Een konsekwentie hiervan is dat alle
nieuwigheden verboden zijn. Zo zijn
er geen scholen, mag men niet lezen
en schrijven en is zelfs het bezit van
geschreven teksten verhoden. Het
aanleggen van sawahs is taboe, even
als het verbouwen van gewassen voor
de handel. Het is verboden gebruik te
maken van transport- en verbindings
faciliteiten, ook van een rijpaard of
voertuig, evenals het kweken van vis
in visvijvers en het houden van vier
voeters (behalve honden). Lampen
mogen niet met kerosine, maar alleen
met natuurlijke olie worden gebrand,
het gebruik van spijkers is niet toege
staan, er mag alleen gebruik worden
gemaakt van verbindingen met touw.
Roken is voor de Binnen-Baduy ver-,
boden, wel toegestaan is het kauwen
van pinangnoot, gerold in gambirblad.
Een ander taboe is slapen met de
voeten naar het zuiden gekeerd. Ook
moeten zij altijd het adat-kostuum
dragen.
Hun strenge moraal heeft onder an
dere ten gevolge dat diefstal sedert
onheugelijke tijden bij hen niet voor
komt.
In tegenstelling tot vroeger tijden is
het tegenwoordig niet meer zo een
voudig de oude regels te handhaven.
De nieuwe invloeden die zich in de ge
meenschap doen voelen, maken dat
soms de adat in meer of mindere mate
wordt overtreden.
Het heiligdom Sasaka Domas
De Baduy bezitten geen heiligdommen
of tempels in hun desa's. Bijna onbereik
baar in de wildernis verborgen bevindt
zich een mysterieus heiligdom, Area
Domas of Sasaka Domas genaamd, dat
voor buitenstaanders niet toegankelijk is.
2) Het is omsloten door een oerwoud,
dat de Baduy het "verboden bos" noe
men en waarin niets mag worden aange
raakt of verstoord. Het heiligdom, gele
gen ten zuiden van hun woongebieden in
het brongebied van de rivier de Ciujung,
is opgebouwd uit dertien terrasvormige
steenstapelingen, die van noord naar
zuid oplopen. Op de terrassen staan
rechtopstaande stenen menhirs) en er
liggen stenen met grillige vormen.
Een bijzonder grote menhir van tweeën-
eenhalve meter, die op het hoogste ter
ras staat, belichaamt de hoogste god van
de Baduy, Batara Tunggal. De Baduy ge
loven dat deze godheid op bepaalde tij
den op het terras neerdaalt. Op het
tweede terras, dat leeg is, huizen de zie
len van de overleden Baduy, voordat zij
zich met hun schepper Batara Tunggal
verenigen. De zes menhirs op het derde
Droge rijstvelden van de Baduy.
terras zijn gedenktekens van de kleinkin
deren van Batara Tunggal, die worden
beschouwd als de directe voorouders
van de Baduy-gemeenschap. De jongste
kleinzoon van de oppergod, die zich el
ders vestigde, wordt door de Baduy be
schouwd als de stamvader van het Ban-
tense vorstenhuis.
Een kleine groep vooraanstaande man
nen brengt slechts een maal per jaar een
bezoek aan het heiligdom om tot de
voorouders te bidden, hun zegen voor
het komende jaar af te smeken en de
terrassen te reinigen. Alleen de leider
van deze groep mag het hoogste terras
betreden.
Na deze bedevaart volgt een tweede,
maar dit maal buiten hun territoir. Deze
tocht wordt seba genoemd en gold
voorheen de vorst van Banten, wiens
voorouderlijke gedenksteen op het hei
ligdom staat. Volgens de overlevering
bestaat er tussen de Baduy en het Ban-
tense vorstenhuis een bijzondere band.
Zij zouden hun gebied van een Bantense
vorst "in bewaring" hebben gekregen.
Door hun gebeden en rituelen droegen
de Baduy van hun kant er zorg voor, dat
er voorspoed zou heersen in Banten.
Deze band werd ieder jaar bekrachtigd
in de seba en dan stelde men de vorst
op de hoogte van de toekomst, zoals die
zich op het heiligdom had geopenbaard.
Tegenwoordig vervullen de Baduy deze
traditionele plicht nog steeds ten op
zichte van de districtshoofden van Rang
kas Bitung en Serang aan wie
tuinproducten en amuletten worden
aangeboden. Als tegenprestatie voor de
vervulling van hun traditionele plichten
verwachten de Baduy van de gezagsdra
gers (die de plaats van de vorst hebben
ingenomen) dat zij de positie van de Ba
duy zullen eerbiedigen.
De Baduy geloven dat zolang de adat en
het heiligdom in ere gehouden worden,
de goddelijke orde en het evenwicht ge
handhaafd blijven, en er voorspoed zal
heersen. Gebeurt dit niet, dan zullen
rampen volgen zoals overstromingen en
vulkaanuitbarstingen.
Binnen-Baduy en Buiten-Baduy
De Baduy-gemeenschap is verdeeld in
twee groepen, de Binnen-Baduy (onge
veer 800 mensen) en de Buiten-Baduy
(ongeveer 4200 mensen). Zij hebben elk
hun eigen territoir en huwen bij voor
keur binnen de eigen groep.
De onderscheiding van de beide groepen
is van mythologische oorsprong. De
oorspronkelijke bedoeling zou zijn ge
weest dat de heilige grond van het bin-
nengebied door slechts veertig gezinnen
bewoond mocht worden. Wordt men
als Binnen- of Buiten-Baduy geboren,
dan blijft men dit levenslang. Slechts
overtreding van de adatregels of huwe-
29