Uit de oude Kompenie Kamfer Kist door J. A, Wormser EEN FANTASTISCHE THUISREIS GEZOCHT 19e 20e EEUWSE INDISCHE SCHILDERIJEN aquarellen en tekeningen door Nederlandse en andere Europese kunstenaars. HAKS MARIS - Zijlweg 283 - 2015 CM Haarlem tel. 023-253501 - fax. 023-253507 In de wachtpoort meldde ik mij bij een officier, die mijn reisopdracht bekeek, zijn hoofd eens schudde en zei: "Maar wij vliegen niet op Batavia maar naar Melbourne, wel via Motorai en mis schien kunt u daarvandaan naar Batavia." Nou, dat zal ik dan maar proberen" en zo kroop ik in het reuzen lijf van die oeroude Catalina vliegboot tot in de rechter gun blister waar ze de mitrailleur uitgehaald hadden, zodat er een mooie ruimte was op een prettig zittend leun- stoeltje, daar in dat plastic reuzen oog. Even later sprongen de beide motoren aan en het vliegtuig helde wat achter over en terwijl aan alle kanten enorme platsen zeewater over zijn brede rug schuimden, steeg deze oude oorlogs albatros vorstelijk omhoog boven de paarlemoeren Soeloe Zee. En daar rees de tropenzon boven de steile donker bruine bergen van Loezon en Mendoro. Heel de lange tropendag zat ik daar en ik genoot zoals mij jarenlang niet gegeven washet sonore geluid van de moto ren, de suizende wind over mijn gun blister, de eindeloze blauwe Indische zee, de eilanden met de gele atap-daken van vissers-kampongs, niet eens zo ver onder mij en de zeiltjes als witte vlinders op een groenige reuzen-spiegeleen herinnering voor mijn hele levenTegen de avond dook de Catalina in een ruime cirkel omlaag en landde in de baai van Motorai, vergeten eilandje ergens bij Nieuw-Guinea. Van Motorai hadden ze in het 66th de prachtigste verhalen verteldvan jacht op wilde zwijnen, mooie trips over het eiland, met een Jeep en - vooral niet vergeten, ja: een rijsttafel zoals je die hoogstens in Des Indes, Batavia kon krijgen. Nou, de paar dagen dat ik moest wachten op een Dakota uit Melbourne, die zijn prettig verlopen met een ritje per jeep en heer lijke rijsttafels met veel garnalen en vis, je weet wel, met van die reuze gif groene graten, lekker! Maar de tjelengs, die hadden beslist geen lol, en zo kwam er niks van de jacht. Enfin, fijn in zee gezwommen heb ik daar elke dag en zo kon ik tenslotte fris en vrolijk in de Dakota stappendie overigens alleen naarTarakan op Noord- Borneo vloog, veel te ver naar het noor den. En daar stond ik dan weer met mijn drie plunjezakken. Maar dan wil mijn privé-beschermengel me niet in de steek laten, want van lange jaren herkende mij daar - hoe is het mogelijk - de commandant, overste Jesseroen, die mijn post-missie belangrijk genoeg vond om een Mitchell-bomber (met ook nog een andere zwaar wegende opdracht) naar Batavia te sturen! Wat KON toen toch veel in dat oude Indië En zo zat ik de volgende morgen, alweer in een gun-blister, maar nu helemaal voor in de neus van deze snelle bom menwerper. En heel dat eindeloze bloemkoolveld dat Borneo uit de lucht is, trok daar onder de punten van mijn militaire combat boots wegtot we zijde-zacht landden op verwaarloosd Batavia-vliegveld. De eerste bekende die ik daar tegen het lijf liep, was mijn oude vriend Daan Barends, Gymnasium leraar, reserve luitenant terzee-vliegeren nu vliegveld commandant. Zijn uniform was wel zo verschrikkelijk versleten, dat ik niet kon nalaten even in postzak no. 1 te graaien en hem een van mijn uniformen te geven. Met zijn jeep bracht Daan mij naar het Rapwi-gebouw, Koningsplein. Release Auxiliary Prisoners of War and Internees, kortweg Rapwi, dat stond er op dat mooie gebouw van onze Scheepvaart Maatschappijen aan het Koningsplein, uitgewoond en droevig zoals praktisch alle huizen op Java. In de hoofdzaal zaten veel heren en dames - en zo fris uit de roompotten van het 66th Manilla - schrok ik toen ik bin nen stapte, zo slecht zagen de mensen eruitDe versleten kleren van de dames en de rafelig afgeknipte grijs groene pantalons van de heren en hun kapotte uniform-jassen. "Goede morgen ik breng u de post van 9.000 militairen uit Burma en Japan wilt u die in de kampen bezorgen?" "U hebt geen schijn van idee wat een chaos die Jappen achter laten. Wij zijn allemaal door elkaar geschud door ver huizingen van het ene kamp in het andere en niemand weet waar zijn vrouw en zijn kinderen te vinden zijnals die tenminste nog leven. Het lijkt ons het beste dat u, zo gezond en goed gekleed u er u it ziet, dat u zelf over de kampen op heel Java deze post gaat bezorgen." en mijn kinderen zoeken, flitste me door mijn kop! "Wij geven u de adres sen en u krijgt een hoge vlieg-prioriteit, namelijk B2." "En waarkan ikonderdak vinden?" "Wel, in een kamp, denken wij." Ik ging een stapje achteruit zodat ik goed zicht baar was, maakte een wat zielig gebaar met beide handen: "Met zulke mooie kleren zou ik toch maar moeilijkheden te weeg brengen in een kampTja, daar heeft u wel gelijk meegaat u maar naar Hotel des Galeries tegenover Des Indes, waar u wel met 4 man in een 1 persoons kamertje komt." Pas maanden later heb ik beseft wat een enorm geluk ik gehad heb met zo spoe dig op Java terug gekomen te zijn want duizenden 66ers hebben een jaar en meer nodig gehad om uit Manilla, en later uit Borneo en Singapore thuis te komen! Een niet-te-vergoeden houding van wie er verantwoordelijk was, dan ook. In Des Galeries ontmoette ik die zelfde dag,de 18eoktoberverschillende goede bekenden, die op zijn minst de rang van kolonel hadden, als ze tenminste uit Australië kwamen, eigenaar van de Java Bode mijnheer Nico Metzelaar en mijnheer Meeuwenoord uit Bandoeng, chef van de Militaire Transport Dienst, heel prettige relaties voor de komende maanden, dacht ik zo. Met mijnheer Metzelaar had ik diezelfde dag al een belangrijke conferentie. Om de heersen de chaos meteen aan te pakken had hij met een paar collega's en kopstukken uit de Papier en Machine-import opge richt: De Grafische Raad, waarin hij mij prompt een zetel bezorgde. De volgende 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 22