Foto 2. 1949: KNIL-militairen keren noodgedwongen lerug naar Nederland. Foto 3. Tussen 1960 en 1970: in de fabrieken werken ook buitenlandse werknemers. Foto 4. Vóór 1975, het jaar dat Suriname onafhankelijk werd, zochten veel Surinamers hun geluk in Nederland. ervaringen hiermee waren echter vaak zo teleurstellend dat veel leraren vanaf om streeks 1985 besloten om weer apart geschiedenis te geven. Leraren hadden in die tijd (en hebben nog steeds) een bijna onbeperkte vrijheid om te bepalen waarover deze lessen gingen. Niet toevallig was het dat net in die tijd vier nieuwe geschiedenismethoden (series van schoolboeken) verschenen. Deze variëerden van zeer traditioneel (veel vaderlandse feitenkennis) tot heel "bestaansverhelderend". Met dat laat ste begrip wordt in het kort bedoeld: geschiedenisonderwijs waarmee je de wereld om je heen beter begrijpt. De methode die op dit punt het verst ging was Bij de tijd. Dit is tevens een be langrijke verklaring voor het grote succes van deze methode. Verplichte kerndoelen Eén van de in juni 1991 aangenomen wetsvoorstellen betrof de invoering van "kerndoelen" in het basisonderwijs. Voor het geschiedenisonderwijs betekent dit dat een beperkt aantal zaken aan de orde moet komen, zoals: de leerlingen kunnen in hoofdlijnen belangrijke ver schijnselen uit de nationale en mondiale geschiedenis aangeven, zoals de econo mische ontwikkeling van Nederland vanaf de 16e eeuw; of: leerlingen kun nen bij historische feiten onderscheid maken tussen oorzaak en gevolg. U begrijpt dat leraren (en auteurs van methoden) weinig moeite hebben met zulke algemeen geformuleerde "kern doelen". Misschien had u gehoopt dat de rege ring deze mogelijkheid zou gebruiken om "Indische Nederlanders" als onder werp verplicht te stellen. Maar met welk argument zou dit onderwerp dan wel, en zo vele andere onderwerpen niet verplicht kunnen worden? Bij het vak geschiedenis dient een oneindige reeks van toch zeker ook belangrijke onderwerpen uit het zo rijke verleden zich aan. Ik denk dat het maar gelukkig is dat de regering binnen bepaalde gren zen leraren de vrijheid en daarmee de verantwoordelijkheid geeft om de on derwerpen zelf te bepalen. In de prak tijk betekent dat: om zelf een keuze te doen uit het aanbod van methodes in plaats van een (staats)schoolboek. Het is juist deze pluriformiteit in het onder wijs waaraan onderwijsmensen in Mid den-Europa langzaam beginnen te wennen. Bestaansverheldering Uit fragment 3 blijkt dat het nastreven van bestaansverheldering er voor heeft gezorgd dat Indische Nederlanders spe ciale aandacht hebben gekregen in Bij de tijd. Met het ontstaan van een multi- Fragment 2 (uit Bij de tijd deel 3, Den Bosch 1986, pagina 55 en 68, bestemd voor kinderen van 10 jaar): "Zodoende worden ontdekkingsreizen steeds meer veroveringstochten. De ontdekkingsreizi gers plunderen de rijkdommen van de pas ont dekte landen. Ze organiseren complete roof tochten. Zelfs de inwoners van de nieuwe landen zijn niet veilig. Ontdekkingsreizigers verkopen die mensen als slaven. Ook nemen de Europea nen de nieuwe gebieden in bezit. Ze besturen de landen en zijn daar de baas. Ze brengen er het christendom, maar tegelijk roven ze de gebie den leeg. Spanje bezit veel landen in Amerika. Portugal, Engeland en ons land zijn de baas in veel landen in Azië. Zo is het huidige Indonesië eeuwenlang van Nederland geweest." Afbeelding van Soekarno met tekst: "Indonesië is pas veertig jaar onafhankelijk van Nederland. Vooral Soekarno is een belangrijke leider geweest voor Indonesië." culturele samenleving in Nederland in de jaren '70 groeide ook de belangstelling voor de diverse allochtonen (van elders afkomstige mensen) in relatie met de autochtone bewoners van Nederland. Ondanks alle inhoudelijke opmerkingen die over fragmenten 2 en 3 te maken zijn, moeten we toch blij zijn met de relatief grote aandacht in Bij de tijd. Andere methoden besteden traditio neel aandacht aan kolonisatie en deko lonisatie van Indonesië, maar besteden (nog) weinig of geen aandacht aan een belangrijke sociale kant van deze on derwerpen: de geschiedenis van Indische Nederlanders. Deze metho den zijn er dan ook minder op gericht om leerlingen op concrete manier dui delijk te maken hoe de samenleving vandaag in elkaar zit. Inhoud en hoeveelheid Veel lezers zullen het met mij eens zijn dat er heel wat te zeggen is over de inhoud van de fragmenten. Pas in een later artikel zal ik ingaan op de histori sche kwaliteit van de schoolboeken op alle (lees verder pag. 17) Afbeelding uit "Bij deTijd" deel 4 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 15