O SCHOOLTJE TE LINGGARDJATI (boven Cheribon) 1938/1939 KERSTKRANDJANG? I door kunt. Dat maakt je onzeker. Wat er achter die oude deur was is redelijk be kend, maar wat achter die nieuwe deur zit... is ook wel een beetje bekend. Dat is het leven in je nieuwe vaderland waar dat ook moge zijn. Herinneringen verzamelen in deze omgeving waar je waarschijnlijk ook alweer een tijd bent, maar waar veel je nog steeds niet zo eigen is. Zo stel ik me het voor. Je aanpassen is overleven. De kunst is je aan te passen zonder jezelf te verliezen. Herkenbaar blijven voor jezelf. Accepte ren dus dat het je nooit zal lukken totaal in die andere leefomgeving op te gaan. Het hoeft ook niet! Binnenkort ga ik voor langere tijd naar Indonesië. Familie en oude schoolvrienden opzoeken. Hoe zul len zij mij vinden. Hoe zal ik op hen overkomen? Verwesterd in die zin dat ik wat meer recht voor z'n raap ben ge worden, de kameraadschappelijke bena dering naar mijn vrienden zonder dat zij dit als té vrij ervaren. Een eigen mening heb ben en er voor uit durven komen. Waar zal mijn plaats als alleenstaande vrouw zijn? Een korte rok of broek zal niet in mijn bagage zitten. Geen drie keer kussen (die meestal in de lucht belanden), maar een eerlijke handdruk. Hé, ik ben me weer aan het aanpassen, al is het maar van tijdelijke aard. Diep in mijn hart hoef ik niet zo nodig mezelf te bewijzen. Door allerlei omstan digheden had ik geen keus. Maar door zo te knokken voor een plaatsje op de ar beidsmarkt en alles wat daar aan vast zit ben ik wel weggegroeid van mijn ik, van dat Indische meisje, onzeker, verlegen naar de vrouw van nu die haar verlegenheid heel goed heeft leren verbergen, minder on zeker, een vrouw die soms (onnodig) fel op haar stukken staat. En toch heeft duidelijkheid naar anderen toe z'n goede kanten. Er bestaat geen twijfel over een bepaald vraagstuk. "C'est Ie ton qui fait la musique." Zo is het. Zeg het op de manier die bij jou past. Dan is er nog een categorie Indonesië- bezoekers. Dat zijn dan de jongeren die er uit nieuwsgierigheid heen gaan. En zij zijn weer onder te verdelen in twee groepen: zij die bereid zijn zich tijdelijk aan te passen aan andere omgangsvormen, zich van te voren dus verdiepen in taal en cultuur. Zij komen terug en voelen zich verrijkt door de schat aan informatie en ervaringen daar opgedaan. En dan is er de groep die Indonesië (en elk ander land) in vijf dagen doen, alles kopen wat los en vast zit zonder zich af te vragen waarvoor en waarom en hoezo. Zij laten wel meer geld achter, maar het land wordt er in zekere zin toch armer door. Want door al te zeer op de toeristische toer te gaan, gaat wat van de diepere zin van veel dingen verloren. Terwijl ik dit zit te typen vraag ik me af waarom ik me er zo in verdiep. Dit alles gebeurt toch in zoveel landen. Ja, maar dit land is "mijn" land, ik wil het herkenbaar houden voor mezelf. En het doet mij pijn te zien hoe opdringerig men in sommige delen van Indonesië is geworden. En dat past helemaal niet bij hun aard. Het is te vergelijken met het volgende: Op een feestje in Nederland met familie en bekenden die allemaal een tijd in hetzelfde plaatsje op Java hadden gewoond waagde ik mij op de dansvloer om eens ouderwets te gaan rock-and-rollen. Wat mijn lieve zoon, toen acht jaar oud, de opmerking ontlokte: "Maar jij bent mijn mamma, hoor!" Die dansende moeder kende hij niet. Waarop ik samen met hem iets lek kers te drinken ging halen en hem op schoot nam. Toen was het goed. Ik was weer mamma, herkenbaar en dus veilig. Hij heeft dat nog. Elke vrijgezel die zich na de dood van mijn man in mijn buurt waagt krijgt het signaal door: "Zij is wel m'n moeder!" Het kind dat de ouder be schermt. En dat gevoel heb ik t.o.v. Indo nesië. U ook? MARIJCKE DE SWART Denkt u weer aan onze De kerstkrandjang, een aktiviteit van de Stichting Charitatieve Fondsen Tjalie Robinson ("Bruine Bus") heeft in de afgelopen jaren dank zij uw goede giften aan talrijke minder bedeelde gezinnen in Indonesië een feestelijk Kerstfeest gebracht. Ook dit jaar zal een extraatje bij hen zeer welkom zijn en daarom is elk bedrag voor de Kerstkrandjang wel kom om hen een goede Kerst te bezorgen! Vergeet hen ook dit keer niet. Bij voorbaat namens hen onze hartelijke dank! Postbankrekeningnr. 6685 t.n.v. Tjalie Robinson BV, Den Haag, o.v.v. "Kerstkrandjang". Links achter met hand voor oog, Wim Bulthuis, op de voorgrond eveneens met hand voor oog Mieke Bulthuis. Rechts Hr.Steegstra (onderwijzer) midden achterin Mej.lken ("Frike"). Linksvoor Bert v. Mechelen. Middenrechts chinees jongetje Donny Kwee. Overigens moeten op deze foto ook voorkomen: Trudie Jansen, Ankie Buning, Jos van Beem en Freddie Dolman. Reacties aan: M.J.C. Vellenga-Bulthuis, Cantharellaan 34, 3852 ZS Ermelo, tel. 03417- 51323. 35

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 35