HAWAIIAN KAN WEER! Als men wist hoe weinig belangstelling er bij de reguliere uitgevers in Ne derland bestaat voor een specifiek onderwerp als 'Hawaiianmuziek in Ne derland', dan is het een klein wonder dat Haring Hawaii toch versche nen is. Het Poparchief Nederland, dat zelfs nog niet zo ver is dat het over een eigen ruimte beschikt, maar inwoont bij de Stichting Popmuziek Ne derland, heeft het aangedurfd dit onderwerp bij de kop te pakken. Haring Hawaii is het eerste deel van de nieuwe Publicatiereeks Poparchief Ne derland. Honderdvijftig bladzijden, rijk geïllustreerd, met een zo vrolijk gekleurde omslag (een ontwerp van de bekende popmuzikant Peter te Bos) dat het alleen al een plezier is ernaar te kijken. De auteur is Lutgard Mutsaers en haar kent u nog van RockinRamona, het boek over hidorock. Haring Hawaii is een muzikale noot in het grote aanbod van boeken in deze Boekenweek. Hawaiian kan weer Had Rockin' Ramona een duidelijk ver sterkend effect op de koortsachtige op leving van de historische Indorock, die nog steeds niet over zijn hoogtepunt heen is, Haring Hawaii heeft op de zelfde manier iets actueels. Er zijn veel meer hawaiiangroepen dan tien jaar ge leden (al weten ze dat vaak van elkaar niet) en 1992 is al officieus uitgeroepen als het jaar van de hawaiian in Neder- De Royal Hawaiian Minstrels in Neder land met Joyce Aubrey en George de Fretes. (Collectie Dillen) land. Er is af en toe weer live hawaiian op de radio, er verschijnen weer CD's met nieuw opgenomen materiaal, hawaiian komt uit het verdomhoekje. Ondanks het overgrote aanbod van al lerlei populaire muziekstijlen uit alle hoeken en gaten van de wereld en het regelmatig dood verklaren van rustige, zoete, sentimenteel getinte muziek, blijft hawaiianmuziek hardnekkig bestaan in Nederland. Daarvan is alleen al de sub titel van Haring Hawaii het bewijs: Hawaiianmuziek in Nederland 1925- 1992. Indische en Molukse cultuur GMMB De Royal Hawaiian Minstrels in Indonesië. Links Peter en John de Fretes, die momen teel in Nederland de hawaiianfakkel brandende houden. (Foto uit privécollectie De Fretes) In Haring Hawaii besteedt de au teur veel aandacht aan de invloed van de Indische en Molukse culturen, die ervoor gezorgd hebben dat hawaiian in Nederland bleef leven, toen het autochtone vuur ervoor ge doofd was. Wat er allemaal toch nog gebeurde nadat de rock roll haar intrede had gedaan, is helder be schreven. Wairata natuurlijk, en De Fretes. Haring Hawaii wijdt er aparte hoofdstukken aan en vertelt over de kunstmatige controverse die ontstond tussen de aanhangers van beide groten op de steelgitaar. Al leen al om de foto dat beide azen el kaar de hand schudden (een unieke foto van Rudy Noz), toen ze elkaar tegenkwamen op de opening van Gerard Dillen's particuliere hawaiianmuziekmuseum in Haarlem, is dit boek de moeite waard. 32

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1992 | | pagina 32