GERRIT DE RAADT jbe J\/loioAxÊ44Mtel BATAVIA-SOERABAJA IN TIEN UUR, DWARS DOOR SAPI S EN KARBOUWEN (UIT D'ORIENT, 27 AUG. 1932) IK SLA HET RECORD BATAVIA-SOERABAJA Het is dan geschied: de afstand Batavia-Soerabaja werd door die onvervaarde motorrenner, die Gerrit de Raadt heet, afgelegd in de verbazingwekkende tijd van tien uur. "En een minuut" luidt het officieel notariële rapport, doch die zestig seconden schenken wij Gerrit de Raadt en U. Het klinkt wel erg officieel, die ene minuut er achter, maar voor het grote publiek betekent de jongste record-rit van de Raadt toch short and sweet dat deze formidabele afstand van 850 kilometer op een motorrijwiel werd afgelegd in de luttele tijd van tien uur, hetgeen dus zoveel betekent als een gemiddelde snelheid van 85 kilometer per uur. En dit betekent op zijn beurt weer, dat enkele weggedeelten met snelheden van tussen de I 10 en I30 kilometer per uur werden afgesnord. En als men, de weg tussen Batavia en Soerabaja kennende hierbij even stilstaat, dan zal men eerst ten volle de betekenis van deze prestatie kunnen beseffen, welke naar onze mening nog grootser is te noemen dan een min of meer geslaagde recordrit met een of andere, speciaal voor het doel gebouwde kleinwagen over die afstand. Dagenlang reeds was de krokodillenstad vol van het gerucht, dat De Raadt op de loer lag om zijn kans waar te nemen tot verbetering van het Java-record voor meergenoemd traject en zijn compagnon De Sturler-die ook hulde toekomt voor de minutieuze wijze, waarop hij meerdere onderdelen van de rit heeft geregeld-had geen handen en geen oren genoeg om de vele telefoontjes te bedienen, welke als-maar rinkelden, omdat er nieuwsgierigen en medelevenden waren, die wilden weten of de grote dag reeds was gearriveerd. Tot Donderdag moest De Sturler echter al die enthousiaste mensen op sleeptouw houden. Toen echter kwam bericht uit Batavia dat de start die morgen 6.10 was gegeven en dat, weer en wind dienende, De Raadt die middag zo tegen vier uur te Soerabaja kon worden verwacht. In den loop van de dag kwamen geregeld berichten binnen van de plaatsen, welke op deze wervelwind-tocht in een vloek en een zucht werden gepasseerd en telkens weer bleek, dat De Raadt geregeld een fiks voorsprong had op de tijd van de vorige recordhouder. Ja, alles liet zich zelfs aanzien, alsof hij het traject binnen tien uren zou afleggen, doch pech bij Toeban, een tergend suikertreintje elders en een gebrek aan voedsel voor de motor waren oorzaak, dat niet onder de tien uren kon worden gebleven. Misschien jammer maar ook in het geval dat de afstand zou zijn afgelegd in, laat ons zeggen, 9 uur 55 minuten zou de volksmond immers toch nog spreken van een recordrit in 10 uren, evenals nu. Men is nu eenmaal op zijn gemak ingesteld en 850 kilometer gedeeld door tien is oneindig gemakkelijker dan gedeeld door 10 en 55/60 om de gemiddelde snelheid te berekenen. Dat het er vol was aan de Perakweg Donderdagmiddag, wel dat behoeft voor degenen, die de populariteit van Gerrit over heel Java kennen, geen betoog. Het was er zelfs zo vol, dat de oververmoeide rijder geen kans zag van zijn stokje te vallen en piotsloos bij de aanblik van al die jubelende vriendengezichten weer zichtbaar opklaarde. En nu het relaas van de tocht. Dat hebben we maar door De Raadt zelf laten vertellen de volgende dag, toen hij zich weer net gevoelde, alsof er niets was gebeurd, behalve dan, dat hij wéér een paar jaartjes jonger was geworden. Deze sportsman, nu toch zeker (d.w.z. volgens de Christelijke tijdrekening) een goede veertiger (neen ...hij is vier-en-dertig, al ziet-ie er uit als 25. Redactie) schijnt elke twee jaar te verjongen en zou, indien genoemde tijdrekening niet bestond, nu weer op weg zijn van 20 naar 18 jaar. Om dan op het relaas te komen, na zich gemakkelijk op het zadel van een zijner trouwe motoren te hebben genesteld, werd van wal gestoken en nu laten wij de motorrijder zelf verder aan het woord, in zijn sober, ongekunsteld verhaal over die toch verre van sobere tocht. door Gerrit de Raadt (geschreven voor "d'Oriënt") Toen Schütt een paar jaar geleden het Java-record sloeg met een Lasalle-automobiel had ik al in mijn hoofd ook eens een kans te wagen tot recordverbetering, doch deze plannen waren nog niet rijp of Schütt reed alweer, ditmaal met een Ford en haalde bijna een uur van het bestaande record af. Het leek in die tijd haast niet mogelijk nog wat meer van dat nieuwe record af te halen, zodat ik alle mogelijke verdere plannen maar van de baan schoof. Totdat Gall met een Austin een nieuw record maakte van I0.53uur').. 27

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 27