VAN 999 MAAL NIKS TOT EEN -NETWORK Inde regiekamer van ITVN in Jakarta had ik onlangs een gesprek met oprichter/eigenaar Roy Karyadi om wat meer te weten te komen over zijn vele ervaringen "on the road to success", Roy toonde zich een pret tige Indo-gastheer met een brede kennis op velerlei fronten. Opvallend was zijn kennis van de Nederlandse en Nederlands-Indische geschiede nis, die menig oud Indië-ganger verbaasd zou doen staan. "Kijk, één keer niks is al niks, dus 999 keer niks is dus echt helemaal niets en toch ben ik zo begonnen"zegt de veertig-plusser, eigenaar- Direkteur van Inhouse Television Network (ITVN), met een brede glimlach. Dat het jaren zou moeten duren voor er wat te glimlachen viel zal blijken uit zijn relaas. Een gat in de markt Na jaren de wereld rondgereisd te heb ben en een carrière te hebben opge bouwd in het hotelvak, gaf Karyadi er in 1984 de brui aan. "Ja,ik zat eigenlijk een beetje tussen wal en schip, want aan de ene kant waren de buitenlandse opleiding en ervaring van harte welkom, anderzijds ben ik een "local", dus je zit natuurlijk in een moei lijk parket als het gaat om salaris", legt hij uit. Uiteraard waren er nog vele andere overwegingen die hem deden besluiten een andere weg in te slaan. Het duurde niet lang voordat hij een formule had ge vonden om iets nieuws te beginnen en toch nog voordeel te putten uit de jaren van hotel-ervaring. "Elk gerenommeerd hotel had reeds een video-programma, waar dagelijks drie tot vier films bij toerbeurt werden ver toond. Veelal van puur slechte kwaliteit, zodat slechts de drogist wellicht de enige was die daar voordeel aan had door de stijgende verkoop van hoofd pijntabletten", vervolgt Karyadi, die een groot gevoel voor humor bezit. Zo heeft hij een concept uitgedacht om in te spelen op het "Visit Indonesia Year". Roy's uitgekiende ITVN Inhouse Television Entertainment omvat een vol ledig Engels programma bestaande uit korte documentaires, entertainment en films. De absolute klapper in zijn concept is het wereldnieuws, dat meerdere keren te zien is. De TV is een belangrijk me dium voor de vermoeide hotelgast, en als het geboden programma boeiend is, zal dit ook directe resultaten opleveren voor het hotel door een stijgende omzet van consumpties. Voor een hotel als Sahid Jaya met zijn 880 kamers is dat na tuurlijk een geweldige potentiële omzet. Met dat in gedachte, alsmede zijn ob servatie van het groeiende kommuni- katieprobleem, ontwikkelde Roy het idee voor een Audio Visual Service bedrijf. "Iets nieuws was het natuurlijk niet, want het was al jaren in gebruik in het buiten land, waar grote firma's als Rentokil, Jaguar Cars e.d. een AV afdeling heb ben waar komplete televisie-pro gramma's gemaakt worden. Hier in Indonesië echter, moest ik het ene voorstel na het andere maken en van hot naar her reizen met het open baar vervoer om het idee te verko pen. Dat was dan vaak stropdas af en aan, stiekum in het toilet, en met de deodorant-spuit te keer gaan, want hier ga je als "bule" (blanke) niet met de bus, waar je met je koffertje staat tussen vechtende kinderen en kake lende kippen. De taxi was natuurlijk vanwege de financiën niet mogelijk. Toch hield het me op de been dat ik een gat in de markt had gevonden en echt nog niemand op het idee was gekomen", vertelt Roy met nog een blik van weemoed. Uiteindelijk was het Sahid Jaya Hotel in Jakarta geïnteresseerd om het Inhouse Television programma te ne men en daarmee begon de stijgende lijn voor ITVN. 32

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1992 | | pagina 32