CHANGI-AIRPORT O ORIENT TRAVEL BV ZZ Reünie Banjoe Biroe Kamp 10 v.a. 3.800,- RETOUR BALI v.a. 1.895,- RETOUR AUSTRALIË v.a. 2.635,- berichten lezen. Er was een ding, dat hem in hoge mate verbaasde: de Japanse kran ten bevatten het ware nieuws en gewoon lijk zeer gedetailleerd en dat zou je in die dagen niet verwachten. Na de bevrijding bleek, dat wij van alle belangrijke gebeurtenissen op de hoogte waren geweest; zelfs van de atoombom, maar die had een andere naam. "Bakudai" (iets enorms). O ja, de kranten, hoe kwamen we daar aan? Je kon natuurlijk niet telkens op de zelfde plek een krant wegnemen, dat zou in 't oog lopen. Dus kwam er een schema om de kranten telkens ergens anders te kapen. Maar we moesten geen dubbele exempla ren hebben, dat zou een onnodig risico zijn, dus moesten de medewerkers even leren hoe ze de datum op de rand van de krant konden lezen. Dat was eenvoudig genoeg, een nummertje en dan de "dag" en weer een nummertje en dan de "maand". Hans verstopte de kranten met grote zorg, maar, mocht hij ooit worden gepakt, dan was er altijd een uitweg. "Ik moet naar de benjo" (benjo w.c.). Nooit zijn ze er achter gekomen, dat het echt niet ging om de benjo maar om de karakters D.A.V. Een stampvolle gevangenis ik scharrelde er maar wat rond. Een eivol congresgebouw; ik keek maar wat in 't rond. De Grote Leegte blijft; je zoekt toch, terwijl je weet dat je niet diegene vindt, die je, voordat je hem kende al verloor, je vader Wreed weggevaagd door de Winds of War; Daarmee ging alles teloor. Niemand had het over hem of zei, dat ze hem hadden gekend. Dat kon ook haast niet; wij zaten in een vrouwenkamp. Zo kwam voor mij al vroeg een schraal en leeg einde aan een confrontatie met honderden beste mensen met wie ik jaren samen "woonde" en die ik niet heb herkend, al zeggen m'n zussen: die heb je toch wel gekend Willem Lodewijk Algra Reünist BB 10. VROEGER RAF CHANGI, NU SINGAPORE LUCHTMACHT HANGAR GEBOUWD DOOR KRIJGSGEVANGENEN In een kranteartikel las ik dat luchthaven Changi van Singapore als een van de beste luchthavens ter wereld geldt. Bij het lezen van dit bericht, gingen mijn gedachten terug naar 45 jaar geleden waar in 1943 duizenden krijgsgevangenen van de Jap slavenarbeid moesten verrichten voor aanleg van een militair vliegveld. Changi-area bestond toen grotendeels uit een jungle van groen, begroeid met vele klapper- en mangrovebossen. Het wemelde er ook van allerlei ongedierte. Het was een gigantisch werk om van deze rimboe een vliegveld te maken. Zo waar, gingen binnen een jaar de eerste jachtvliegtuigen de lucht in. De felle zon schijnende op onze halfnaakte huid was moordend. Door de zware arbeid en bovendien slechte voeding, waren er al spoedig vele ziektegevallen, hoofdzakelijk dysenterie. Velen hebben dan ook die poel van ellende niet overleefd. Tussen Changi nu en Changi toen, ligt veel ellende opgesloten. In feite zijn het in eerste instantie krijgsgevangenen geweest, die de basis hebben gelegd voor de aanleg van Changi- Airport. Het is goed te weten, dat dit vliegveld nu is uitgegroeid tot één van de modernste vlieghavens waar Singapore trots op kan zijn. Menige vakantieganger die nu een bezoek brengt aan het Verre Oosten, zal ongetwijfeld Changi-Airport aandoen. Tenslotte zou ik dan ook willen sluiten met een eresaluut (Last Post) aan hen die in Changi een laatste rustplaats hebben gevonden. WIM BARON RETOUR BANGKOK v.a. ƒ1.320,- f RETOUR JAKARTA v.a. ƒ1.870,- 3 I -daagse verzorgde reis JAVA en BALI GARANTIEFONDS REISGELDEN Singel 486 - 1017 AW AMSTERDAM Tel. 020 - 23 74 84 Laan van Meerdervoort 291 DEN HAAG Tel. 070 - 361 50 78 Rokin 52 AMSTERDAM - TEL. 020 - 24 25 38 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 13