NEDINDO- REIZEN INDISCH DOCUMENTATIE CENTRUM NAAR INDONESIË: NAAR AMERIKA; op de voorgrond. Wetenschappers, ma gistraten en managers worden zich hun Indische achtergrond bewust. Een Indisch monument verrees in Den Haag. Er zijn plannen in een vergevorderd stadium voor een Indisch cultureel centrum in de stad die de meest Indische onder de Neder landse steden is, waarin Couperus rond liep en begraven ligt. Het belang van deze initiatieven mag niet onderschat worden." "Er leven, rekeninghoudend met de tweede en derde generatie, momenteel circa 700.000 Indische Nederlanders onder ons. Een vierde groep vormen degenen, die geboren en getogen in Holland, zich ver bonden voelen met het voormalige Indië, omdat zij daaraan onuitwisbare herinne ringen hebben of, omdat zij door familie en traditie zich daaraan gebonden weten. Met deze groep erbij kan het aantal Indisch georiënteerden een miljoen overschrij den." "Binnen de grenzen zijn Indische elemen ten levend gebleven in woorden als "kassian, pienter, bamibal", in uitdrukkingen als "dat is mijn pakean niet". Reclame toontgetinte jongeren. De Indische keuken, hoewel gepeperd, staat in hoog aanzien." "Het is altijd riskant algemene kenmerken aan te wijzen. Toch heeft het er veel van weg, dat de Indische Nederlander eigen normen heeft. Waar de Nederlander aan dacht en zorg bewijst door ook op kleine geldbedragen te letten, toont de Indische Nederlander daar graag een vorstelijke onverschilligheid. Hij tawart wel, hij on derhandelt, maar afdingen tot op het bot is niet chic. Hij loopt niet met zijn mening te koop, maar als hij daarvoor uitkomt, be kommert hij zich niet om nuances. Zo is dat! (Wie dat niet vindt, is gek.) Hij gebruikt eigen, bijna onvertaalbare woordjes als "enak, kesel, tolol" en misschien nog een aantal korte erotische woordjes, die me op dit moment maar niet te binnen willen schieten. Hij gaat nogal eens douchen om zich te ontspannen, "lekker te maken". Hij loopt thuis op sloffen en gaat 's avonds soms in pyjama gekleed als hij geen gasten ver wacht. Er staan volgens zeggen flessen op het toilet, waarvan het gebruik niet ie dereen duidelijk is. Hij eet vaak rijst, ge bruikt sambal, peutert tussen de tanden na de maaltijd en is meestal sober in alcohol gebruik. Op feesten vindt er doorgaans een gemeenschappeijke rijstmaaltijd plaats. Hetgezamenlijkzingen kwam vroegerveel voor. De exclusiviteit is ook van het gitaarspelen af. Maar als hij soms koffie drinkt, dan doet hij dat uit een glas... en dan zit 't drab er nog in." "Door het Indisch reveil kan een twaalfde, culturele provincie ontstaan, de Indische provincie. Maar Friezen hebben Leeu warden en de Elfstedentocht, Limburgers Maastricht en het Geuldal; Indischen wo nen verspreid door het land. Kan iets ontstaan zonder kern? Waarschijnlijk niet. Kan iets in stand blijven op een verspreid gebied? Ja. In het oude Israël had de stam Levi geen eigen gebied, maar er bestond wel degelijk een krachtige eenheid. Er is zelfs een eigen bijbelboek aan te danken. De vroegere gouvernementsambtenaren woonden soms dagreizen van elkaar, maar deelden het besef te horen bij een groot, samenhangend geheel." "Voor zo'n samenhangend geheel zijn meerdere instellingen nodig. Belangrijke diensten kan daarbij een cultureel centrum bieden. Zo'n centrum zal van de eigen stijl en traditie getuigen, maar zal geen museum worden. Het gaat erom initiatieven te verwelkomen en te steunen. Er moeten immers nieuwe vormen ontstaan, waarin de komende generaties zich herkennen. Het plan om een Indisch cultureel centrum in Den Haag te stichten verdient daarom de steun van iedere Indische Nederlander. Als de Indische inspiratie uitgebouwd en bewaard dient te blijven, dan mag verwacht worden, dat wij, u en ik, daar iets aan doen, er tijd, geld en moeite aan willen besteden. Dan wordt een banier geplant in ons land. Dan wordt een ontmoetingspunt gescha pen. Bij zovele vlaggen van provincies, steden, groeperingen en verenigingen mag een Indisch vaandel niet ontbreken." "De Indische Nederlanders zijn de enige bevolkingsgroep in de gechiedenis van de Het Indisch Wetenschappelijk Instituut (tel. 070 - 354 55 01) en het Indisch Familie Archief (tel. 070 - 351 26 02) samen het Het adres is Prins Mauritslaan 36; 2582 LS Den Haag en de openingstijden zijn maandag t/rn donderdag van 0.930 - 14.00 uur. Bovendien elke eerste za terdag van de maand van 10.00-12.00 uur. Lage Landen, die vervolgd en gevangen genomen zijn op grond van hun Nederlanderschap. Dat is onze peperdure plaats. Daarom zitten wij in het merg van de Nederlandse cultuur: wij zijn de enigen die binnen en buiten de kampen het Ne derlands zijn hebben moeten bekopen met honger, mishandeling, ziekte en in zovele gevallen, met de dood." "De charme van het Indisch zijn" door mr. Bouke Jagt is een uitgave van de stichting Indisch Cultureel Centrum, Lange Voor hout 5 2514 EA Den Haag, tel. 070 - 365 69 83. Seniorenreizen - 30 dg. Java - Bali 4.995, met 3 dg. verlenging Lombok 395, Vertrek: 27 oktober '91-1 maart '92 - 3 I mei '92. Het zijn rustige reizen in kleine etappes met max. 24 personen. Onder het motto: "niets hoeft en alles kan" is er voldoende tijd om die dingen te doen die meestal wegens tijdgebrek niet konden gebeuren. Met 2-4 overnachtingen per etappe is er volop tijd om te genieten van land en volk. Kerstreis - 23 dg. Sumatra-Java-Bali 4.995 vertrek: 18 dec. '91retour 9 jan. '92 Informatie beschikbaar over andere Indonesië-reizen. Indian Country tour - 19 dg. 4.295, Vertrek 2 mei 1992. Bezoeken aan Indianen-centra en mooie natuurparken. Ook aandacht aan de Mormonen in Utah en de natuurgeneeskundige centra. Directie: Suzanne Gideonse Roy Grashuis Stadhouderslaan 2, 2517 HW Den Haag, Tel. 070 - 346 66 66 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 19