In Indonesië tijdens de "Prang Teluk" (golfoorlog) (ii) Vanwege die Golfoorlog was het daar zo "toeristen-stil" dat wij doorlo pend geheel geïntegreerd raakten in de Indonesische maatschappij. Omdat wij verder geheel zelfstandig reisden, moesten wij ook. alles zelf uitkienen en leerden aldus van allerlei Indonesiërs practische handigheidjes welke wij niet zouden ontwaren in een druk toeristenseizoen. En zo maakten wij bijvoorbeeld kennis met de begrippen TRAVEL en WARTEL. Wat was dat nou 36 door C A Heshusius IN INDONESIË TIJDENS DE "TRAVEL" Misschien bestaat voor andere landgeno ten dit begrip al heel lang; die mogen dit verhaal dan rustig overslaan! Maar voor ons was "travel" een geheel nieuw iets. Dit vri j recentelijk ontstane woord houdt een soort vervoersservice in voor parti culiere reizigers Het biedt interlocaal transport over de weg. Mensen die niet van de massa-vervoermid delen willen gebruikmaken en voor hun comfort iets meer willen besteden bi j het vervoer, zullen bij voorkeur niet met de propvolle bevolkingsbussen reizen, noch met de even afgeladen autoletten, die onder velerlei namen het individuele vervoer langs de wegen regelen, leder kent die kleine minibusjes met achterop hangend een ac tief jongmens wiens enige taak het is om zo veel mogelijk passagiers in het telkenmale halthoudend wagentje te persen Neen, wie niet zwetend en als sardines in een blik geklemd wil zitten tussen andere mensen, levende kippen, dozen van karton of plastic pakken en bundels peteh-bonen, die neemt zijn toevlucht tot de travel. In iedere plaats van enige betekenis en een beet je liggend aan belangrjke doorgaande wegen, vindt men een paar warongachtige bureau't jes met een plank waarop zoiets staat van "travel agency", benevens enkele plaatsen van bestemming De meeste van die kantoortjes hebben zelfs een telefoon en een juffrouw als receptioniste aan een balie. De voertuigen van zo'n travel-agency zijn van dezelfde grootte als de zojuist be sproken minibusjes, colts, bemo's enz., echter met dit verschil dat er behalve de zetel voor de chauffeur er nooit meer dan acht duidelijk herkenbare zetels zijn, welke ook nog wel eens genummerd zijn. Naast de bestuurder (dus ook voorin) de zetelnummers I en 2. Daar achter twee rijen van elk drie zetels; eerst de nummers 3, 4 en 5 en dan daar weer achter de nummers 6, 7 en 8. Meer dan acht passa giers neemt de travel zeker niet mee. Men heeft aldus de garantie dat men keurig, ja zelfs een beetje luxueus wordt vervoerd, Zelfs kan men nog wat (maar niet al te veel) bagage mee voeren; een kleine koffer of zoiets. Men kan dan direct vanaf het kantoortje op stap gaan in de juiste richting, maar men kan ook voor een later tijdstip (ja zelf voor morgen of overmorgen) alvast boeken. Dat reserveren geldt voor een bepaalde rit op een vast uur (er hangt een dienstregeling naar stad X en dan nog wel op de gereserveerde zitplaats. Men kan ook in het kantoortje wachten: meestal zijn er een paar zitbanken en soms ook kan men er een glas koffie bestellen met nog iets daarbij te etenInteressanter en nog leuker is het, dat men de travel ook per telefoon kan benaderen voor een af spraak. Veel tijd kost dat alles niet, want over prijzen kan niet getaward (onder handeld) worden; alle prijzen staan aan gekondigd op een bord; die staan dus vast. Hetgeen - zeker in Indonesië - al tijdwinst oplevert. Hoogstens is het ene kantoortje iets voordeliger dan het andere, maar steeds is het "waar voor je geld". De duurste travels zijn ook het meest com fortabel uitgevoerd.En onderweg pikt de travel geen wenkende pasagiers op; men blijft voortdurend met maximum acht passagiers. Maar het allerleukste met de travel komt nog! Men wordt desgewenst zonder prijsverhoging afgehaald op het eigen adres en men wordt na de reis in de stad X ook gedropt (een nieuw woord van de Bahasa is "drop") op een van tevoren opgegeven adres! Het kan gewoon niet beter.... Wij hebben op Java heel veel gereisd (wij waren metz'n tweetjes) meteen travel. En zeer tot ons genoegen. Van Jakarta naar Bandung (8500 Rp per persoon);van Bandung naar Purwokerto (Rp 6500), en weer van Purwokerto naar Yogya (4000 Rp) en Yogya-Malang voor circa 10.000 Rp. Alle keren werden we "thuis" opge haald en op de bestemde plaats keurig voor de deur van ons volgend verblijf gedropt. Tijdens de reis op genoemde vrij lange trajecten stopte men éénmaal een half uur bij een wegrestaurant voor sanitaire doeleinden en een snel hapje en dronk; gado-gado en koppi tubruk of zoiets Alle keren hadden wij de travel telefonisch besteld.Onze gastheer bij ons guesthouse wist altijd precies welke travels de beste waren en hielp ons met bellen en een afspraak maken voor het tijdstip van afha len .Men diende bij de aanvang van de reis contant te betalen en men kreeg dan vaak ook nog een kwitantie. Bij alle reizen zaten wij met z 'n tweeën op de plaatsen nummer I en 2, dus geheel voorin naast de chauffeur. Practisch: je zag veel meer en genoot aldus van de reis en het landschap. Voorin was het ook wat rustiger, want de bestuurder had al zijn aandacht nodig voor het verkeer en kwebbelde meestal niet. Achterin daarentegen, moest men uitge breid gaan deelnemen aan de conversatie. En hoewel wij de Bahasa ook actief goed beheersen, werd het op de lange duur toch uiterst vermoeiend steeds weer antwoord te moeten geven op vragen als: Waar komen jullie vandaan? Ben je al eerder in Indonesië geweest? Waar heb je de Bahasa geleerd? Hoeveel kinderen hebt U? Wat kost de vliegreis van Europa naar hier? Is het waar dat als je in Holland geen werk vindt, je van de regering een uitkering krijgt? Eens hadden wij een goedkope travel. Alles zat los in het voertuigen de deur ging steeds open; niet erg leuk. Dat was wel een uitzondering. Tussen Yogya en Solo, waar we moesten zijn om er de kraton te bekijken van de Susuhunan, kreeg ons vehikel (nog wel uitgerekend met de band onder onze zetel, want we zaten weer naast de chauffeur) in volle run een klapband! Wij schrokken ons wezenloos en de chauffeur en de andere passagiers ook. Gelukkig hield de chauffeur het stuur stevig vast en botsten wij dus niet tegen een boom of telefoonpaal. Ietwat geschrokken stapten alle acht passagiers uit. Het was mooi weer en toevallig op een mooi plekje, op een grasberm die breed was en waar zelfs een muurtje was waarop men kon gaan zitten Na even rusten en de benen strekken en helemaal van de emotie bekomen, was de band verwisseld en konden wij doorrijden naar Solo. Ondanks dit ene incident: geef ons voortaan maar een travel! De rit bij de aanvang van de reis, om alle andere passagiers thuis af te halen bij hun respectievelijke adressen is op zich zelf al aardig. Natuurlijk kost dat tijd, want niet ieder staat op de afgespro ken tijd netjes met zijn valiesje voor de

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 36