0 GEZOCHT INDONESIË Tours Tickets boek bij AURORA (ANVR/SGR/1ATA) Clauskindereweg 28-29 1069 Amsterdam Tel. 020 - 619 93 77/619 93 96 Zat. telefonisch niet bereikbaar Vakvrouwen 19e 20e EEUWSE INDISCHE SCHILDERIJEN aquarellen en tekeningen door Nederlandse en andere Europese kunstenaars. HAKS MARIS - Zijlweg 283 - 2015 CM Haarlem tel. 023 - 25 35 01 - fax. 023 - 25 35 07 haar een stuk papier en een potlood met een stompe punt. Als een dolkgreep ze het potlood vast en met een blik naar Vonneke die onverstoorbaar haar sommetjes bleef maken, stak ze als een bezetene op het papier. Het potlood brak en met een kreet van woede veegde ze alles wat op tafel lag weg en verdween door de open deur. Dat ging zo vier, vijf keer. Mevrouw vroeg of ik het erg vond dat Martha er was. "Weet u, dit is de eerste keer dat ze iets echt wil, dat ze hoort wanneer uw fiets het erf oprijdt?" Martha bleef altijd maar heel kort, na een minuut of vijf hield ze het voor gezien. Of de stoel werd onverwachts achteruit- geschoven of de tafel kreeg een zet vooruit zodat Vonneke bijna van haar stoel rolde en ik voorover kukelde. Het was wel oppassen dat er geen boeken of andere zaken op tafel lagen als Martha eraan kwam. Op een keer, ik kon het niet laten, toen ik die grote onbehouwen kinderhand zo met dat potlood bezig zag, probeerde ik het. Ik sloot mijn hand over de hare, en maakte een paar schrijfbewegingen. Tot mijn ver bazing liet Martha het toe. Ze kreunde zelfs van plezier. De daarop volgende ke ren was dat "schrijven" met Martha vaste prik. Zodra ze aan tafel zat, pakte ze mijn hand om aan te duiden dat het tijd was voor de schrijfoefening, die bestond uit het op en neer drukken van het potlood. Op een bepaalde manier voelde ik het aankomen, eens zou het mis gaan, hoe, waarom, wanneer wist ik niet, maar ik had een voorgevoel. En het gebeurde. Martha had een beurt overgeslagen, de daarop volgende keer was ze er weer. Ze ging als gewoonlijk naast me zitten, maar dit keer wilde ze het papier niet, ze graaide het schrift onder Vonneke weg, smeet het de tuin in. Vonneke ging het, stoicijns als ze was, oprapen. Martha stond op. In haar volle lengte torende ze naast me, wat wilde ze? Ineens greep ze het boek waar ik uit las, greep mijn (zuinig bewaarde) Pilot pen en kraste ermee op de kaft van het boek, alsof ze het wilde doorboren. Wilde halen op en neer en nog eens, ik hield mijn adem in, mijn pen.... brak af. Krijsend smeet Martha het ding weg, met een zwaai gooide ze de zware ijzeren tafel om, liep met grote stappen naar binnen. In de kamer liep ze regelrecht naar het wandrek en wat toen gebeurde ben ik alleen in films tegengeko men. Rang-rang-rang, alle flessen, potjes, busjes tegen de grond. Vreselijk! Bedien den en mevrouw kwamen aangesneld, de worsteling die ik toen zag van Martha met deze mensen zal ik nooit vergeten. Wat was er met haar, waarom? Waarom na weken van stilte en soms een glimp van bijna benadering, dit? Was het beheersing geweest en was dat juist wat ze niet kon hebben? Die dag stapte ik voor het eerst bevend op de fiets naar huis. Twee jaar Japanse bezet ting, vaak toch wel ondragelijke spanning en angst. Maar dit was anders, een andere spanning, geen angst maar verdriet om een meisje van twaalf jaar dat geen deel kon uitmaken van onze wereld hoe ellendig die er op dit moment ook voor stond. Thuis pakte ik de gebroken pen en het boek uit mijn tas. Op de omslag had Martha haar woede ingekrast, haar levenstekens, onuitwisbaar. Toen ik die tekens goed bekeek, kon ik heel duidelijk een M onder scheiden. De M van Meisje, van Maagd, van Moeder, van Macht en Machteloosheid. De M van Martha Nooit heb ik Martha meer gezien of van haar gehoord. Er braken moeilijke tijden voor ons aan en ik moest heel wat leerlin gen afzeggen. Het boek waarop Martha haar initiaal zette, heette "Ships that pass in the night" van Beatrice Harraden. Ik verloor het met een kist vol andere boeken toen de jeep voor ons in Kediri op een mijn liep tijdens de tweede politionele actie. (ANVR) KI IStil I Ol N Wie zei dat vrouwen geen auto kunnen rijden? Deze dames van het Vrouwen Auto Korps konden het in ieder geval wel. Het korps werd opgericht om opgeroepen mannen te vervangen in het legervervoer. Deze foto, waarop onder meer Hillie Giesbergen, Lidi Loman en Mea Spoelstra staan, werd in Jogja genomen ergens tussen 1940 en 1942. 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 17