POIRRIÉ'S PERIKELEN O GELD LENEN? m mm Financieringsmij. Setiakawan Coba S> jjfiH «MS»^ Tel. 078 - 180866 De vele ongemakken, waarmee de be slist hevig gestoorde ontwerper van de Bren-carriër Mk-zoveel de inzittenden van dat voertuig opzadelde, konden niet verhinderen dat zij het met respect be handelden en vertroetelden waar en hoe zij konden. Wanneer dat door de baas werd goed gevonden, werd op een vrij plekje tussen alle serienummers, onder deelstekens en vaak prachtige, gekleurde emblemen een naam in sierletters aange bracht die meestal aangaf in welke rich ting de affectie van de bestuurder ge zocht moest worden. Soms relateerde die aan een woest roofdier of een in Zuid-Oost Azië voorkomende demon, maar in de meeste gevallen koos de be stuurder in volledige overeenstemming met de rest van de bemanning voor een romantische betiteling en sierde de naam van zijn geliefde, of de wat meer op afstand aanbeden filmster of zangeres het van nature nukkige voertuig. Er wa ren dan ook aanmerkelijk meer Hilly's, Poppy's, Dorothy's (van Lamour) en Barbara's dan onverschillig welke Se- tan's. Even onverschillig welke naam zij droe gen, hadden de voertuigen één ding met elkaar gemeen en dat was de liefde-haat verhouding die zij met hun bemanningen deelden. Het enige voertuig, dat in dit opzicht buiten de boot viel en zowel door de ei gen bemanning als door de rest regelma tig voor je reinste misbaksel werd uitge maakt, was de Coba I. Liever gezegd de Coba I en II, want de bestuurder had een keer vanwege de vermeende on trouw van zijn meisje in pure minnenijd de naam er afgeschuurd en later, bij het vernemen van zijn vergissing dezelfde naam er weer op gezet en er een II aan toegevoegd om alle kwalat invloeden te bezweren. Die voorzorgsmaatregel bleek echter niet te baten. Coba II bleef haar nukken vertonen. Met een willen starten was er nooit bij. Het vastlopen van bogey-wielen en geleiderollen kwam net als de storingen aan het electrische systeem en het krakend in elkaar draaien van de versnellingsbak zo vaak voor, dat de vertwijfelde monteurs het weer- spannende voertuig voor een maandag- ochtend-produkt uitscholden. Was Coba II na herhaalde gezamenlijke krachtsin spanningen eindelijk in beweging geko men, dan kon men er donder op zeggen, dat zij bij de eerste de beste modderslo- kan het op haar heupen kreeg en op haar platte buik de modder in schoof om daar als een vermoeide karbouw op de takelwagen te gaan liggen wachten. Had men haar eindelijk goed en wel in de ka bels en kettingen, dan hoefde niemand raar op te kijken als zij daar totaal in verstrikt raakte of tenminste met veel kabaal uit de stroppen viel. Coba II was een typisch kwalat-geval, er was echt geen eer aan te behalen en daar hielp geen bakar-menjan of tjakar- ajam tegen. Het was dan ook even voor spelbaar als begrijpelijk, dat Coba II uit eindelijk na een geval van kortsluiting, waarbij de bemanning met knetterende haren alle kanten uit sprong en zijzelf, stuurloos geworden, onder een brug getje dook inplaats van er overheen, he lemaal gesloopt werd en de paar nog bruikbare onderdelen voor de recycling werden besteed. Die laatste stunt van Coba II heb ik niet meer mogen meemaken, omdat ik toen reeds in Zuid-Sumatra zat. Bij de Bren- carriërs natuurlijk, want als je eenmaal met die dingen gespeeld hebt, kom je er nooit meer van los. Daar in Zuid-Suma- tra hadden we trouwens geen leger groene- maar woestijnbruine carriërs, met op de rechterflank een demo- nenkop en op de linker een Rode Oli fant. De meeste knalpotten waren ook kapot, wat zo'n machtige herrie gaf, dat de nadering van een enkele wagen leek op de charge van een Bataljon zware tanks. Ze hadden vanzelfsprekend ook dezelfde romantische namen, troetel namen waarop wij allemaal even trots waren en die bij het schaarse fotografe ren in die tijd onveranderlijk als richt punt werden genomen. Sheila, dat moet me van het hart, was een echt stuk, maar onze Honey was het mooist van allemaal. Honey, het stond in sierletters op de pantserkap boven het schietgat van de commandant en Piet Beyen, onze bestuurder, werd al jaloers als iemand iets te lang naar die naam keek. Piet zorgde er ook voor dat Honey er piekfijn uitzag en haar motor bleef lopen als een naaimachine. Hij aan bad haar gewoon en dat zou je niet zeg gen als je hem hoorde schelden bij het in- en uitstappen, want Piet was eigenlijk veel te groot en breed voor de benau wend kleine bestuurdersplaats. Vooral als Napoleon I, mijn eerste Lampong- aapje meeging en zij er allebei tegelijk in of uit wilden. Mooie tijden. Voor aankoop auto, caravan, meubels, vakantie etc. Leningen v.a. 3.000,-- t/m 50.000,-- Aflossingen vanaf 24 mnd. Ook als u 71 bent kunt u aanvragen. Kwijtschelding bij overlijden. MEER WETEN, BEL ONS EVEN t/m 23.00 uur Karei Doormanweg 9 33 17 ZD Dordrecht 25

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1992 | | pagina 25