ScwKtoinjdci, Evenals de andere kustplaatsen van Borneo, zoals Bandjermasin en Pontianak, stelde Samarinda vroeger op zichzelf weinig voor, maar het was een belangrijke doorvoerhaven voor handel met het uitgestrekte ach terland. Daar er bijna geen wegen buiten Samarinda waren, vond het vervoer van goederen en mensen over de brede Mahakam rivier plaats, die tot Long Iram bevaarbaar was. Kort daarna begonnen nl. de stroomver snellingen. Een waarschijnlijk minder be- een kleine hut kend product was een soort rubber ge bruikt in de kauwgomindustrie. Er zijn nl. twee soorten Gutta, wilde rubber, Gutta Hangkang en Gutta Katiauw, die in de Borneo jungle groeien. De Dajaks hak ken een hele boom gewoon om en trek ken het sap eruit en gieten dat dan in oude 4-gallon petroleumblikken, waarin het gecoaguleerd wordt. De vierkante blokken die zo verkregen worden moe ten onder water bewaard worden en de tongkangs voor het vervoer van deze Gutta gebruikt, hebben een speciaal ruim dat gedeeltelijk met water gevuld is. Gelukkig maar, want dit produkt ver spreidt een hoogst onaangename rotte- eierenlucht. Mijn maatschappij was een geregelde koper van deze Gutta en ach ter onze mess aan de rivier was dan ook een onder-wateropslagplaats. Wij ver kochten deze rauwe rubber meest aan een van de bekende Amerikaanse kauw gomfabrikanten die een fabriek in Singa pore had. Voor verscheping moest het verpakt worden in sterk oliepapier en verder in goede, sterke kisten van Keruing hout. We hadden speciaal daarvoor een in heemse timmerman in dienst die een full time job had om deze kisten te maken. Ik heb enige van deze up-river trips meegemaakt, niet om iets te verkopen, maar om te zien of onze artikelen, die we in Samarinda verkochten, goed gedis tribueerd werden in het binnenland. Dit waren interessante reizen, en hoewel de accomodatie verre van luxueus was, had ik het stukken beter dan de Chinese passagiers. Ik was nl. zo gelukkig om door E.G. Frangenheim Handel met het achterland De vervoersdiensten werden onderhou den door Chinese motorboten met een of twee tongkangs langszij vastgesjord. Deze scheepjes voeren dag en nacht door en stopten alleen bij aankomst bij een of ander dorpje. Zij werden hoofd zakelijk gebruikt door Chinese rivier handelaren, die hun goederen verkoch ten aan de, meestal ook Chinese, han delaren in de diverse dorpjes in het bin nenland. Het was natuurlijk woekeren met de ruimte en de passagiers zaten en lagen boven op hun barang (handels waar). Op de terugweg van Long Iram naar- Samarinda kochten de boothandel aren dan meest bosprodukten, die door de Dajaks ingezameld werden, zoals di verse soorten rottan, damar (hars), wilde bijenhoning in grote drums, enz. Halverwege Long Iram is een uitgestrekt merengebied, zo groot dat soms de overkant niet te zien is. Deze meren zijn zeer rijk aan vis, maar ook aan slangen, leguanen en krokodillen. Daarom was gezouten, gedroogde vis een belangrijk ruilartikel dat door de boothandelaren in grote hoeveelheden werd opgekocht en U kunt zich de atmosfeer, om het zacht uit te drukken, voorstellen, wanneer je een dag of drie, vier tussen en boven op balen van die vis moest zitten op de te rugreis. Ook slange- en leguanenvellen voor de damesschoenen- en tassen- industrie en verder krokodille- huiden (eveneens gezouten) waren geregelde goederen voor de terugreis.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1992 | | pagina 38