsgraven stichting in Indonesië onderhoudt prachtig de Erevelden. En als we hem noemen, dan noemen we in dezelfde adem óók zijn vrouw Miche, die niet alleen the woman behind the man is, maar ook one who's standing next to him. Een sympathiek paar met wie ik echt prettig heb gepraat. Omdat zij gewoon zijn en doen. Rolf Smagge Rolf: "De herdenkingsplechtigheid op 4 mei op Menteng Pulo bijvoorbeeld. Die begint om vijf uur en tegen zessen is het afgelopen en verlaten de gasten het Ereveld. Precies op dat moment ook gaat de zon onder en wordt het stil. Ook de vogels zwijgen, leder jaar opnieuw is dat een vanzelf komend aangrijpend moment. De stilte die valt. En mij maakt het dan niet uit of er onder de bezoekers mensen uit Nederland zijn geweest in korte broek en T-shirt. Sommigen vin den dat geen pas geven, maar ik heb waardering voor mensen die de moeite willen nemen om op die dag de plechtig heid bij te willen wonen. Overigens excuseren sommigen zich voor hun kledij, maar zij hoorden pas op het laatste moment van de bijeenkomst. Inderdaad, de verschillende herdenkin gen lopen niet vanzelf. Daar liggen wel gedetailleerde draaiboeken aan ten grondslag. En tijdens de plechtigheden twee regiserende ogen van mijn vrouw, want het is pijnlijk als er iets fout gaat. Een werknemer die een krans gereed moet leggen even voordat het ceremo nieel aanvangt maar in plaats daarvan stijf van de zenuwen stil blijft staan, moet bijvoorbeeld heel onopvallend en snel vervangen worden. Wanneer ik na afloop vraag wat er aan de hand was, wordt niet zelden geantwoord: "pusing". Er zijn wel eens individuen of instanties die een draaiboek willen aanpassen. Ik sta altijd open voor ideeën, maar ik waak er wel voor dat het karakter en de bedoeling van een herdenking niet wordt aangetast. En zo ging het mij ook te ver toen men mij eens wilde over halen om toestemming te verlenen aan een Japanse filmploeg om op Ancol opnamen te maken voor, wat later bleek, een niet objectief doel. Maar ook wil ik mij ietwat gereserveerd opstellen wanneer vanuit Nederland weer eens het verzoek komt van enige organisaties om op het Ereveld een monument, beeld of plaquette toe te staan. Hoezeer ik de bedoeling daarvan begrijp, een Ereveld is een Ereveld en geen ver zamelplaats van grote en kleine monu menten. Laat de Erevelden voortleven in de oorspronkelijke opzet van de Gravendienst KNIL/KL als unieke waar dige historische monumenten van ons gezamenlijk verleden. Nu ik dit zeg, kom ik automatisch op wat wij maar "de pushers" noemen. Dat zijn personen die zó bezig zijn met de oorlog of de na-oorlogse jaren, dat zij voor korte of lange tijd de realiteit uit het oog verliezen. Zij willen dan per om gaande resultaat zien van hun verzoek. Dat in ere houden wordt gedaan door mensen. Mensen die daar iedere dag mee bezig zijn. 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1990 | | pagina 16