NEDINDO-
REIZEN
INDISCH
DOCUMENTATIE
CENTRUM
NAAR INDONESIË:
NAAR AMERIKA;
op de voorgrond. Wetenschappers, ma
gistraten en managers worden zich hun
Indische achtergrond bewust. Een Indisch
monument verrees in Den Haag. Er zijn
plannen in een vergevorderd stadium voor
een Indisch cultureel centrum in de stad
die de meest Indische onder de Neder
landse steden is, waarin Couperus rond
liep en begraven ligt. Het belang van deze
initiatieven mag niet onderschat worden."
"Er leven, rekeninghoudend met de tweede
en derde generatie, momenteel circa
700.000 Indische Nederlanders onder ons.
Een vierde groep vormen degenen, die
geboren en getogen in Holland, zich ver
bonden voelen met het voormalige Indië,
omdat zij daaraan onuitwisbare herinne
ringen hebben of, omdat zij door familie en
traditie zich daaraan gebonden weten. Met
deze groep erbij kan het aantal Indisch
georiënteerden een miljoen overschrij
den."
"Binnen de grenzen zijn Indische elemen
ten levend gebleven in woorden als "kassian,
pienter, bamibal", in uitdrukkingen als "dat
is mijn pakean niet". Reclame toontgetinte
jongeren. De Indische keuken, hoewel
gepeperd, staat in hoog aanzien."
"Het is altijd riskant algemene kenmerken
aan te wijzen. Toch heeft het er veel van
weg, dat de Indische Nederlander eigen
normen heeft. Waar de Nederlander aan
dacht en zorg bewijst door ook op kleine
geldbedragen te letten, toont de Indische
Nederlander daar graag een vorstelijke
onverschilligheid. Hij tawart wel, hij on
derhandelt, maar afdingen tot op het bot is
niet chic. Hij loopt niet met zijn mening te
koop, maar als hij daarvoor uitkomt, be
kommert hij zich niet om nuances. Zo is
dat! (Wie dat niet vindt, is gek.) Hij gebruikt
eigen, bijna onvertaalbare woordjes als
"enak, kesel, tolol" en misschien nog een
aantal korte erotische woordjes, die me
op dit moment maar niet te binnen willen
schieten.
Hij gaat nogal eens douchen om zich te
ontspannen, "lekker te maken". Hij loopt
thuis op sloffen en gaat 's avonds soms in
pyjama gekleed als hij geen gasten ver
wacht. Er staan volgens zeggen flessen op
het toilet, waarvan het gebruik niet ie
dereen duidelijk is. Hij eet vaak rijst, ge
bruikt sambal, peutert tussen de tanden na
de maaltijd en is meestal sober in alcohol
gebruik. Op feesten vindt er doorgaans
een gemeenschappeijke rijstmaaltijd plaats.
Hetgezamenlijkzingen kwam vroegerveel
voor. De exclusiviteit is ook van het
gitaarspelen af. Maar als hij soms koffie
drinkt, dan doet hij dat uit een glas... en dan
zit 't drab er nog in."
"Door het Indisch reveil kan een twaalfde,
culturele provincie ontstaan, de Indische
provincie. Maar Friezen hebben Leeu
warden en de Elfstedentocht, Limburgers
Maastricht en het Geuldal; Indischen wo
nen verspreid door het land. Kan iets
ontstaan zonder kern? Waarschijnlijk niet.
Kan iets in stand blijven op een verspreid
gebied? Ja. In het oude Israël had de stam
Levi geen eigen gebied, maar er bestond
wel degelijk een krachtige eenheid. Er is
zelfs een eigen bijbelboek aan te danken.
De vroegere gouvernementsambtenaren
woonden soms dagreizen van elkaar, maar
deelden het besef te horen bij een groot,
samenhangend geheel."
"Voor zo'n samenhangend geheel zijn
meerdere instellingen nodig. Belangrijke
diensten kan daarbij een cultureel centrum
bieden. Zo'n centrum zal van de eigen stijl
en traditie getuigen, maar zal geen museum
worden. Het gaat erom initiatieven te
verwelkomen en te steunen. Er moeten
immers nieuwe vormen ontstaan, waarin
de komende generaties zich herkennen.
Het plan om een Indisch cultureel centrum
in Den Haag te stichten verdient daarom
de steun van iedere Indische Nederlander.
Als de Indische inspiratie uitgebouwd en
bewaard dient te blijven, dan mag verwacht
worden, dat wij, u en ik, daar iets aan doen,
er tijd, geld en moeite aan willen besteden.
Dan wordt een banier geplant in ons land.
Dan wordt een ontmoetingspunt gescha
pen. Bij zovele vlaggen van provincies,
steden, groeperingen en verenigingen mag
een Indisch vaandel niet ontbreken."
"De Indische Nederlanders zijn de enige
bevolkingsgroep in de gechiedenis van de
Het Indisch Wetenschappelijk
Instituut (tel. 070 - 354 55 01)
en het
Indisch Familie Archief
(tel. 070 - 351 26 02)
samen het
Het adres is Prins Mauritslaan 36;
2582 LS Den Haag en de openingstijden
zijn maandag t/rn donderdag van 0.930 -
14.00 uur. Bovendien elke eerste za
terdag van de maand van 10.00-12.00
uur.
Lage Landen, die vervolgd en gevangen
genomen zijn op grond van hun
Nederlanderschap. Dat is onze peperdure
plaats. Daarom zitten wij in het merg van
de Nederlandse cultuur: wij zijn de enigen
die binnen en buiten de kampen het Ne
derlands zijn hebben moeten bekopen met
honger, mishandeling, ziekte en in zovele
gevallen, met de dood."
"De charme van het Indisch zijn" door mr.
Bouke Jagt is een uitgave van de stichting
Indisch Cultureel Centrum, Lange Voor
hout 5 2514 EA Den Haag,
tel. 070 - 365 69 83.
Seniorenreizen - 30 dg. Java - Bali 4.995,
met 3 dg. verlenging Lombok 395,
Vertrek: 27 oktober '91-1 maart '92 - 3 I mei '92.
Het zijn rustige reizen in kleine etappes met max. 24 personen. Onder het
motto: "niets hoeft en alles kan" is er voldoende tijd om die dingen te doen die
meestal wegens tijdgebrek niet konden gebeuren. Met 2-4 overnachtingen per
etappe is er volop tijd om te genieten van land en volk.
Kerstreis - 23 dg. Sumatra-Java-Bali 4.995
vertrek: 18 dec. '91retour 9 jan. '92
Informatie beschikbaar over andere Indonesië-reizen.
Indian Country tour - 19 dg. 4.295,
Vertrek 2 mei 1992.
Bezoeken aan Indianen-centra en mooie natuurparken. Ook aandacht aan de
Mormonen in Utah en de natuurgeneeskundige centra.
Directie: Suzanne Gideonse Roy Grashuis
Stadhouderslaan 2, 2517 HW Den Haag, Tel. 070 - 346 66 66
19