Een lijst van concertsolisten die opgetreden zijn met het Radio 'Symphonie en Philharmonisch Orchest' o.l.v. Frits Hinze in Batavia 1940-1950. Zang Jules de Jong Doda Conrad bariton Hans van Gelder Annie Lambrechts Vos - alt Cornelis Preuyt Hans Gruys mezzo sopraan Johan Gütlich Nunu Sanchioni sopraan Henk van Wezel Lisa Molino-Sampers - sopraan Hans Gyors Annie Edeling sopraan Johan Bisschop Viool Fluit Lola Bobesco Frederik Wedemeyer Szymon Goldberg Dr. Jeanette Walen Joachim Röntgen Arendt Uyt den Bogaardt Jan Keessen Emil van Amersfoort Hobo Phil de Boers Victor Swillens Robert Pikler Wim Noske Clarinet Rosa Szervey Nicon Sevcuk Guus Schalker Nico Renooy Rudi Broer van Dijk Ferry Gyors Trompet Anton Koenen Geraschimuk Jose Stordiau Ans Wijngaarden Piano Willem van der Sluis Jacques Genty Piet Nijland Elisabeth Kempf Willy Komlos Gerard Hengeveld Elisabeth Everts Viola da Gamba Joan Giessen Iwan Fedoroff Robert Schmidtberger Pierre Latuperissa Guri Rosenberg Frank Franken Eva Polner Rodrigues Pereira Violoncel Herman Blits Andor von Szey Lily Krauss Frans Benschop Douda Poliakine Nicolai Varfolomeyef (Vervolg: "Frits Hinze") Hij had eigenlijk alles mee, behalve misschien zijn karakter: Expres leg ik de nadruk op misschien, omdat nog te bezien valt hoe het hem met een ander karakter was vergaan. Frits was rustig, ingetogen, ijverig en bescheiden, een tikkeltje trots, maar zonder kapsones en beslist niet arrogant, iets wat misschien degenen die hem niet persoonlijk kenden wel dachten, door zijn ietwat gereserveerde en afwachtende houding. In ieder geval had Frits een voor velen onbegrepen geest en het vergde veel inlevings- en verbeeldingskracht om hem te volgen. H ij was in de eerste plaats heel introvert en hield niet van show en uiterlijk ver toon. Hij was pertinent geen showman en wenste niet met zijn kunsten te koop te lopen. In tegenstelling tot zijn vader ging Frits niet echt makkelijk met mensen om. Zijn vader verzuchtte wel eens dat hij zich zorgen maakte om Frits, in die zin, dat op de talloze bijeenkomsten en partijtjes die georganiseerd werden men graag had gezien dat ook F rits aanwezig was. Frits liet deze uitnodigingen vaak voor wat ze waren en deed ze af met vage excuses. Hij had er een grondige afkeer van en onttrok zich hieraan. Be zoek liet hij regelmatig wegsturen als hij ergens mee bezig was en niet ge stoord wilde worden. Vermoedelijk miste hij een zekere tact om met mensen om te gaan. Hij had daar volstrekt geen bedoelingen mee. Frits was een man van alles of niets. Als hij iets deed, moest dat perfekt zijn anders deugde het niet. Compromissen sloot hij niet, dit was ondenkbaar. Toen Frits merkte dat er ontwikkelingen waren die voor hem het werk steeds onbevredigender maakten kwam langzaam het besef dat hij hier niet langer kon of wilde blijven. Bovendien ging de een na de ander naar Nederland of Amerika. Frits bereidde zijn vertrek voor; die conclusie valt te trekken uit het aantal lovende testi monials welke hij het laatste jaar had verzameld van artiesten van wereldfaam die onder hem hadden gespeeld en allerlei belangrijke personen uit het culturele wereldje. Einde van zijn Indische carrière In 1 950 kwam er een definitief einde aan zijn carrière bij het Radio Philhar- monisch Orkest zoals dat toen heette en zijn afscheidsconcert moet onver getelijk zijn geweest. Hij was toen 48 jaar. Hij heeft van de mogelijkheid geen gebruik willen maken om in Indonesië te blijven, daar hij van mening was dat hij met zijn Europese opvoeding en zijn Europese culturele achtergrond zijn car rière - gezien zijn indrukwekkende staat van dienst en de lovende getuigschriften en aanbevelingsbrieven - zonder al te veel problemen in Europa kon voortzet ten. Het liep helaas anders. Niet hele maal duidelijk is in hoeverre Frits ooit te maken heeft gehad met intriges. Frus trerend zal het wel geweest zijn voor de blanke Hollandse gastdirigenten dat zij nooit het niveau van Frits konden halen. Er zal heus wel strijd zijn geleverd achter de schermen en het is best mogelijk dat zaken als jaloezie en af gunst regelmatig een rol hebben ge speeld. Frits heeft daar nooit over ge sproken met iemand; of hij zag het niet of hij distancieerde zich ervan. Hoe dan ook, toen hij in Nederland aankwam en pogingen ondernam om zijn vak voort te zetten, onderging hij dezelfde bescha mende behandeling als vele andere Indo's. Om toch met zijn vak bezig te blijven, heeft hij tijdelijk als dirigent gewerkt bij een orkest van werkeloze musici. Verder kreeg hij in Nederland geen voet aan de grond, ondanks zijn imposante lijst met wapenfeiten. Amerika Al in Indonesië was Frits in de ban geraakt van Amerika en adoreerde dat land als het land van de onbegrensde mogelijkheden. Toen hij genoeg had van de voor hem uitzichtloze toestand in Nederland, richtte hij zijn blik serieus op Amerika en in 1 956 emigreerde hij samen met zijn tweede vrouw Mia, via (lees verder pagina 20) "To Mr. Hinze, with many thanks for the excellent accompaniment and congratulations to the amazing progress of his orchestra" Batavia, 29-10-1941 Szymon Goldberg 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 22