J.G. Yssel de Schepper Individueel reizen door Indonesië? DINIHARI TRAVEL Voor inlichtingen: tel. 02526 - 7 21 46 De "Cycloop" tijdens het laden van dolken ijzerhout te Agats in de Asmat. Water moest je gewoon uit de rivier halen, koken en filtreren of regenwater opvangen. Bij aankomst komen weer de HPB en DTC aan boord voor de post en om de lossing te bespreken want er moet weer van strapans gebruik worden gemaakt. Maar ook komt pastoor Meeuwisse aan boord, het hoofd van de Missie. Een gedeelte van de lading is n.l. ook voor hem bestemd. Het is nu zaterdag en de pastoor informeert vriendelijk hoe laat ik de volgende ochtend wil vertrekken. "Met daglicht pastoor", is mijn ant woord. "Maar dat kunt u toch niet doen kapitein!", roept hij vertwijfeld uit. "Gun uw bemanning toch de kans om naar de kerk te gaan! Ik heb er wel wat voor over!" Nu zijn de meeste Papoea's wel bekeerd tot Christen maar het schijnt dat die bekering niet zo diep zat en velen van hen moesten overgehaald worden om naar de kerk te gaan. Boze tongen beweerden dat toen de uit drukking "No Tobacco, No Halleluja" is ontstaan maar ik heb het niet kunnen verifiëren. Paradijsvogel. Het eind van het liedje was dat ik inderdaad zondagochtend om half negen vertrok, in het bezit van een pracht exemplaar van een gepreserveerde paradijsvogel, die ik na terugkomst in Holland heb laten opzetten en die nog vele jaren mijn huiskamer heeft gesierd. Na vertrek uit Kepi is het schip leeg en worden we naar Agats gedirigeerd om ijzerhout te laden voor de RWD (Resi dentie Waterstaat Dienst). Daarvoor stomen we nu de Obaa en de Mappi af tot in zee en volgen de Casuarina kust om de Noord tot bij de Mimika kust. Daar varen we dan de Flamingo Baai in en een klein eindje de Asewets rivier op. Agats is de hoofdplaats van de onderafdeling Asmat, gesticht als bestuurspost in 1 939 en na de oorlog pas weer in 1954 bezet. Het is de standplaats van een Controleur. Verder heb je er een politiemacht van 6 man, een paar missionarissen en de manager van de houtaankapconcessie. Dat zijn dan de voornaamste inwoners van Agats, gebouwd op één van de weinig droge plaatsen in het onmetelijk moerasgebied van de Asmat. In deze streken is Rocke feller in 1961 vermist. Het South New Guinea Exportbedrijf "IMEX" heeft hier een concessie om ijzerhout te kappen en aan het Gouver nement te verkopen, maar is ook onder andere Agent van de "Kroonduif" te Merauke. De directeur van "IMEX", Baron d'Aulnis de Bourounui was toe vallig in Agats voor het hout laden. Na het afmeren aan een smalle wrakke steiger van 1 Zi meter breed wordt het schip omringd door tientallen Asmat prauwen die elk een stam langszij vast gebonden hebben. De laadreep wordt dan in het water afgevierd en de haak rond de stam om zijn eigen part aan geslagen. Het laden gaat echter langzaam; de dolken zijn loodzwaar en iets korter dan de lengte van het laadhoofd, en de Papoea's erg onhandig. Die avond wordt de supervisor van de hout- aankaap opgezocht en een geweldige deuk geslagen in zijn vierkante kruik. De volgende dag wordt de belading voltooid en de Papoea's door de IMEX betaald. Het dagloon bedraagt een halve lempeng tabak per persoon. Bij op- - met eigen vervoer en chauffeur -verzorging en akkomodatie komend tij vertrekken we en liggen op het merk met 96 ijzerhouten dolken aan boord. Vier dagen later liggen we afgemeerd te Merauke, terug in de "beschaving" van een koud biertje in het Gouvernements Hotel en een bioscoopje aan de overkant in een zinken loods, en dan realiseer je je misschien niet eens dat je nog geen 3 weken bent weg geweest! Literatuur: 1) Vademecum voor Ned. Nieuw-Gui- nea 1 956. 2) Nieuw-Guinea en de G.M. door C. Hokke. Noten: 1) NIGIMIJ Nieuw-Guinea Import Export Mij. PIM Pacific Import My. IMEX Export Bedrijf South New Guinea 2) Baas Hoofd WTK 3) Zeemijl 1852 meter 4) Aldis Lamp Sein lamp 5) BaZ Bericht aan Zeevarenden 6) HPB Hoofd Plaatselijk Bestuur DTC Detachementscommandant Alg. Assurantiebedrijf "Argo" ALLE VERZEKERINGEN Kantoor en woonhuis Corn, de Witt- laan 83, Den Haag, tel. 070-35571 72 1 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 17