DAENDELS' GROTE POSTWEG Van Mr. D.J. Vickery, een van onze lezers in Engeland, ontvingen wij de volgende reactie met betrekking tot het artikel over Herman Willem Daendels in Moesson no.2, die een wetenswaardige aanvulling bevat op de geschiedenis van de wijze, waarop de Grote Postweg destijds werd aange legd. Mr. Vickery, die in de jaren 1962-64 de Postweg veelvuldig heeft be reisd, en zelf enige ervaring heef met de aanleg van kleine wegen in het toenmalige Brits-Indie, schrijf: cartografie, een grote staf van bekwame beheerders en opzichters, het recruteren van een enorm aantal ar beidskrachten, en bovenal, een netwerk van verbindingen om de coördinatie van de werkzaamheden in de diverse secto ren mogelijk te maken, hebben vereist. Het werk zelf zou het bouwen van hon derden duikers en bruggen, lange bedij kingen in de nabijheid van rivieren en doorgravingen door de heuvels hebben meegebracht. Een dilemma bij het ontwikkelen van een argument, dat de onmogelijkheid van het aanleggen van de weg gedurende Daendels' ambtstermijn oppert, komt voort uit de verklaring van Raffles dat er een dergelijke weg bestond, toen hij op Java aankwam om Daendels te vervan gen. Twee punten zijn hierbij relevant. Ten eerste, weten wij dat Daendels van Anjer naar Batavia en vervolgens naar Buitenzorg reisde, dat hij omstreeks 10 januari 1808 bereikte. Het is dus duide lijk dat er al een weg bestond tussen deze drie plaatsen, derhalve is het zeker dat hij dit traject niet aanlegde! Ten tweede is er een sterke tegenstrij digheid tussen Raffles' tekst en de kaar ten die hij in zijn geschrift opneemt. Waar Raffles beweert dat er een weg bestond, tonen zijn kaarten, die zijn bewerkt onder de supervisie van nie mand minder dan de Landmeter-Ge neraal van Madras, dat de weg slechts van Anjer, door Batavia, Buitenzorg en Bandung loopt en eindigt op een punt ongeveer halfverwege Bandung en Cirebon. De kartering getuigt in elk ander opzicht van een zo duide lijke deskundigheid, dat men Raffles' tekst in twijfel moet gaan trekken. Hierbij staat men niet alleen, want Crawfurd, die onder hem diende, zei van hem "Het boek is in haast ge schreven.... wij vermoeden dat Sir Stamford Raffles met een te grote vlotheid zijn werk samenstelt, en daarbij te weinig doorhalingen maakt". Uiteindelijk kwam Daendels niet in maagdelijk gebied. De V.O.C. be heerste sedert het begin van de 18e eeuw de noordkust van Java. Het is re delijk om aan te nemen, dat de militaire troepenverplaatsingen in verband met de oorlogen tegen de Chinezen en de Javanen, die eindigden met het verdrag van 1757, hetgeen daarna gepaard ging met een omvangrijke ontwikkeling van de handel, de aanleg van een eenvoudig wegennet zouden hebben vereist, lange tijd voor de komst van Daendels. Per saldo moet men het eens zijn met Schrieke (3) die schreef: "Vele van de in structies, afkomstig van een man zelfs van Daendels' formaat, bestonden alleen Grote Postweg, Bandoeng "Weinig landen kunnen bogen op wegen, zowel wat betreft de goede staat als de grote uitgestrektheid, als sommige op Java. Een grote postweg, voor voertui gen berijdbaar in alle getijden van het jaar, loopt van Anjer aan de westkant van Bantam, naar een plek op een af stand van twintig mijl van Banyuwangi in het uiterste oosten van het eiland, een afstand van niet minder dan 800 Engelse mijl" (I). Twee vragen rijzen er in verband met deze weg. In de eerste plaats: was Daendels werkelijk verantwoordelijk projecten in zo'n korte tijd zelfs de alge hele energie van een normale G.G. zou hebben verbruikt, verdient de mate waarin deze projecten werkelijk werden uitgevoerd, zeker critische beschouwing. Het lijkt overduidelijk, in het bijzonder voor iemand die enige ervaring heeft met het aanleggen van zelfs elementaire wegen, dat het totaal onmogelijk ge weest zou zijn om de Grote Postweg in de loop van 1808, of zelfs in de gehele periode van drie jaar, waarin Daendels zijn ambt op Java vervulde, aan te leggen. Een dergelijke weg zou een uitgebreide DE GROTE POSTWEG: EEN DILEMMA In zijn artikel over Herman Willem Daendels (Moesson I5aug. 199 IJver- meldt Ch. Manders dat Daendels de Grote Postweg liet aanleggen tijdens de droge moesson van het haar 1808. De weg, zo wordt gezegd, loopt over de ge hele lengte van Java van Anjer in het westen naar Panaroekan in het oosten - een rechtstreekse afstand van zo'n 900 kilometer. Dit werk werd voltooid dank zij het feit, dat gebruik werd gemaakt van de arbeidskracht van de bewoners van de desa's waardoor de weg voerde, zo wordt gezegd. Raffles, die Daendels opvolgde, zegt: voor de aanleg ervan? In de tweede plaats: over welk traject liep de weg? Een nader onderzoek van de feiten, die betrekking hebben op Daendels en de aanleg van de Grote Postweg maakt dat de aard van dit verhaal des te twijfelach tiger wordt. Daendels zette op Nieuwjaarsdag 1808 voet aan wal op Java en vertrok op 29 juni 1811 (2). Hij was dus slechts drie en een half jaar Gouverneur-Generaal. In deze periode hervormde hij onder meer een corrupt bestuursstelsel, kreeg hij te maken met inflatie, reorganiseerde het leger, vocht een oorlog uit met Bantam en vond nog de tijd om de belangrijkste plaatsen op Java te bezoeken. Daar de voltooiing van slechts enkele van deze 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 10