Uwkiche /ileiie^ideU m het doosi ^om- u.d. Cj&ucftea Leren kinderen tegenwoordig op school wel iets over Indië en Indische Nederlanders? En zo ja, wat leren ze dan? Veel Moesson lezers zullen zich dit wel eens met zorg afvragen. In een aantal artike len zal Tom van der Geugten, docent aan de lerarenopleiding van de Hogeschool Katholieke Leergangen in Tilburg, antwoord geven op deze vragen. Hij zal duidelijk maken dat er tot nu toe inderdaad reden voor bezorgheid was, maar dat er reden is voor optimisme, nu de Tweede Kamer in juni van dit jaar enkele belangrijke wetsvoorstellen over "basisvorming" heeft aangenomen. In dit eerste artikel besteedt hij vooral aandacht aan het basisonderwijs. rp *c. fuj- -\yj '«fen,. Groeiende aandacht voor Indische Nederlanders Wie de geschiedenisschoolboeken van de laatste dertig jaren bekijkt zal constateren dat er altijd wel een zekere aandacht is be steed aan Indië, maar dat het daarbij toch vooral ging om de eco nomische en politieke activiteiten van Ne derlanders. Omstreeks 1975 is daar een groeiende aandacht voor sociale geschiedenis bijgeko men, ofwel: hoe gingen mensen met elkaar om? Het heeft tot om streeks 1980 geduurd voordat Indische Ne derlanders in school boeken worden ge noemd. Voor de jaren '90 verwacht ik dat de langzaam maar zeker groeiende aandacht voor deze groep zeker zal toenemen. Kortom, het gaat de goede kant op, maar er blijft reden voor bezorgdheid. Als we namelijk wat nader gaan bekijken wat er wordt geschreven dan is er enerzijds re den om tevreden te zijn; anderzijds is er reden om de wenkbrauwen te fronsen of zelfs kromme tenen te krijgen van erger nis. Fragment I (uit: Sleutel tot het heden deel 4, 1977, pagina 155, bestemd voor kinderen van 11 jaar): "In 1602 werd de Verenigde Oostindische Compagnie opgericht. Jan Pietersz. Coen was de man die ervoor zorgde, dat de Nederlanders een aantal vaste verblijfplaatsen kregen. De Nederlanders traden niet altijd zachtzinnig op. Ze wilden winst maken en hielden daarom lang niet altijd rekening met de inlandse bevolking. De arme Javanen kregen niets van de enorme winsten. Het geld vloeide naar Nederland. Na 1870 begonnen de Nederlanders in te zien, dat ze de inlanders niet goed behandelden. De dwang verdween, maar de inlanders kregen slechts een mager loontje voor het werk dat ze voor ons deden. In de twintigste eeuw kwam er langzamerhand verbetering. Er kwamen scholen en ziekenhuizen en er gingen ook Indiërs naar Nederland om te studeren. De zending en de missie probeerden eveneens de Indiërs te helpen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Indië door de japanners veroverd. De Nederlanders daar werden gevangen genomen en in concentratiekampen ondergebracht. Toen Japan de oorlog verloor, gaf het Soekarno de gelegenheid de republiek Indonesië uit te roepen. De Nederlandse regering was het hiermee niet eens. Ze stuurden soldaten naar Indië om het Nederlandse gezag te herstellen. Op 27 december 1949 tekende Koningin Juliana in het paleis op de Dam de overeenkomst met de republiek Indonesië. Een groot volk was zelfstandig geworden." moeten leren? I) In Nederland hebben auteurs de vrijheid om naar eigen inzichten een schoolboek te schrijven en uit te (laten) geven. Leraren hebben de vrijheid om uit het aanbod van schoolboeken een keuze te doen. Alle scholieren in Nederland krijgen tenminste zes jaar onderwijs in geschiedenis. Het is een verplicht schoolvak in groepen 5 t/m 8 (kinderen van 8 tot 12 jaar) van de basis school en in de onderbouw (lagere klas sen) van het voortgezet onderwijs (kinde ren vanaf 12 jaar), namelijk in klassen I en 2 in het LBO, klassen 12 en 3 in het MAVO en HAVO, en in klassen I t/m 4 in het WVO. 2) In de bovenbouw (ho gere klassen) van het voortgezet onderwijs zijn op de meeste scho len Nederlands en En gels de enige verplichte examenvakken. Geschiedenis is net als alle overige vakken een keuzevak. Het percen tage van alle leerlingen dat ge schiedenis kiest zit on der de 25%. Geschiedenis in het basisonderwijs Geschiedenis als verplicht vak en als keuzevak Wie bepaalt er eigenlijk wat er in de schoolboeken komt te staan? Op welke leeftijd krijgen kinderen geschiedenis onderwijs en wie bepaalt uit welk boek zij Over welke onder werpen gaat het geschiedenisonderwijs op de basisschool? In de jaren '70 verviel de traditionele verplichting van "vaderlandse" geschiede nis. In diezelfde tijd verdween op veel scholen ook de titel van het vak en werd het vak onder de titel "wereldoriëntatie" gecombineerd met aardrijkskunde. De 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 14