GERRIT DE RAADT
jbe J\/loioAxÊ44Mtel
BATAVIA-SOERABAJA
IN TIEN UUR,
DWARS DOOR
SAPI S EN
KARBOUWEN
(UIT D'ORIENT, 27 AUG. 1932)
IK SLA HET RECORD BATAVIA-SOERABAJA
Het is dan geschied: de afstand Batavia-Soerabaja werd door
die onvervaarde motorrenner, die Gerrit de Raadt heet,
afgelegd in de verbazingwekkende tijd van tien uur.
"En een minuut" luidt het officieel notariële rapport, doch die
zestig seconden schenken wij Gerrit de Raadt en U. Het klinkt wel
erg officieel, die ene minuut er achter, maar voor het grote
publiek betekent de jongste record-rit van de Raadt toch short
and sweet dat deze formidabele afstand van 850 kilometer op een
motorrijwiel werd afgelegd in de luttele tijd van tien uur, hetgeen
dus zoveel betekent als een gemiddelde snelheid van 85 kilometer
per uur. En dit betekent op zijn beurt weer, dat enkele weggedeelten
met snelheden van tussen de I 10 en I30 kilometer per uur
werden afgesnord.
En als men, de weg tussen Batavia en Soerabaja kennende hierbij
even stilstaat, dan zal men eerst ten volle de betekenis van deze
prestatie kunnen beseffen, welke naar onze mening nog grootser
is te noemen dan een min of meer geslaagde recordrit met een
of andere, speciaal voor het doel gebouwde kleinwagen over die
afstand.
Dagenlang reeds was de krokodillenstad vol van het gerucht, dat
De Raadt op de loer lag om zijn kans waar te nemen tot
verbetering van het Java-record voor meergenoemd traject en
zijn compagnon De Sturler-die ook hulde toekomt voor de
minutieuze wijze, waarop hij meerdere onderdelen van de rit
heeft geregeld-had geen handen en geen oren genoeg om de vele
telefoontjes te bedienen, welke als-maar rinkelden, omdat er
nieuwsgierigen en medelevenden waren, die wilden weten of de
grote dag reeds was gearriveerd.
Tot Donderdag moest De Sturler echter al die enthousiaste
mensen op sleeptouw houden. Toen echter kwam bericht uit
Batavia dat de start die morgen 6.10 was gegeven en dat, weer en
wind dienende, De Raadt die middag zo tegen vier uur te
Soerabaja kon worden verwacht.
In den loop van de dag kwamen geregeld berichten binnen van de
plaatsen, welke op deze wervelwind-tocht in een vloek en een
zucht werden gepasseerd en telkens weer bleek, dat De Raadt
geregeld een fiks voorsprong had op de tijd van de vorige
recordhouder.
Ja, alles liet zich zelfs aanzien, alsof hij het traject binnen tien uren
zou afleggen, doch pech bij Toeban, een tergend suikertreintje
elders en een gebrek aan voedsel voor de motor waren oorzaak,
dat niet onder de tien uren kon worden gebleven. Misschien
jammer maar ook in het geval dat de afstand zou zijn afgelegd in,
laat ons zeggen, 9 uur 55 minuten zou de volksmond immers toch
nog spreken van een recordrit in 10 uren, evenals nu. Men is nu
eenmaal op zijn gemak ingesteld en 850 kilometer gedeeld door
tien is oneindig gemakkelijker dan gedeeld door 10 en 55/60 om
de gemiddelde snelheid te berekenen.
Dat het er vol was aan de Perakweg Donderdagmiddag, wel dat
behoeft voor degenen, die de populariteit van Gerrit over heel
Java kennen, geen betoog.
Het was er zelfs zo vol, dat de oververmoeide rijder geen kans zag
van zijn stokje te vallen en piotsloos bij de aanblik van al die
jubelende vriendengezichten weer zichtbaar opklaarde.
En nu het relaas van de tocht.
Dat hebben we maar door De Raadt zelf laten vertellen de
volgende dag, toen hij zich weer net gevoelde, alsof er niets was
gebeurd, behalve dan, dat hij wéér een paar jaartjes jonger was
geworden.
Deze sportsman, nu toch zeker (d.w.z. volgens de Christelijke
tijdrekening) een goede veertiger (neen ...hij is vier-en-dertig,
al ziet-ie er uit als 25. Redactie) schijnt elke twee jaar te verjongen
en zou, indien genoemde tijdrekening niet bestond, nu weer op
weg zijn van 20 naar 18 jaar.
Om dan op het relaas te komen, na zich gemakkelijk op het zadel
van een zijner trouwe motoren te hebben genesteld, werd van
wal gestoken en nu laten wij de motorrijder zelf verder aan het
woord, in zijn sober, ongekunsteld verhaal over die toch verre
van sobere tocht.
door Gerrit de Raadt
(geschreven voor "d'Oriënt")
Toen Schütt een paar jaar geleden het Java-record sloeg met een
Lasalle-automobiel had ik al in mijn hoofd ook eens een kans te
wagen tot recordverbetering, doch deze plannen waren nog niet
rijp of Schütt reed alweer, ditmaal met een Ford en haalde bijna
een uur van het bestaande record af. Het leek in die tijd haast niet
mogelijk nog wat meer van dat nieuwe record af te halen, zodat
ik alle mogelijke verdere plannen maar van de baan schoof. Totdat
Gall met een Austin een nieuw record maakte van I0.53uur')..
27