O ARCHEOLOGEN ONTDEKKEN TEMPEL OP DE SEMERU I_l INSCHRIJFFORMULIER INDIË-BOOTREIS - HERINNERINGEN 1920-1940 Datum: 1111 1 I I Voorletters: ILJILL_L I Naam: 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Straat: 1 1 1 Nummer: 1 1 1 1 1 1 l1 Postcode: 1 1 1 1 1 1 1 1 Plaats: 1 1 1 Telefoon: |0| Uitgeverij-Boekhandel: MOESSON. Prins Mauritslaan 48a, 2582 LS Den Haag. Stort nog geen geld. U ontvangt van ons een acceptgiro. 34 Indonesische archeologen hebben een opzienbarende vondst gedaan, toen zij een Hindu tempel ontdekten, die lange tijd begraven is geweest onder de met gras begroeide oneffenheden op de hel ling van de Semeru, Oost-Java. De tem pel werd bij toeval ontdekt, toen ar cheologen van het Archeologisch Insti tuut in Yogyakarta, onder leiding van Dr. R.M. Susanto onderzoek deden op het terrein van de Ireng tempel in Pasuruan, en het gerucht de ronde deed, dat er zich een tempel zou bevinden onder de helling van de Semeru. Nadat er dertig centimeter aarde van het bovenste deel van de tempel was verwijderd, realiseerde men zich reeds dat dit een belangrijke ontdekking was. De vondst was ook in zoverre opzienba rend, omdat aan deze streek nimmer enige archeologische betekenis was toe geschreven. Plaatselijke legenden wezen van oudsher op het bestaan van een tempel in dit ge bied, door de bewoners Candi Jawar ge noemd, naar een berghelling van de Semeru. In de Hindu-Javaanse mytholo gie wordt de Semeru beschouwd als een evenbeeld van de berg Mahemeru in In dia. De bij de bevolking gevreesde berg wordt vereerd als woonplaats van de goden. Volgens Dr. Sukarto Atmodjo, een van Indonesië's vooraanstaande historici, werd het altaar, dat bij de uitgravingen was gevonden, mogelijk gebruikt bij de voorouderverering, ofwel voor het ver richten van godsdienstige ceremoniën voordat bedevaartgangers hun tocht naar de top van de berg vervolgden. De gemeenschap, die dit gebied bewoonde, leefde ver verwijderd van het centraal gezag. De plaatselijke cultuur overheer ste zodanig, dat de Hindu cultuur van het centraal gezag werd teruggedron gen. Volgens Dr Sukarto's theorie vormde deze bevolking een marginale gemeenschap, sterk verbonden met de berg als verblijfplaats van de geesten van hun voorouders. Naar zijn schatting werd de tempel in de vijftiende eeuw ge bouwd, in dezelfde tijd als Candi Sukuh en de Candi Ceto op de hellingen van de Lawu. Dr. Susanto, de leider van de ex peditie, is van mening, dat de tempel waarschijnlijk dateert uit de laatste jaren van het Hindu-Javaanse rijk Majapahit. De reliëfs op de gevonden tempel wijzen op sterke invloeden van Majapahit, de stijl ervan is die uit het late tijdperk van Majapahit, gelijkend op de reliëfs van de Candi Panataran. Op de reliëfs zijn dierenfiguren afge beeld: karbouwen, geiten, olifanten, her ten, vogels en vissen en een man die padi aan een stok draagt. De afgebeelde dierenverhalen hebben een didactische waarde, en strekken tot lering van de mens hetgeen is uitgedrukt in gedrag en houding van de verschillende afgebeelde dieren. In architectonisch opzicht en ook wat betreft de reliëfs, kan Candi Jawar, gebouwd door een marginale gemeen schap, niet worden vergeleken met de in hoge mate gestyleerde vorm, die de tempels die dichter bij het centrum van Majapahit liggen, hebben. Candi Jawar is het product van een eenvoudige ge meenschap, die in een bergachtige om geving leefde. Dr. Susanto gelooft, dat er zich behalve de tempel, nog meer oudheden in dit ge bied moeten bevinden. Intussen bestaat de vrees, dat een toe loop van souvenirjagers aan het terrein van de vondst schade zal toebrengen. Dr. Murdjito van de Culturele Dienst van de Provincie Oost-Java, deed een beroep op de media om de berichtgeving over de ontdekking te be perken, totdat volledige details daarover bij de autoriteiten bekend zijn. "Ik ben bang dat de souvenirjagers er eerder bij zullen zijn dan de archeologen zelf', zo zei hij. Uit "The Jakarta Post", 4 sept. 1991vert. Ch. Manders Noot vertaler: De gemeenschap, die eertijds de opge graven Candi Jawar bouwde, vormde wellicht een soortgelijke, in afzondering levende groep als de Baduy in het zuiden van Banten in West-Java (zie het artikel in Moesson van 15 okt. jl.heden ten dage nog zijn. Het feit dat zij op een als heilig beschouwde berg woonden en dat zij eveneens de geesten van de voorou ders vereerden, kan hierop wijzen. prijs per exemplaar ƒ59,50 aantal:exempla(a)r(en). Prijs per exemplaar besteld vóór 30 oktober 1991 52,—. aantal: Voldaan exempla(a)r(en). exempla(a)r(en) Handtekening Totaal voldaan: Datum: Stuur het inschrijfformulier duidelijk en geheel ingevuld naar:

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 36