Joden in Nederlands-Indië/ Indonesië voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog (Slot De Japanse bezetting Wij zijn nu aangekomen op de datum van 8 december 1941, toen Japan de verraderlijke onverhoedse aanval op Pearl Harbour uitvoerde, als gevolg waarvan ook Nederlands-Indië in de oorlog werd betrokken. door J Glaser Hoe verging het de Joden? Een belangrijk verschilpunt met Europa was dat de di verse door de Japanse leiding bevolen maatregelen door de afzonderlijke Japanse gezagsdragers vaak geheel verschillend en ook afwijkend werden uitgevoerd of be oordeeld. Wat in het ene kamp wel mocht, dat mocht weer niet in een ander kamp. Over het algemeen mag worden opge merkt, dat weliswaar hier en daar tegen Joden enkele maatregelen zijn getroffen, doch men was nu eenmaal tegen dat blanke ras, en het waren alle blanken, ook de Joden. Toch lijkt het mij goed, om uit het academisch proefschrift van Dr. D.van Velden, dat de titel draagt "De Japanse burger-kampen" te citeren. De Duitse diplomatieke en consulaire vertegenwoordigers bemoeiden zich ook met dejoden. Dejapanners zelf hadden uit de aard der zaak in hun verleden zeer weinig contact met de Joden gehad; anti semitisme kende men in Japan niet. Tijdens het Hitler-regime waren wat meer Joden naar Japan getrokken; zij hadden daar vooral in de muziekwereld een goede naam gekregen. In 1937 bevonden zich ongeveer duizend Joden in Japan. De eerste anti-semitische symptomen waren in 1937 te bespeuren. Zo verleende de Japanse regering toen geen toegang meer tot haar land aan Joden, die afkomstig waren uit Duitsland. Na 8 december 1941 trachtte Hitier de Japanners te overreden tegen de Joden maatregelen te treffen, maar dit gebeurde niet. Zeer veel Joden waren na 1933 uit Duitsland naar Shanghai uitgeweken; velen in de hoop vandaar naar Amerika te kun nen gaan. Ze werden door de Japanners verplicht in een bepaalde stadswijk te gaan wonen, waar men onder speciaal toezicht was geplaatst, maar niet werkelijk geïnterneerd was. De reden was onge twijfeld geen anti-semitisme, maar wan trouwen tegen hen als Westerlingen. In het bezette gebied, dus ook Indië, wer den de Joden van geallieerde nationaliteit tegelijk met de overige geallieerde burgers geïnterneerd, maar tegen hen, die zich speciaal als Jood hadden laten registreren, werden geen maatregelen genomen, evenmin als tegen de statenloze Joden. Aan de andere kant lieten Joden zich als Aziaten registreren. Zij werden daarom ook niet met de Europeanen geïnterneerd, maar eerst eind 1943. Een persoonlijke ervaring wil ik hier toch wel vermelden. We waren nog geen week in krijgsgevan genschap, of enkele andere Joden kwamen bij ons met de mededeling, dat zij kontakt hadden gehad met de Japanse kampleiding, en dat zij hadden gezegd, dat zij eigenlijk Aziaten waren, en dus geen krijgsgevange nen behoefden te zijn. Over deze kwestie was een klein beraad van wel vooraan staandejoden nodig. En unaniem besloten deze om daar niet aan deel te nemen, en ook het advies te geven om niet aan deze zaak te beginnen. Enkelen namen het ad vies over. Anderen echter niet, die werden dan ook vrij gelaten, doch later, ik ver moed zoals reeds aangegeven eind 1943, opnieuw geïnterneerd. Of zij het makkelijk zullen hebben gehad tussen maart 1942 en eind 1943 met hun blanke gezichten, meen ik wel te moeten betwijfelen. In 1943 wees de Duitse regering de Ja panners blijkbaar nog eens met nadruk op de gevaarlijkheid der Joden. In hoeverre de Japanners nu werkelijk de theorieën der Duitsers aanvaardden of in een anti- Joodse campagne een motief zagen dat bruikbaar was in hun anti-Westerse pro paganda, is niet met zekerheid na te gaan. In april 1943 begon in Indië een anti-Joodse campagne in pers en radio, die ongetwij feld op de bevolking alleen als anti-westers indruk kan hebben gemaakt, daar slechts een heel enkele Indonesiër geweten kan hebben, wat een Jood was. De anti-semitische propaganda moet zelfs verwarring hebben veroorzaakt, omdat daarin de onderdrukking der Aziatische volkeren aan de Joden werd toegeschre ven, zodat men de Europeanen en Ameri kanen als hun willoze werktuigen en zelfs als hun slachtoffers kon gaan zien. In de pers werden de Joden in een adem ge noemd met verraderlijke neutrale wes terlingen, zij het dan in bewoordingen, die riekten naar de Duitse propaganda. Na een bezoek van enkele Duitse autoriteiten in april 1943 zei Kolonel Yamamoto op 29 april 1943 in een rede te Batavia ter ere van de verjaardag van de Japanse keizer: "De politiek, waarvan de Joden in Amerika en Engeland hebben gebruikt gemaakt bij het onderwerpen en koloniseren van de dui zend millioen Aziaten, bestond in het af scheiden van ieder volksdeel en het ver oorzaken van onenigheid en conflicten binnen een en hetzelfde Aziatische volk. Indien wij ons niet met alle macht verde digen tegen de aanval van dejoden, zullen wij, duizend miljoen Aziaten, voor altijd de slaven worden van het Joodse volk". Eind 1943 werden op Java en elders te gelijk met de nog vrij gebleven geallieer den, de Joodse mannen en vrouwen geïnterneerd, voor zover zij uit andere hoofde niet reeds geïnterneerd waren, doch tezamen met Armeniërs en Irakezen, die allen over een kam werden geschoren. Ze werden meestal in de reeds bestaande kampen ondergebracht, maar in Soerabaja en Batavia werden de vrouwen gevoegd bij de andere afzonderlijk gehouden natio- naliteitsgroepen d.w.z. de Amerikaanse en Britse vrouwen. Eind 1943 werden deze allen bijeenge bracht in Tangerang, west van Batavia. Ik vertelde u reeds, dat de zogeheten Bag- dad-Joden zich voor de oorlog afgezon derd opstelden. Dit heeft zich in de kam pen voortgezet. In Soerabaja bevond zich een vrij grote groep van Irakezen Ze hielden zich in alle kampen zeer apart van de overige bewoners en voelden zich ten onrechte geïnterneerd. Hun vrouwen spraken vaak geen Nederlands of Engels en hadden geen band met de andere vrou wen. Ze waren gewend aan een geheel andere leefwijze en vormden een element van onrust in de kampen. Ze trokken zich van vele kampregels niets aan en smokkelden met de inheemse kamp bewakers zoveel als ze maar konden. Europese vrouwen werden in Tangerang door de Japanners wel als straf in de Iraakse barak geplaatst en ditwas ook echt wel een straf, want ze vonden dat deze Iraakse vrouwen zoveel ruzie maakten en zo vuil waren. In de loop van 1944 kregen de Japanners blijkbaar andere opvattingen over het apart houden van bepaalde "zeer gevaar lijke" groepen, want ze brachten de Ame- (lees verder volgende pagina) 29

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 29