^JUamciA. en Wc 'CUfXUACj, JSw&Stil W. PONSEN Zn. die op inspectiereis waren en een paar nachten in het hotel sliepen, zoals de houtvester bij zijn bezoek aan de bossen en bij de inspectie van electrici- teitsvoorzieningen. Verder was er meestal familie van mevrouw Johannes te logeren die ook kinderen hadden, ledereen ging op de fabriek kijken en sommigen kwamen speciaal voor de fa briek. Een hoogtepunt was het bezoek van de Soesoehoenan van Solo met de Toean Ratoe. Hij werd door de regent rondgeleid en zij op hun beurt door mijn vader. Mijn moeder, mijn broer, me vrouw Lehmans en ik zaten in het huis dat op het erf van de fabriek stond. Hoewel er eigenlijk geen foto's genomen mochten worden had mijn broer toch zijn fototoestel bij zich. Mijn vader kreeg toen een onderschei ding net als de regent, een medaille met erbij behorende oorkonde. Naast an dere zaken vermeldde de oorkonde het recht op permanente toegang tot de kraton en het recht voor mijn vader om vier vrouwen te hebben. "Als je dat maar laat" was het commentaar van mijn moeder. Een andere bezoeker was een journalist. Zijn krante-artikel dat hierna volgt en dat ik kortgeleden in handen kreeg, bracht mij ertoe er wat van te vertellen. Mijn broer en ik waren erbij toen hij de fabriek bezocht. In het winkeltje, dat een vloer van aangestampte aarde had, heb ben we hem op een kopje laten staan. Zodoende kon hij stellen dat het hon derd kilo kon dragen. Naast theeserviezen en kommen wer den er ook vaasjes gemaakt. Ondanks hoge afschrijvingen kon mijn vader het derde jaar geen verlies meer boeken en hoefde het fonds geen bijdrage meer te leveren. De fabriek bestaat niet meer. Er is nu een pasar op die plek. Maar er zijn twee aardewerkbedrijven uit overgebleven. Deze maken nu alleen sieraardewerk. Een ervan ligt aan de weg naar Poerwokerto, op zo'n twintig km van Bandjarnegara gelegen. Hotel Johannes is nu het gebouw van de dienst van Open bare Werken geworden. H.A. HAITSMA Boekbinderij J. van Gojenstraat 291 2526 RK Den Haag tel. 070 - 380 20 95 Inbinden van boeken, tijdschriften, en documenten. Ook restauraties. Warm aanbevolen door Moesson en I.W.I. Thomas met enkele van zijn wayangfïguren. Thomas Susanto (35) geboren in Purworedjo, is bekend om zijn wayang kulit voor stellingen. Hij werkte als dalang en op Pasar Seni, Ancol (Jakarta) maakte hij wayang- figuren en materiaal voor de Zondagsscholen. Met zijn vrouw en vier kinderen is hij nu in Surabaya waar hij actief is in de wayang en traditionele theater-wereld. Thomas heeft zich toegelegd op wayang wahyu, die vertelt over het Oude en Nieuwe Testament. Hij volgde daarna het voorbeeld van Pastoor Wijono uit Purwo redjo die allang aan wayang wahyu deed. Thomas heeft drie keren in Jakarta gespeeld met gamelanbegeleiding, acht maal in Surabaya en drie keren voor de gemeente van de Gereja Kristen Jawi Wetan. De hoofdfiguren zien er uit als wayang kulitpersonen, maar het gezicht is als van mensen in twee dimensies. Het materiaal is gemaakt van karton en van dierenhuiden. De na men zijn uit de Bijbel genomen: Abraham, Daniel, Yusuf, Maria en natuurlijk de hoofdfiguur: Yesus Kristus. Thomas is er trots op dat hij kan bijdragen het Evangelie te verbreiden met zijn wayang wahyu. Wayang is een kunst die niet goedkoop is. Behalve de dalang zijn er de pesinden en de gamelanspelers. De huur van de gamelan zelf is ook hoog. Kerken in de desa kun nen dit niet betalen. Maar Thomas heeft een oplossing gevonden: de voorstelling is goedkoop en toch bevredigend: de stemmen van pesinden en de gamelanmuziek zijn nu op een tape. Ook de tijdsduur is verkort, van 21.00 - 05.00 is het nu een tot twee uren. Het honorarium met pesinden en gamelan is Rp. 500.000 tot Rp. 750.000, op de tape komt het tot Rp. 100.000. Maar er moet wel een goede samenwerking zijn tussen Thomas en de tape-operator. Nu bezit Thomas 150 figuren, maar hij wil die uitbreiden tot 250 inclusief de duivel. E.S. (uit: Mutiara) 23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1991 | | pagina 23