CHANGI-AIRPORT
O
ORIENT TRAVEL BV ZZ
Reünie Banjoe Biroe
Kamp 10
v.a. 3.800,-
RETOUR BALI v.a. 1.895,-
RETOUR AUSTRALIË v.a. 2.635,-
berichten lezen. Er was een ding, dat hem
in hoge mate verbaasde: de Japanse kran
ten bevatten het ware nieuws en gewoon
lijk zeer gedetailleerd en dat zou je in die
dagen niet verwachten.
Na de bevrijding bleek, dat wij van alle
belangrijke gebeurtenissen op de hoogte
waren geweest; zelfs van de atoombom,
maar die had een andere naam. "Bakudai"
(iets enorms).
O ja, de kranten, hoe kwamen we daar
aan? Je kon natuurlijk niet telkens op de
zelfde plek een krant wegnemen, dat zou in
't oog lopen. Dus kwam er een schema om
de kranten telkens ergens anders te kapen.
Maar we moesten geen dubbele exempla
ren hebben, dat zou een onnodig risico
zijn, dus moesten de medewerkers even
leren hoe ze de datum op de rand van de
krant konden lezen. Dat was eenvoudig
genoeg, een nummertje en dan de "dag" en
weer een nummertje en dan de "maand".
Hans verstopte de kranten met grote zorg,
maar, mocht hij ooit worden gepakt, dan
was er altijd een uitweg. "Ik moet naar de
benjo" (benjo w.c.). Nooit zijn ze er
achter gekomen, dat het echt niet ging om
de benjo maar om de karakters
D.A.V.
Een stampvolle gevangenis
ik scharrelde er maar wat rond.
Een eivol congresgebouw;
ik keek maar wat in 't rond.
De Grote Leegte blijft; je zoekt toch,
terwijl je weet dat je niet diegene vindt,
die je, voordat je hem kende al verloor,
je vader
Wreed weggevaagd door de Winds of War;
Daarmee ging alles teloor.
Niemand had het over hem
of zei, dat ze hem hadden gekend.
Dat kon ook haast niet;
wij zaten in een vrouwenkamp.
Zo kwam voor mij al vroeg een schraal en
leeg
einde aan een confrontatie met honderden
beste mensen met wie ik jaren samen
"woonde"
en die ik niet heb herkend,
al zeggen m'n zussen: die heb je toch wel
gekend
Willem Lodewijk Algra
Reünist BB 10.
VROEGER RAF CHANGI,
NU SINGAPORE LUCHTMACHT
HANGAR GEBOUWD
DOOR KRIJGSGEVANGENEN
In een kranteartikel las ik dat luchthaven Changi van Singapore als een van de beste
luchthavens ter wereld geldt.
Bij het lezen van dit bericht, gingen mijn gedachten terug naar 45 jaar geleden waar in
1943 duizenden krijgsgevangenen van de Jap slavenarbeid moesten verrichten voor
aanleg van een militair vliegveld.
Changi-area bestond toen grotendeels uit een jungle van groen, begroeid met vele
klapper- en mangrovebossen. Het wemelde er ook van allerlei ongedierte. Het was een
gigantisch werk om van deze rimboe een vliegveld te maken. Zo waar, gingen binnen een
jaar de eerste jachtvliegtuigen de lucht in.
De felle zon schijnende op onze halfnaakte huid was moordend. Door de zware arbeid
en bovendien slechte voeding, waren er al spoedig vele ziektegevallen, hoofdzakelijk
dysenterie. Velen hebben dan ook die poel van ellende niet overleefd. Tussen Changi nu
en Changi toen, ligt veel ellende opgesloten. In feite zijn het in eerste instantie
krijgsgevangenen geweest, die de basis hebben gelegd voor de aanleg van Changi-
Airport.
Het is goed te weten, dat dit vliegveld nu is uitgegroeid tot één van de modernste
vlieghavens waar Singapore trots op kan zijn.
Menige vakantieganger die nu een bezoek brengt aan het Verre Oosten, zal ongetwijfeld
Changi-Airport aandoen.
Tenslotte zou ik dan ook willen sluiten met een eresaluut (Last Post) aan hen die in
Changi een laatste rustplaats hebben gevonden.
WIM BARON
RETOUR BANGKOK v.a. ƒ1.320,- f
RETOUR JAKARTA v.a. ƒ1.870,-
3 I -daagse verzorgde reis JAVA en BALI
GARANTIEFONDS
REISGELDEN
Singel 486 - 1017 AW AMSTERDAM
Tel. 020 - 23 74 84
Laan van Meerdervoort 291 DEN HAAG
Tel. 070 - 361 50 78
Rokin 52 AMSTERDAM - TEL. 020 - 24 25 38
13