O
ARCHEOLOGEN ONTDEKKEN TEMPEL OP DE SEMERU
I_l
INSCHRIJFFORMULIER INDIË-BOOTREIS - HERINNERINGEN 1920-1940
Datum: 1111 1 I I Voorletters: ILJILL_L I
Naam:
1 1 1
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Straat:
1 1 1
Nummer:
1 1 1
1 1 1 l1 Postcode: 1 1 1 1 1 1 1 1
Plaats:
1 1 1
Telefoon:
|0|
Uitgeverij-Boekhandel: MOESSON.
Prins Mauritslaan 48a, 2582 LS Den Haag.
Stort nog geen geld. U ontvangt van ons een acceptgiro.
34
Indonesische archeologen hebben een
opzienbarende vondst gedaan, toen zij
een Hindu tempel ontdekten, die lange
tijd begraven is geweest onder de met
gras begroeide oneffenheden op de hel
ling van de Semeru, Oost-Java. De tem
pel werd bij toeval ontdekt, toen ar
cheologen van het Archeologisch Insti
tuut in Yogyakarta, onder leiding van Dr.
R.M. Susanto onderzoek deden op het
terrein van de Ireng tempel in Pasuruan,
en het gerucht de ronde deed, dat er
zich een tempel zou bevinden onder de
helling van de Semeru.
Nadat er dertig centimeter aarde van
het bovenste deel van de tempel was
verwijderd, realiseerde men zich reeds
dat dit een belangrijke ontdekking was.
De vondst was ook in zoverre opzienba
rend, omdat aan deze streek nimmer
enige archeologische betekenis was toe
geschreven.
Plaatselijke legenden wezen van oudsher
op het bestaan van een tempel in dit ge
bied, door de bewoners Candi Jawar ge
noemd, naar een berghelling van de
Semeru. In de Hindu-Javaanse mytholo
gie wordt de Semeru beschouwd als een
evenbeeld van de berg Mahemeru in In
dia. De bij de bevolking gevreesde berg
wordt vereerd als woonplaats van de
goden.
Volgens Dr. Sukarto Atmodjo, een van
Indonesië's vooraanstaande historici,
werd het altaar, dat bij de uitgravingen
was gevonden, mogelijk gebruikt bij de
voorouderverering, ofwel voor het ver
richten van godsdienstige ceremoniën
voordat bedevaartgangers hun tocht
naar de top van de berg vervolgden. De
gemeenschap, die dit gebied bewoonde,
leefde ver verwijderd van het centraal
gezag. De plaatselijke cultuur overheer
ste zodanig, dat de Hindu cultuur van
het centraal gezag werd teruggedron
gen. Volgens Dr Sukarto's theorie
vormde deze bevolking een marginale
gemeenschap, sterk verbonden met de
berg als verblijfplaats van de geesten van
hun voorouders. Naar zijn schatting
werd de tempel in de vijftiende eeuw ge
bouwd, in dezelfde tijd als Candi Sukuh
en de Candi Ceto op de hellingen van de
Lawu. Dr. Susanto, de leider van de ex
peditie, is van mening, dat de tempel
waarschijnlijk dateert uit de laatste jaren
van het Hindu-Javaanse rijk Majapahit.
De reliëfs op de gevonden tempel wijzen
op sterke invloeden van Majapahit, de
stijl ervan is die uit het late tijdperk van
Majapahit, gelijkend op de reliëfs van de
Candi Panataran.
Op de reliëfs zijn dierenfiguren afge
beeld: karbouwen, geiten, olifanten, her
ten, vogels en vissen en een man die padi
aan een stok draagt. De afgebeelde
dierenverhalen hebben een didactische
waarde, en strekken tot lering van de
mens hetgeen is uitgedrukt in gedrag en
houding van de verschillende afgebeelde
dieren. In architectonisch opzicht en ook
wat betreft de reliëfs, kan Candi Jawar,
gebouwd door een marginale gemeen
schap, niet worden vergeleken met de in
hoge mate gestyleerde vorm, die de
tempels die dichter bij het centrum van
Majapahit liggen, hebben. Candi Jawar is
het product van een eenvoudige ge
meenschap, die in een bergachtige om
geving leefde.
Dr. Susanto gelooft, dat er zich behalve
de tempel, nog meer oudheden in dit ge
bied moeten bevinden.
Intussen bestaat de vrees, dat een toe
loop van souvenirjagers aan het terrein
van de vondst schade zal toebrengen.
Dr. Murdjito van de Culturele Dienst
van de Provincie Oost-Java, deed een
beroep op de media om de
berichtgeving over de ontdekking te be
perken, totdat volledige details daarover
bij de autoriteiten bekend zijn. "Ik ben
bang dat de souvenirjagers er eerder bij
zullen zijn dan de archeologen zelf', zo
zei hij.
Uit "The Jakarta Post", 4 sept. 1991vert.
Ch. Manders
Noot vertaler:
De gemeenschap, die eertijds de opge
graven Candi Jawar bouwde, vormde
wellicht een soortgelijke, in afzondering
levende groep als de Baduy in het zuiden
van Banten in West-Java (zie het artikel
in Moesson van 15 okt. jl.heden ten
dage nog zijn. Het feit dat zij op een als
heilig beschouwde berg woonden en dat
zij eveneens de geesten van de voorou
ders vereerden, kan hierop wijzen.
prijs per exemplaar ƒ59,50
aantal:exempla(a)r(en).
Prijs per exemplaar besteld
vóór 30 oktober 1991 52,—.
aantal:
Voldaan
exempla(a)r(en).
exempla(a)r(en)
Handtekening
Totaal voldaan:
Datum:
Stuur het inschrijfformulier duidelijk en geheel ingevuld naar: